ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adventljusstaken  (läst 2060 gånger)

2003-12-04, 02:41
läst 2060 gånger

Madelene Kasström

Hade en diskussion med min sambo igår om just adventljusstakens tillkomst och om man använder den i andra länder....Finns det någon vänlig själ som vet historien om hur den kom till? Har för mig att det är en Svensk uppfinning?
 
Madde

2003-12-04, 07:37
Svar #1

Mats Palmer

Adventsljusstakens tillkomst belystes i radioprogrammet Folkminnen. Du kan gå in på deras hemsida och lyssna. Lördagen den 30 nov 2003 sändes programmet.
Kontentan är att ljusen blev mysiga när de svenska hemmen fick elektricitet. Denna ljusstake är inte äldre än 70-80 år.
Dessförinnan fanns adventsgranen med fyra levande ljus i en liten gran som ställdes på bordet.

2003-12-04, 11:04
Svar #2

Lasse Nilsson

Inte för att jag har lyssnat på programmet men blandar vi inte ihop saker här ?
 
Adventsljusstaken, med fyra levande ljus, är från ca 1940. Den har väl aldrig 'elektrifierats' ? Får man hoppas....
 
Vad som är en svensk 'uppfinning' var den sjuarmade, elektrifierade, ljusstaken som kom att kallas adventssljusstake Jag vet inte när den kom men 'vanlig' blev den väl inte förrän någon gång under 50-talet ?
 
Dessförinnan fanns det givetvis sjuarmade ljusstakar för levande ljus (har en ordentligt gammal träsnidd sjuarmad själv). Traditionen att använda en sådan från advent och framåt kom från Tyskland för ett par hundra år sedan. Var söndag i advent tändes alltså sju ljus, ett för varje veckodag. Denna tradition 'utkonkurrerades' av den den med fyra ljus.
 
Det är skillnad på adventsljusstakar och adventsljusstakar....
 
Tycker jag alltså

2003-12-04, 12:56
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Som bosatt i England kan jag tala om att den svenska adventljusstaken (elektrisk) gjort stora framsteg här under de senaste 35 åren och nu för tiden är det inget ovanligt att se sådana lysa i många fönster.
I början importerades de från Sverige, men numera tycks de flesta vara tillverkade utomlands.
 
 
Mvh
Ann Little

2003-12-04, 13:15
Svar #4

Mi Alforsen

Hej!
 
Ville bara hänvisa till en länk där historien om den svenska uppfinningen den elektriska, sjuarmade ljusstaken står att läsa: http://www.varbostad.se/vab/index.asp?URL=/vab/2001/dec/stake.asp
 
Hälsningar
Mi

2003-12-04, 13:56
Svar #5

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Hej!
Jag är uppvuxen i Ångermanland på 50-talet,där kom inte den el.julstaken (kallades inte för advents-ljusstake) fram, förrän på julafton då adventsstjärnan togs ner, för då var det slut på advent (betyder vänta).Numera bosatt längre söderut har jag alltid hållit på den traditionen som vuxen men måste erkänna att jag fallit för trycket på senare år och tar fram staken till advent.Har t.o.m fler än en nu också.
7 ljus i staken har det inte med det heliga talet 7 att göra?
mvh ewa

2003-12-04, 14:00
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Advent betyder ankomst, inte vänta.

2003-12-04, 14:22
Svar #7

Eva Cumner

Hej alla!
 
Även jag är bosatt i England och under de tolv år då jag bott här tycker jag mig ha märkt en markant ökning av elljustakarna  sedan IKEA gjorde sitt intåg på den engelska möbelmarknaden. Nu börjar de utländska varianterna breda ut sig, med färgade glödlampor!  
Adventsstaken med fyra stearinljus känner inte många till här och alla undrar över mina ljus som är olika långa i bit in i advent, och jag får berätta om seden.
 
Mvh, Eva

2003-12-04, 17:08
Svar #8

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hejsan Eva!
 
Har du sett på Blue Peter(det äldsta?barnprogrammet på BBC) någongång? Det har du säkert. Jag vet inte hur det är i år (skall ta mig en titt), men där har de alltid tidigare tänt fyra adventsljus, alltså ett i veckan fram till Jul. Utseendet på själva staken varierar dock år från år, vilket beror på att den tillverkas speciellt för programmet.
 
Hej så länge
Ann

2003-12-04, 17:22
Svar #9

Madelene Kasström

Får tacka så mycket för all intressant information, vill passa på att önska fortsatt trevlig advent både i fönstren och på bordet!
 
Madde

2003-12-04, 19:03
Svar #10

Eva Cumner

Hej Ann!
 
Jo, visst har jag sett Blue Peter, men det var några år sen. Har missat det där med deras ljusstake. Måste jag kolla någon gång. Nu för tiden visar vår TV bara sport och bilprogram av olika slag! ;-)
 
Eva

2003-12-04, 23:01
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om jag förstår Mats Palmers inlägg rätt, så menar han att levande ljus blev mysiga först efter elektricitetens införande - dvs att de saknade mysfaktor när de användes för att de måste användas. Vilket skulle ha lett till att man tände adventsljus för ros skull...
En alldeles logisk och förnuftig förklaring!

2003-12-05, 10:08
Svar #12

Christian Andersson

I går besökte jag julmarknaden på Stortorget i Gamla Stan tillsammans med en kollega från Azerbadjan. Han blev mäkta förundrad över alla dessa stearinljus som brann överallt och som såldes med en strykande åtgång. Han var övertygad om att vi hade så pass bra elförsörjning i det här landet att vi inte behövde hålla på med så primitiva ljuskällor. Jag försökte förklara det här med mysfaktorn men jag tror inte det gick hem riktigt.
 
Christian

2006-04-14, 12:35
Svar #13

Hans Ahlquist

Den Elektriska ljusstaken, Adventsljusstaken.
Besök hemsidan www.adventsljusstaken.se, där finns alla uppgifter om Adventsljusstakens tillkomst !
 
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna