ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Larsson, Sandfors Arvidsjaur.  (läst 1383 gånger)

2001-10-23, 22:48
läst 1383 gånger

Utloggad Birgitte Grönlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2014-08-30, 22:59
    • Visa profil
    • www.birgitte.se
Hej
Är det någon som kan hjälpa mig att hitta föräldrarna till Lars Larsson f. 1792 och gift med Margareta Andersdotter f. 1785, familjen var bosatt i Sandfors, Arvidsjaur(Var ligger det)
Margaretas förfäder har jag.

2001-10-24, 14:26
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:31
    • Visa profil
Birgitta!
Kan det vara det Sandfors som ligger mellan Glommersträsk och Malå, strax söder om Skellefteå älv? I så fall tillhör det idag Malå men fram till 1868 Arvidsjaur. Före nämnda år omfattade Arvidsjaur församling även Malå.
Jag ser fram emot att få denna gissning avfärdad eller bekräftad.
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

2001-10-24, 23:23
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

-Det låter som ett mycket troligt 'Sandfors'.. -det finns inga andra att välja på i de krokarna så vitt jag kan se heller..
 
Dessutom ville jag bara påpeka att under 'socknar' skall man inte lägga upp några andra rubriker än just sockennamnet (som redan fanns i detta fall). Därför lär denna diskussion flyttas så småningom..
Mvh//Peter

2001-10-29, 19:33
Svar #3

Siv Johansson

Hej Birgitte.
Både Maiken och Peter har så rätt om Sandfors. Det är en by som ligger på södra sidan av Skellefteåälven, tillhörande Arvidsjaur fram till 1868 då Malå kapellag bildades.
Det finns en utförlig beskrivning av familjen Lars Larsson och Margareta Andersdotter i boken Bygdehistoria över byarna, Sandfors, Småberg, Lillås; av Leif Bildström i Malå.
Men du kan få en kort resume av mig, min man är släkt med dessa människor.
(Citat från boken).
Margareta Andersdotter var först gift med Johan Hansson från Glommersträsk och med honom fick hon 2 flickor. Johan avled 19/10 1809. Margarta gifter om sig 1810 med Lars Larsson f. 1792.
Margareta var styvdotter hos Pehr Christiersson Brännare, första nybyggaren i Akkavara. Hennes riktiga far var soldaten Anders Johansson Boström f. 1760 i Östanbäck, och modern hetter anna Jonsdotter f. 1762 i Burvik.
Ta gärna kontakt med Leif, hans finns i telefonkatalogen.

2001-10-29, 20:50
Svar #4

Utloggad Berit Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-01-11, 14:20
    • Visa profil
Lars Larsson dog 1818 sen gifte Margaretha om sig för tredje gången, då med Jonas Wallström från Nyvallen, med honom fick hon två söner, Jonas och Per. Margareta dog 1854 i Auktsjaur och Jonas den sista maken 1868 i Auktsjaur, Arvidsjaur (Auktsjaur ligger på vägen till Moskosel).
Lars Larsson var inte från Arvidsjaur han fick två döttrar och två söner med Margaretha...
 
Jag själv är mycket intresserad av denna familj så om du hittar Lars Larssopns anor så skriv en rad här!
 
MVH: Berit Andersen

2003-05-19, 20:03
Svar #5

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Hej!
Fick syn på efterlysningen långt om sider.
Tror att Lars Larsson född 1792 kan vara den Lars Larsson född 1792-07-04 i Hornsträsk,Skellefteå  (nuv Jörns fs) som flyttade till Arvidsjaur 1810.Bodde 1802 i Strömfors,Skellefteå  
Källa:
Indiko kyrkböcker på nätet 2003

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna