ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Musikinstrument  (läst 1291 gånger)

2013-05-01, 06:38
läst 1291 gånger

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
I min farmors fars bouppteckning från Bodum (Z) 1890 tycker jag mig läsa  följande uppräknat under  rubriken Möbler:
 
”1 st Bord 1,50 (kr), 2 st sängar 12 kr, 1 st Locksoffa 1,50 (kr), 6 stolar 6 kr, 1 bord 75 s, 1 st Harmoni 8 kr, 1 Bokhylla med ett parti böcker 3 kr, 1 Wäggskåp 1 kr samt 1 st bord 50 s.”
 
Har sökt förklaring på Nätet bl a vad Harmoni kan betyda i sammanhanget. Möjligen är det modellnamnet på ett dragspel eller ”ett gammalt klaver” som det står i BoU 1884 efter farmors mor .  
 
För  klaverinstrument finns följande beskrivning i Natonalencyklopedin:  
 
”harmo´nium (fr., ytterst till harmoni), orgelharmonium, populärt ävenkammarorgel, fritungeinstrument, patenterat av A.F. Debain 1840, med blåsande eller sugande bälgar, oftast drivna av fottrampor, och med klaviatur som orgel/piano. Harmoniet har ofta oktavkoppel och register med olika klangfärger och tonlägen med tillhörande registerandrag samt s.k. svällare, manövrerade med knäna, för crescendo och diminuendo. Det har fyllt en viktig roll i hem, skolor och mindre kyrkor och kapell, som kyrkoinstrument eller övningsinstrument för organister, ibland i större utförande med två manualer och pedal och rika registreringsmöjligheter. Inom populärmusiken fick det en främst klanglig funktion i salongsorkestern. I seriös kammarmusik har bl.a. Dvořák instrumenterat för harmonium. I dag har elorgel och synthesizer övertagit de flesta av harmoniets uppgifter. ”
 
Även mindre former av klaviatur harmonium förekommer. Råkade för ett knappt ett år sedan se ett instrument som såg ut som en låda försedd med tangenter och som kunde rymmas i en mindre resväska. Det utövades av Tina Ahlin i SVT:s program Midsommar i Furusund 2012-06-22,  
 
Vore tacksam om det går att fastställa vilket musikinstrument Harmoni kan ha avsetts i bouppteckningarna och om detta instrument var vanligt bland allmogen i Sverige under andra hälften av 1800-talet.
Mvh
Jan Lodin

2013-05-01, 09:48
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Du kan nog säkrast få ett korrekt svar genom att maila frågan till  
info-mtm@musikverk.se  
 
Det gjorde jag för ett par år sedan i en liknande fråga och fick ett uttömmande svar och till och med en bild av ett mycket udda instrument.

2013-05-01, 21:40
Svar #2

Utloggad Lars Olov Sjöström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-17, 21:54
    • Visa profil
Det är ganska säkert ett orgelharmonium, det instrument som brukar kallas tramporgel.

2013-05-02, 09:11
Svar #3

Utloggad Jan-Erik Eliasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2022-10-26, 15:29
    • Visa profil
    • stenhuggare.tk  Eliasson.tk
Hej! Ställde frågan vidare till en bekant som är musiker och även forskat i musik i Karlskrona och hans svar är:
 
Hej och tack för förfrågan.
Eftersom ordet står i samband med möbler skulle jag tro att det är en tramporgel som fanns i bl. a. många skolsalar
förr och som spelades på vid t. ex. psalmsång. Dom var ju så vanliga förr och en bit in på 1900-talet. Man kallade
det ofta bara (orgel)harmonium eller tramporgel.
Kabinettsorgel var en mera avancerad sak (Amiralitets-kyrkans första orgel kom 1857, en stående sak som
fortfarande står där i ett hörn på golvet benämns kabinettsorgel.) Den används inte mera.
MvH

2013-05-03, 23:03
Svar #4

Utloggad Jan Lodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-12-17, 23:50
    • Visa profil
Ett stort tack för svaren. De får mig att tro på instrumentet (orgel)harmonium eller tramporgel som i bouppteckningen benämnts ”Harmoni” och som relativt högt värderad redovisats under möbler.
Mvh
Jan Lodin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna