ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Företagets styrelse- finns foton?  (läst 735 gånger)

2005-01-04, 15:03
läst 735 gånger

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Hej & god fortsättning!
 
Jag undrar om någon har ett uppslag på hur man kan hitta fotografier/porträtt av ett äldre företags styrelse? Nuförtiden brukar ju styrelser vara förtjusta i att föreviga sig och man kan väl anta att var så även förr i tiden. Brukar sådant finnas i de företagsarkiv som landsarkiven håller i, eller finns det andra vägar att gå? Kanske någon typ av förening eller museum? Jag har sökt en del i NAD, men de uppgifter som finns om de aktuella företagen gäller nästan enbart räkenskapsböcker osv och det är inte vad jag söker.
 
Hälsningar
Linda

2005-01-04, 15:29
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om det är gruppfoton av företagsstyrelser som åsyftas tror jag inte att sådana var speciellt vanliga förr i tiden. Däremot brukar enskilda styrelseledamöter vara avporträtterade i respektive företags historik, om sådan finnes. Äldre tiders fotografering var ju mycket mer komplicerad än i dag och resultatet blev inte alltid så bra. Det är nog därför som de som hade råd lät sig avmålas i olja  och sådana porträtt finns ofta med i företagens jubileums/historikböcker. Kanske Föreningen Stockholms Företagsminnen (www.foretagsminnen.se) kan stå till tjänst med en del. De har över 10000 bilder i sitt digitala bildarkiv.  Även Tekniska Mus?et i Stockholm har en del bildmaterial från teknikföretag.

2005-01-04, 16:01
Svar #2

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Tackar! Det kanske är id? att kontakta dem. Annars har de företag jag tänkte på varit verksamma under 1900-talets första hälft, så det var snarast därför jag tänkte mig att det fanns foton.
 
/Linda

2005-01-04, 16:09
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ett litet förtydligande: Föreningen Stockholms Företagsminnen har inte enbart stockholmsföretagsarkiv i sina samlingar. Kontakta dem!

2005-01-04, 22:18
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det finns ju ibland böcker av typ kändisregister med foto och korta uppgifter om affärsmän, präster och liknande. Jag hittade en sådan på mitt bibliotek i Ängelholm som jag haft glädje av. Den är tryckt på 30-talet tror jag och innehåller personer från norra Skåne.

2005-01-05, 15:12
Svar #5

Lena Persson

Var fanns den aktuella styrelsen? Pröva att titta i arkivet på det lokala museet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna