ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Guldring  (läst 1089 gånger)

2010-03-14, 00:36
läst 1089 gånger

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Vi hittade på vinden i en låda en guldring som ser ganska gammal ut. Inuti finns inskriptionen Far. Det är en damring med en liten sten.
Min undran är, har någon sett något liknande? Kan detta ha gjorts till minne av en bortgången far, eller fanns det andra tillfällen då man gjorde så här?
Skulle vara intressant att höra om någon har synpunkter på detta!
 
Vänliga hälsningar
Marie

2010-03-14, 01:04
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag kan inte låta bli att svara dig även om min upplevelse inte handlar om en guldring, men en sten (en vanlig gråsten...): Jag arbetade på en teater i Köpenhamn under många år, som var belägen i ett gammalt häststall på Vesterbro. När man började riva andra byggnader på denna bakgård kom det i dagen en sten bumling stor men inte större än att man kunde lyfta den i båda händerna, rund och liksom välslipad av vatten (en stor sten från en strand?) där det var inhugget just ordet FAR inget mer, men inskriptionen var ifylld med svart färg. Detta måste ha varit 1999 men stenen behöll vi i rekvisitan på teatern (och använde även i några föreställningar...) som då flyttat över till ett nyrenoverat kultur område några hundra meter bort. Jag tror att teatern har kvar den ännu i sina samlingar!(?). Vem denne FAR var, vet vi ju inte. Men någon ville minnas honom! Vilket vi väl alla gör som haft en far? Kanske fler har funnit sådana FAR inskriptioner på olika smycken eller andra föremål?
 
MVH Steve

2010-03-14, 13:44
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Marie! Man omarbetade ju smycken mycket mer i gångna tider än vad man gör i dag. Kan ringen ha varit faderns förlovningsring som man sedan återanvänt till en damring, som också fått bli en minnesring?

2010-03-14, 14:28
Svar #3

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Marie,
Jag har en guldring som användes vid två vigslar, 1889 och 1896. Ringen gick i arv till en dotter, som senare satte dit en sten och lät rista in sina egna initialer plus texten Minne av Mor. Mor var min farmors mor.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson
 
(Meddelandet ändrat av stormalen 2010-03-14 15:56)

2010-03-14, 21:19
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Lite off-topic, apropå Steves inlägg:  
 
På en kyrkogård såg jag en gång en liten liggande gravsten, mitt bland vanliga stenar men den var så liten och låg så den syntes knappt i gräset. Den var nog 25-30 cm stor (antagligen en natursten), och hade den inhuggna texten MOR. (Eller var det TILL MOR? I alla fall inte mer än så.) Inget namn, inget årtal. Jag tror det var i Mogata i Östergötland, men jag är inte helt säker.

2010-03-15, 09:53
Svar #5

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Tack allihop för era svar! Då är det nog en minnesring, i alla fall - vems far det handlade om får vi väl aldrig veta, men någon ville minnas honom och det känns ju bra!
 
Vänliga hälsningar
Marie

2010-03-15, 10:28
Svar #6

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Marie,
 
Var guldringen stämplad så kan du ju åtminstone få veta åldern på den.

2010-03-15, 22:39
Svar #7

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Ja, det fanns stämplar i ringen, tack för tipset!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna