ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salongspistol och salongsgevär  (läst 4448 gånger)

1999-10-02, 10:06
läst 4448 gånger

Maria Johansson

Hej! Jag undrar om det är någon som som vet hur en salongspistol ser ut eller vart man kan leta för att hitta information om pistoler av detta slag. Jag fick nämligen nys om detta vapen i en dombok. En släkting använde den till att skjuta en polis i armen...... Det står beskrivet i åklagarens förhör att det var en salongspistol vilken ladades med patroner avsedd för salongsgevär. Det står även nämt att man med pistolen kunde skjuta genom 1½ tum tjock furubräda. Låsmekanismen var inte försedd med halfspänn?....  Jag är tacksam för alla upplysningar jag kan få om detta vapen.

1999-10-04, 20:00
Svar #1

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Maria
Utan att ge mig in på några djuplodande utläggningar om vapen och ammunition i gångna tider så kan jag berätta att salongsgevär finns och används även idag. Vapnen är de svagaste som är godkända för jakt. Dock enbart jakt på pälsdjur typ vildkanin och mindre samt fågel t.ex kråkfågel och mindre.Kulan har en diameter på c:a 5,5 mm. Idag används de emmellertid inte huvudsakligen till jakt utan används mestadels som övnings och tävlingsvapen. Licens för salongsgevär är i stort sett omöjligt att få för andra ändamål än tävlingsskytte.

2000-09-02, 11:40
Svar #2

Maria Johansson

Tack för ditt svar Stephan. Har du några tipps om vart man kan vända sig för att på bild få se hur vapnet såg ut? Jag har sökt på biblioteket men min okunskap gjorde det svårt eftersom det fanns så många olika varianter.

2000-09-02, 17:39
Svar #3

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Salongsgevär
Förr en vanlig benämning på alla gevär i kaliber .22 long (för patroner .22 long och .22 long rifle). Numera endast vapen i denna kaliber för ett skott och med en vikt under 2,5 kg. Inte tillåtna för jakt.
 
Klippt från  
Svenska Jägareförbundets Vapenordlista  
 
Det är alltså inget speciellt vapen utan mer en allmän benämning.
 
///Mvh Niclas

2000-09-02, 22:12
Svar #4

Ingemar Strömberg

Om du tar 1 tum dvs. 25,4mm och gångar detta med 0,22tum.vilket betyder noll komma tjugotvå tum får du millimetertalet 5,558 millimeter, vilket är den gängse  kalibern för det som en gång kallades salongsvapen, men som än idag är en gångbar kaliber på pistoler för nybörjare och tävlingsskyttar. dessa vapen har då den kaliber som kallas .22long.

2000-09-03, 15:08
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
5,558 mm är ett längdmått. Multiplicerar man däremot 1 tum med 0,22 tum så får man ett ytmått, nämligen 0,22 kvadrattum, vilket ju är något helt annat. Om man däremot multiplicerar 25,4 mm [=1 engelsk tum]  med 0,22 (alltså bara 0,22 - inte 0,22 tum) så blir det 5,558 mm.
 
Fotnot: 1 svensk tum (=1/12 fot) är 24,74 mm.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-09-03, 23:52
Svar #6

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Vilken diskussion det blev av en tum!
.22LR är en kaliber som används av både gevärs- och pistolskyttar på OS. Inte bara nybörjare...:)
LR står för Long Rifle. Det finns även Short.
Sen är den officiella tummen i Sverige 25,4 mm och har varit det större delen av 1900-talet. Den gamla tummen 1/12fot kallas om jag inte minns fel för verktum, eller? ;)
.22 innebär alltså 22 hundradels tum och brukar benämnas som 5,6 mm i Sverige.
.22LR är kalibern för tävlingsgevär typ fri- respektive standardgevär, och dessa får väga 7 resp 5 kg. Fripistol har samma kaliber (OS-guld 1972, Ragnar Skanåker).
Salongsgevär är en beteckning på vapen som använts för jakt tidigare. Idag troligen omöjligt att få jaktlicens på. Hav förströstan ni som ärver en gammal släktklenod av typen salongsgevär. Man kan få samlarlicens eller gjuta igen pipan så geväret ej går att använda.

2000-09-04, 01:18
Svar #7

Lasse Nilsson

Det blev verkligen en egendomlig diskussion. Speciellt som frågorna gällde hur en salongspistol ser ut och vad 'halfspänn' är för något.
 
Halvspänn som det heter numera är när vapnets hane efter avfyring går tillbaka en liten bit till ett 'säkrat' läge.
 
Salongspistol är sannolikt en revolver (fast det skulle ju ha hjälpt om Maria angett tidpunkten för den beskrivna händelsen) avsedd för kal 22 (eller annan finkalibrig ammunition) och den såg i så fall sannolikt ut som vilken revolver som helst (oavsett kaliber) tillverkad vid ungefär samma tidpunkt.
 
Mvh, Lasse

2000-09-04, 20:41
Svar #8

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Salongspistol har varit av de jag sett avsedda för ett skott. Man bryter pipan på samma sett som ett som en äldre luftpistol. Salongspistolen är försedd med hane. En revolver har roterande magasin och är således ej en pistol.
Mvh
Tommy Lilja

2000-09-15, 23:52
Svar #9

Ingemar Strömberg

Eftersom ett kraftfullt vapen i jägarsammanhang har en kaliber på minst 8-9 millimeter( om vi pratar äljstudsare), kanske ett vapen av ringa kaliber, t.ex. kaliber.22, mer har använts för övning under de tider jakt har varit förbjuden.  
själva benämningen salongsgevärkan väl ändå inte betyda att man använde bössan i salongerna
Eller??

2000-09-16, 00:07
Svar #10

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Salongsvapen användes i första hand för målskjutning. Det ansågs vara ett vapen som kunde användas salongsmässigt utomhus i första hand. Det avgav ingen högre smäll och lite krutrök och vägde lite varför även damer kunde närvara och även i bästa fall få pröva på skjutandets konst. Det var inte från början avsett att vara ett jaktvapen, en typ av sällskapsvapen. Sedermera har salongsgevär använts för småviltsjakt, typ skadedjur som kråkor, råttor m.m.
Mvh
Tommy Lilja

2000-09-16, 01:01
Svar #11

Ingemar Strömberg

Lite lagom med andra ord. Ungefär som salongsberusad.Kan tänka, fan vet

2006-01-24, 08:26
Svar #12

sofia

Hej!
 
Jag skriver mordgåtor behöver veta vad som händer om man blir skjuten med ett salongsgevär på relativt nära håll??
Kan någon hjälpa mig med detta annars får jag ändra vapen i min story.
MVH
Sofia
 
Sofia är mailad om för- och efternamn. Mvh Yvonne Carlsson, Anbytarvärd

2006-01-24, 09:15
Svar #13

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Man dör nog, och det borde ju passa din story rätt bra! (Tyvärr vet jag, som tur är, inte mer i detalj vad som händer)
Mvh Martin

2006-01-24, 16:44
Svar #14

Carola Berglund

Hej Sofia.
 
Prova att ringa närmsta Bårhus eller Rättsmedicinska (institutet). Obducenter brukar kunna ha koll på sådant.
 
Mvh Carola

2006-01-24, 19:47
Svar #15

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Sofia
Den största anledningen till att salongsgevär inte är tillåtna för jakt, är att den ammunition som används är för svag för att döda säkert. Effekten av en kula bestäms av 2 huvudsakliga faktorer (förutom var den träffar): Kulans vikt och hastighet. Förhållandet mellan dessa ger kulans anslagsenergi. En kula från ett salongsgevär har alldeles för låg anslagsenergi ( låg hastighet och låg vikt)för att vara lämplig, den stannar t.ex om den träffar grövre ben, och orsakar oftast svåra skadskjutningar. Samma ammunition använd(e)s emellertid i slaktmasker där den fungerar utmärkt eftersom avståndet är kort och man har möjlighet att prickskjuta.
Motsatsen till salongsgeväret är de moderna höghastighetsvapnen som anses oetiska därför att de dödar bara man träffar kroppen.  
Det finns fler faktorer som påverkar vad som händer, t.ex kulans utformning, men tar litet mycket utrymme här.  
För den som är intresserad kan jag rekommendera Jan Åkermans böcker. Om jag inte missminner mig har han skrivit en bok som heter Jakt och vapen där han förklarar sambanden och även visar skillnaden i effekt. Åkerman är Sveriges meste jägare alla kategorier, och har dessutom ett förflutet som provskytt åt de stora ammunitiontillverkarna.
Lycka till med din bok.
Mvh/Stephan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna