ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skandinaviska Allmänna Livförsäkringsföreningen?  (läst 731 gånger)

2007-10-01, 13:25
läst 731 gånger

Utloggad Elisabeth Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2018-01-23, 20:33
    • Visa profil
Hej! Jag har en anfader som dog den 19 juli 1888 på Östersunds lasarett av självmord. Jag har hittat en notis i Östersundsposten om självmordet och där står att han var livförsäkrad i ovanstående livförsäkringsförening. Det står att enligt ?23 betalas inte beloppet ut vid självmord, om inte särskilda omständigheter finns, vilket det tydligen gjorde i detta fall.
 
Vet någon om man kan få tag på eventuell utredning som gjordes? Hittar inte så mycket information om föreningen alls och det här är ett nytt område för mig.
 
Tack på förhand,
Elisabeth Engström,

2007-10-01, 14:07
Svar #1

Utloggad Lars Jutefors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2008-09-19, 11:54
    • Visa profil
Elisabeth,
 
Föreningen övertogs 1956 av livförsäkringsbolaget Balder, som sedan blivit en del av Trygg Hansa-koncernen.
 
Det är alltså till Trygg Hansas arkiv som du bör vända dig med förfrågan om handlingar.

2007-10-01, 20:59
Svar #2

Utloggad Elisabeth Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2018-01-23, 20:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Lars! Då vänder jag mig till Trygg Hansa och hoppas de kan hjälp mig.
 
mvh Elisabeth

2007-10-04, 00:31
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det gjordes säkert en polisutredning.
 
Om den är bevarad, så ska den finnas i kronolänsmannens arkiv (om det skedde på landsbygden) eller i arkivet från stadens polismyndighet (om det skedde inne i Östersund).
 
Arkiven förvaras på landsarkivet i Östersund.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-06, 08:18
Svar #4

Utloggad Elisabeth Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2018-01-23, 20:33
    • Visa profil
Ok, det gav lite fler ledtrådar, tack så mycket Jörgen. Det lutar åt en resa till Östersund snart...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna