ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ransoneringskort  (läst 1125 gånger)

2006-01-27, 10:15
läst 1125 gånger

Inger Rozén

Hej på Er alla duktiga forskare!
Inger Rozén är jag.Vet inte om detta är rätt plats,men har en förfrågan.Jag har ransoneringskort,bla från 1911 och nu kom en undran,vilket verk var det som utskickade dem?Någon som vet?Tacksam för svar

2006-01-27, 14:50
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Så tidigt som 1911 vet jag inte, men:  
 
Under 2:a vkr. handhades Sveriges centrala kristidshushållning av en rad nyskapade organ, ss. Statens livsmedelskommission och Statens bränslekommission [...] (Lilla uppslagsboken, 1956)

2006-01-27, 21:17
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Enl Nordisk Familjebok hette det centrala organet för livsmedelsransonering under första världskriget Folkhushållningskommissionen förkortat F.H.K.

2006-01-27, 23:58
Svar #3

Jörgen Gerhardsson

Vad var ransonerat 1911?
Trodde man började under första världskriget, alldeles försent.
Här finns lite info:http://www.ra.se/gla/forskarservice/utstallningar/dokumentet/dok1-96.htm

2006-02-08, 12:52
Svar #4

Inger Rozén

Hej Alla!
Inger Rozén här.Tackar så mycket för upplysning.Jag har t.o.m. ransoneringskort där det står inköp 23 aug.-21sept.1919.Man hade sockerkort,brödkort,potatiskort,kaffekort och övriga varor.Min farfar hade affär i Västerås.Jag har också kort för min far,som då bodde i Boglösa utanför Enköping.Men det är Västeråskorten som är de mest intr.En Dagmar Andersson innehar kaffekort på farfars adr.Åsgat4.Sedan är hon försvunnen!

2009-11-30, 13:51
Svar #5

May-Lise Skansare

Hej!
Bland mina svärföräldrars efterlämnade papper har jag hittat ett flertal ransoneringskort. Det har varit kuponger på fläsk, smör, mjölk, kaffe, textilier och mycket mer. Men - vad är detta - Kungafondscigaretter? Kan någon förklara?

May-Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna