ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pokal  (läst 878 gånger)

2007-09-02, 22:24
läst 878 gånger

Utloggad Leif Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2015-05-31, 22:54
    • Visa profil
I min ägo har jag en pokal av silver, daterad 1816. Den har en övre bredd om 160 mm och en höjd om 230 mmm. På dess övre del finns ingraverat J L S på ena sidan och C L D på den andra. Jag tolkar det som Johan Larsson och C Larsdotter och att det kan vara en gåva vid deras vigsel. Några med dessa namn finns tyvärr inte i mina anor. Kan orden tolkas på annat sätt och kan pokalen ha givits vid annat tillfälle ??
Tacksam för alla synpunkter och tankar
Leif S

2007-09-03, 09:46
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Det är alltid spännande att försöka hitta ett föremåls härkomst utifrån datering och initialer.
 
Om det har varit ett träföremål, ja då kan man ju tänka sig, att det kan ha inropats på en auktion.
 
Nog kan man väl anta, att det är namnen på två personer, man och kvinna, som avses. Jag vet inte, om man förärades sådana presenter vid silverbröllop t ex.
 
Har du kollat silverstämpeln och sett vilket år den tillverkades? Det kan också vara kul att kolla vem silversmeden var i samma veva. :-)
 
Man kan ju tänka sig att det var ett barnlöst par, som ägt pokalen. Vid deras död skiftades ägodelarna mellan dödsbodelägarna, eller så auktionerades ägodelarna ut.
 
Om paret gifte sig 1816, så var de kanske födda ca 1790 och om det var silverbröllop, 25 år tidigare.
 
Det var mina tankar och synpunkter.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-03, 11:36
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Du skrev att de namnen inte finns bland dina anor, har du även jämfört namnen med dina anors syskon? T.ex. en anas syskon kan ju ha gift sig men dött barnlös så att syskonen ärvt, som Ann-Mari föreslog. Eller så kan en ana vara omgift med en änka/änkling som haft med sig bägaren i boet från sitt tidigare äktenskap.

2007-09-03, 20:41
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jag tror att man av stämplarna eventuellt kan avgöra var pokalen tillverkats. Det skulle möjligtvis kunna underlätta ditt sökande.
 
Tänk också på att arv ibland kan gå väldigt underliga vägar ur en släkt in i en annan.
 
Ett så värdefullt föremål går sannolikt att spåra bouppteckning efter bouppteckning bakåt i tiden.

2007-09-05, 10:00
Svar #4

Utloggad Leif Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2015-05-31, 22:54
    • Visa profil
Tack för Era synpunkter och tankar, nu har jag mer att arbeta med
Leif S

2007-09-05, 17:29
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Leif, om du kan hitta stämplarna är du välkommen in på Proveniens där vi har en särskild forumgrupp just för att diskutera ursprunget för gammalt silver.

2007-09-05, 17:30
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Såg nu vad jag skrev...
 
Man är naturligtvis välkommen även om man inte hittar stämplar!
 
;-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna