ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Studiecirkel kring gamla föremål  (läst 710 gånger)

2007-10-01, 14:18
läst 710 gånger

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 19:54
    • Visa profil
Hej!
 
Min hembygdsförening ska starta en studiecirkel om gamla föremål.  
 
Har någon tips på hur man kan variera cirkel? Själv kommer jag på några ...
* låna in någon kunnig föreläsare
* låta folk i cirkeln själva berätta vad de vet
* göra en tipspromenad där man beskriver vad ett föremål använts till och sedan ha tre olika alternativ på vilket föremål som beskrivs och till slut leta upp föremålet i hembygdsgården för att se hur det ser ut
...men det skulle vara intressant att få in fler förslag.
 
Om det finns någon som kan tipsa om bra böcker, studiematriel el. liknande så är jag väldigt tacksam.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2007-10-08, 08:09
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag har själv haft några cirklar om gamla föremåls användning. Jag tog med vid varje träff ett antal föremål och vi diskuterade deras användningssätt. Jag försökte hålla ett visst tema för varje gång t.ex. matlagning, skinnberedning, skomakeri och jordrevning. Därutöver tog deltagare med sig olika mer eller mindre okända föremål.  
Det finns ett otal variationsmöjligheter.
 
Det finns mycket litteratur i ämnet och det beror mycket på inriktning och plats.
 
Hälsningsr
Björn Engström

2007-10-08, 22:32
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har skrivit några artiklar på Proveniens, som med utgångspunkt i ett föremål berättar en historia.
 
Där finns t.ex en keramikskål, ett piano, ett dockskåp, en färdpolett, ett par målningar...
 
Kanske finns något som kan inspirera?
 
 Länk

2007-10-15, 14:41
Svar #3

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 19:54
    • Visa profil
Tack för svaren!
 
Temaområden har jag också funderat på.  
Jag har kontrollerat bibliotekets västgötaavdelning men det är väldigt tunnsått med föremålsböcker. Har även tittat under konst och konsthantverk och historia men hittar väldigt få böcker.(Vårt bibliotek är ju inte jättestort förståss!)  
 
Jag tar gärna emot litteraturtips!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna