ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glaskula  (läst 2390 gånger)

2002-10-07, 17:53
läst 2390 gånger

ola larsson

Har funnit en glaskula upptagen i en bouppteckning 1863. Har inte sett en sådan i någon annan av de bouppteckningar jag genomläst. Vad användes den till?

2002-10-07, 18:54
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Ola!
 
Jag minns från min morfars skrivbord en kula av glas, med plan botten. Inne i kulan var det bubblor av färgat glas.
Den användes som brevpress, dvs lades ovanpå de brev m.m. som låg på skrivbordet för att förhindra att de for iväg i ev korsdrag.
 
Sannolikt var det avsikten med kulan, dessutom kunde det vara en fin present.
 
Mitt slutgiltiga svar: Brevpress
 
 
Mvh
Rolf L

2002-10-07, 20:34
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Min farfars fotografi var klistrat under glaskulan som egentligen var en stor rund lins så man såg bilden förstorad. Den låg alltid på skrivbordet.
 
Ett annat alternativ skulle vara en glaskula att se framtiden i som kunde användas när man spådde.

2002-10-07, 22:58
Svar #3

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
En annan användning fanns som ljussamlare. Det var en vattenfylld kula som händes i taket och spred det dåliga ljuset från fotogenlampan. I filmen Barnen från Frostmofjället hade skomakaren en sådan i sin verkstad.
 
Hälsningar Stig Geber

2002-10-08, 11:02
Svar #4

ola larsson

Tack för svaren.
Glaskulan ingick i kvarlåtenskapen efter en torpare i Huddinge, Stockholms län, och i övrigt fanns obetydligt med glasvaror i hemmet. Spådom var kanske min första tanke, men hur vanligt förekommande var det och vilka spådde?
 
Hälsningar Ola

2002-10-08, 11:25
Svar #5

Utloggad Christian Ståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 17:58
    • Visa profil
Jag gissar mest på att glaskulan tjänade som dekoration alt. brevpress. Kommer ihåg min mormor som hade fler sådana, som hon ställde i fönstret med spetsduk under, som dekoration.  
 
Man kan också tänka sig tiden 1860-tal, när all form av bilder var ovanligt, liksom materialet glas i de lägre ståndens hem, en glaskula måste ha då varit fint och spännande att titta på. På denna tid och framåt en femtio år var det mycket fint med figuriner, dvs lerfigurer. Kring dem kunde man samlas, bara titta på, berätta historier, ha som symbolvärde etc.
 
Tänk den tiden när inget internet fanns, eller radio, eller tv etc. Fattigt folk kanske bara hade de få illustrationer bibeln gav att titta på, i sina tom tapetlösa hem..

2002-10-08, 16:21
Svar #6

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Ang glaskula:  
Stig Gebers förslag och uttolkning är säkerligen den rätta. Här i museets samlingar finns glaskula under Skomakare. Som vattenfylld var den ett utmärkt sätt att samla ljuset genom för den som hade ljusskygga arbeten.

2002-10-08, 16:29
Svar #7

Knut Henriksson (Knutte)

Ang glaskula.
Guldsmeden på Skansen i Stockholm har en sådan och den används för att samla ljuset från fotogenlampan mot arbetsplatsen.

2002-10-08, 18:33
Svar #8

ola larsson

Den aktuella glaskulan har inget samband med fotogenlampsanvändning, och om den hade funktionen som ljussamlare skulle väl glaskulor vara allmänt förekommande i bouppteckningar i äldre tider. Den står uppräknad i bouppteckningen tillsammans med 30 väggtavlor.

2002-10-08, 22:04
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Har fått höra att en glaskula som vi nu äger, användes till att om jag inte minns fel, gnida tyg(linne) slätt. Men den glaskula vi har är nästan svart, slät undertill och rundad upptill. Så jag vet inte om jag ska kalla det en kula. Säkert hade den ett annat namn som jag inte kommer på.
Rätta mig gärna om jag är helt fel ute.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-10-09, 12:37
Svar #10

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej Sara W,
Det som du har är uppenbarligen ett glättverktyg som förr brukades ung som ett ett nutida strykjärn. Möjligen brukades det när man stärkte tyger. Detta sätt att stryka/glätta tyger gjordes redan på vikingatiden! Glättbräden (dvs underlaget) till denna typ av syssla är känt redan från grävningarna på Birka - om jag inte missminner mig.

2003-03-22, 13:37
Svar #11

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Kulor med en sådan funktion är ingen ny företeelse. I en artikel i Gotländskt Arkiv 2000 (Forntida Gotländska Linser av Robert Temple i översättning av Bertil Sjöblom)berättas det om arkeologiska fynd av liknande föremål i bergskristall.  
På fastlandet och Öland har man hittat ett femtontal linser (i miniatyrformat), men även från Finland, Danmark och de baltiska länderna är fynd kända.
På Gotland är de oftast i form av vackert silverinfattade smycken. Materialet är oftast slipade bergskristaller. De gotländska är också betydligt större än fastlandskristallerna.  Så ett från Lye socken i form av ett halsband av  
inte mindre än elva bergskristaller.  
Förstoringen är upp till 3X. Har förmodligen använts i silver- och guldsmide. Tid: viktingatid och medeltid.
Frågan är om det finns någon kontinuitet i bruket av sådan förstoringsglas och vid vilken tid man övergick till glas.
 
MVH
 
Lars Norrby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna