I min farmors fars bouppteckning från Bodum (Z) 1890 tycker jag mig läsa följande uppräknat under rubriken Möbler:
”1 st Bord 1,50 (kr), 2 st sängar 12 kr, 1 st Locksoffa 1,50 (kr), 6 stolar 6 kr, 1 bord 75 s, 1 st Harmoni 8 kr, 1 Bokhylla med ett parti böcker 3 kr, 1 Wäggskåp 1 kr samt 1 st bord 50 s.”
Har sökt förklaring på Nätet bl a vad Harmoni kan betyda i sammanhanget. Möjligen är det modellnamnet på ett dragspel eller ”ett gammalt klaver” som det står i BoU 1884 efter farmors mor .
För klaverinstrument finns följande beskrivning i Natonalencyklopedin:
”harmo´nium (fr., ytterst till harmoni), orgelharmonium, populärt ävenkammarorgel, fritungeinstrument, patenterat av A.F. Debain 1840, med blåsande eller sugande bälgar, oftast drivna av fottrampor, och med klaviatur som orgel/piano. Harmoniet har ofta oktavkoppel och register med olika klangfärger och tonlägen med tillhörande registerandrag samt s.k. svällare, manövrerade med knäna, för crescendo och diminuendo. Det har fyllt en viktig roll i hem, skolor och mindre kyrkor och kapell, som kyrkoinstrument eller övningsinstrument för organister, ibland i större utförande med två manualer och pedal och rika registreringsmöjligheter. Inom populärmusiken fick det en främst klanglig funktion i salongsorkestern. I seriös kammarmusik har bl.a. Dvořák instrumenterat för harmonium. I dag har elorgel och synthesizer övertagit de flesta av harmoniets uppgifter. ”
Även mindre former av klaviatur harmonium förekommer. Råkade för ett knappt ett år sedan se ett instrument som såg ut som en låda försedd med tangenter och som kunde rymmas i en mindre resväska. Det utövades av Tina Ahlin i SVT:s program Midsommar i Furusund 2012-06-22,
Vore tacksam om det går att fastställa vilket musikinstrument Harmoni kan ha avsetts i bouppteckningarna och om detta instrument var vanligt bland allmogen i Sverige under andra hälften av 1800-talet.
Mvh
Jan Lodin