ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Lindblad f.1801 Gafsele/Åsele  (läst 888 gånger)

2001-03-20, 12:32
läst 888 gånger

Fredrik Jokijärvi

Vet någon hur denna man tog sig till Åseletrakterna ??
Det jag vet är att han är född i Vittsjön Bollnäs.
Han flyttar 1802,med familjen till sin farfar LARS STRÄNG f.1746 i Långbo Bollnäs.  
1809 Flyttar familjen till Lockne i jämtland och Lars bor där till 1813. 1813 bor han återigen hos sin farfar i Långbo för att sedan försvinna för mig igen. Han dyker upp igen 1826 i Åsele då han gifter sig med Christina Norlin f. 1805-05-12.
Enligt husförhörslängd skall hans far NILS LARSSON STRÄNG f.1776 och hans bror NILS f.1806 ha flyttat till Åsele 1820. Jag har letat i Åseleborna av K-E Gavelin utan att hitta de där, men de kan ju givetvis h hamnat någon annan stans eller bytt namn.
LARS LINDBLAD kan givetvis ha hetat LARS NILSSON eller LARS NILSSON STRÄNG eller LARS STRÄNG.
Hur han tog sig från Bollnäs till Åsele håller på att driva mig till vansinne, så jag vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.
 
M.V.H Fredrik

2001-03-20, 19:10
Svar #1

Kjell-Åke Lundström

Det verkar vara stamfadern till Linblads släkten i Åsele Vilhelmina m.m.

2005-11-20, 19:41
Svar #2

Utloggad Jan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 11:39
    • Visa profil
Fredrik
 
Ett sent svar ang Nils Sträng.
 
Jag har hittat honom i Björna Fs, Hfl AI:3, sid 76, då är han torpare i Långviken och gift. Då finns även fadern Nils Stäng i hushållet (struken, flyttat eller död?).
 
AI:4, sid 96, Långviken.
 
Hälsn
Jan Olsson, Vallentuna

2005-11-20, 21:05
Svar #3

Fredrik Jokijärvi

Tack så mycket!
Bättre ett sent svar än inget. Och nu har jag en ny tråd att nysta i. Han är på väg mot Gafsele nu.  
Tack än en gång Jan!
 
Mvh
Fredrik Jokijärvi

2005-11-20, 21:26
Svar #4

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:49
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kjell-Åke, det är helt riktigt stamfadern till Lindblads
 
Janne, otroligt mycket tack för detta fynd - det är nog inte bara Fredrik som undrat !
 
Fredrik, frände, bli inte besviken nu: men gamle Nils Sträng kommer 1832 från Åsele; med sonen Nils som gifter sig i Långviken 1733 osv vilket är nog så spännande...
 
Då är nog den efterlyste Lars redan avlämnad !??
(han är ju i Nordmaling 1827, där sonen Nils Johan föds, och i Gafsele från 1728 där Erik Engelbert föds)
 
Varma Hälsningar /StigLennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna