ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken status hade handelsmannen?  (läst 1897 gånger)

2008-08-28, 11:26
läst 1897 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Hade handelsmannen så hög status i bygden förr? Vilka hade den högsta statusen? Var de belästa eller de med mycket egendomar. Prästen stod väl högt i kurs, men hur var det med skolläraren/lärarinnan eller barnmorskan t ex?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-08-28, 20:14
Svar #1

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Statusen för lärare/lärarinnor var nog hög omkring 1900. Om jag förstått det rätt, hade dock yrket haft något lägre status längre tillbaka i tiden. Handlare fanns väl (i princip) inte på landet förrän på 1840-talet. Deras status bör väl ha varierat beroende på storleken på affär, etc. Jag antar dock att en handlare generellt sett hade ungefär samma status som lite mera välbärgade bönder. Prästerna stod säkert statusmässigt över både lärare och handlare.
 
Hoppas någon kan fylla på med mer och komplettera detta...
 
Mvh
Anders

2008-08-28, 21:50
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Med status tänker jag på vilka folket bugade djupast för och krusade mest för. Jag har en känsla av att handelsmannen inte stod så högt i kurs. Naturligtvis var väl prästen en av dem som man bugade och neg djupast för, men kanske också för skolläraren, mer än för småskolefröken.
 
Om jag förstått det rätt så handlade man på krita förr. Man skrev upp i boken och betalade i slutet på månaden. Många kunde inte betala och handlaren fick då ligga ute med pengar. Han kanske inte fick så stor förtjänst på sin handel, speciellt om han var snäll och lät dem som hade svårigheter med betalningen dröja med den.
 
Min farfar var handlare mellan åren 1925-1946, men inte har jag den uppfattningen att hans familj hade det bättre ställt än många andra i byn.
Ann-Mari Bäckman

2008-09-01, 22:27
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ekonomisk status varierade nog mycket mellan olika handlare. Jag tror inte man kan säga något generellt, mer än att man ju inte kan ha varit utfattig - varken när man startar eller senare. Jag har lanthandlare och diversehandlare i släkten och de har nog haft det ganska bra utan att bli rika.
 
Som jag förstått det var detta med att handla på krita också ett sätt för handlaren att knyta kunderna till sig. Även om jag också sett exempel på att det kunde vara ett sätt att rent handgripligt hjälpa människor. Men säkert fanns det risk för kreditförluster. När kooperationen kom tillät man inte handel på kredit.  
 
Jag tror handlaren ofta hade en viss social status. Jag tror han lärde känna byn väl, fick höra mycket skvaller och kunde se vilken ekonomi folk hade. Sådan kunskap brukar kunna ge visst inflytande. Jag ser i min egen släkt hur handelsmannen flera gånger får förtroendeuppdrag - i kommunen, eller i t.ex. bankers styrelse.

2008-09-02, 08:59
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Anders för dina synpunkter! Det är klart att detta med att få olika styrelseuppdrag kanske mer hade med personlighet att göra.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-02, 20:48
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ja, fast jag tror att man som handelsman både blev känd av många, och lärde känna många.

2008-09-03, 06:04
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Köpmännen kom själva från ganska olikartade förhållanden. Deras status berodde nog till viss del på härkomst och släktförbindelser. Många hade skolunderbyggnad i form av lägre läroverksstudier, medan andra inte alls hade någon skolbakgrund. Jag håller ändå med Anders E och tror att handelsmännen åtnjöt prestige; bland borgerskapet stod de nog mycket högre i kurs än skollärarna. (Då tänker jag på 1800-talets senare hälft.)  
Märk dock att själva ordet handlande  inte har så god klang i våra dagar, i synnerhet då det ofta ändrar form till handlare.

2008-09-03, 19:53
Svar #7

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej igen,
 
I min släkt fanns det en handlande, eller köpman som det också kallades. Han drev affär från 1910-talet till sin död på 1950-talet, först på landet och sedan i staden. Han hade en relativt enkel bakgrund. Föräldrarna var torpare, men bör ändå ha haft det relativt bra, eftersom sonen fick gå på handelsskola. (Utbildningen var dock relativt kort, kanske ett år eller så.)
 
Precis som Anders Ellerstad skriver hade min släkting olika förtroendeuppdrag, sannolikt därför att han kände många, men kanske ännu mer för att en handlande hade kunskaper inom bokföring och dylikt. Socialt bedömmer jag att familjen var på ungefär samma nivå som lite mer välbärgade bönder. Jag misstänker dock att rena storbönder hade högre status. Prästen lär ha haft mycket högre status. Akademisk utbildning var någonting mycket ovanligt och gav hög status.
 
Mvh
Anders
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 03 september, 2008)

2008-09-03, 22:23
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Två syskon till farfar bedrev också  handel (i Stockholm). Jag har många gånger undrat hur de fick startkapital till att sätta igång med handel. Som jag förstår det så fick de pengar eller lån av sin far, men han hade bara varit en sågverksarbetare. Så jag misstänker att han inte kunde bidra med mycket, då det fanns ytterligare tre barn, som ville väl ha lika mycket.
Ann-Mari Bäckman

2008-09-04, 18:14
Svar #9

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Tror att min släkting delvis fick startkapital av sina svärföräldrar, som var något slags lantarbetare. Att man hade ett yrke med låg social status behövde nog inte alltid innebära att man hade det dåligt ställt ekonomiskt. Andra faktorer spelade säkert också in: antalet barn, boendekostnader, livstil, etc.
 
Mvh
Anders

2008-09-04, 19:31
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Jag håller med dig! De var sparsamma förr i tiden. Min farfar växte upp på en sågverksö. Arbetarna hade handplockats, så de var inga suputer, utan skötsamma människor.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-05, 10:50
Svar #11

Utloggad Gunnar Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-10-07, 19:05
    • Visa profil
Anders m.fl.
Många av storhandlarna i bl. a. Stockholm fick sitt startkapital från gårdfarihandeln i Västergotland.
Gunnar L.

2008-09-05, 13:58
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunnar!
 
Hur menar du? Startade man med gårdfarihandel och övergick senare till vanlig handel i Stockholm?
Ann-Mari Bäckman

2008-09-06, 10:50
Svar #13

Utloggad Gunnar Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-10-07, 19:05
    • Visa profil
Ann-Mari
Om vi tar PUB i Stockholm som exempel.Paul Urbanus Bergströms fäder hade i generationer rest som gårdfarihandlande i Småland, Östergötland,Sörmland och Stockholm. Paul Urbanus följde med som hjälppojke på en resa och fick arbete som biträde i en klädesaffär, efter en tid startade han eget och som utvecklades till PUB
Det finns flera liknande exempel på söner till resehandlare som med kapital från gårdfarihandeln startat affärer och fabriker i många städer i Sverige.
MVH
Gunnar L.

2008-09-06, 11:09
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var väl människor, som hade intresse för handel och började som du säger på detta enkla sätt, där det inte behövdes så stort kapital.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-06, 15:03
Svar #15

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej igen,
 
När det gäller min släkting, så fick han pengar av sina svärföräldrar mot att de fick bo gratis hos honom resten av livet. Dessutom var kanske inte investeringen så stor. Fastigheter var (även om man korrigerar för inflationen) mycket billigare förr. Kanske kunde man köpa en lanthandel för ett par hundra tusen kronor räknat i dagens penningvärde. Sedan kunde man säkert ta ut mycket större marginaler på de varor man sålde, eftersom konkurrensen var mindre än i dag. Det fanns inga stora köpcentrum och rörligheten var sämre, vilket innebar att folk hade svårare att välja bort den närmaste affären.
 
Mvh
Anders
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 06 september, 2008)

2008-09-06, 17:51
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sten!
 
Hur jag än vrider och vänder på ditt husförhör, så förstår jag inte var det hör hemma i den här diskussionen?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-06, 18:31
Svar #17

Sten Magnusson

Jag vet!
Råkade klämma in detta av misstag när jag tog en titt på denna diskussion. Det var givetvis meningen att det skulle vara under landskap, Värmland, Socknar, Sunne.
Jag har nu lagt det i den diskussionen och tänker radera ovanstående inlägg.
Jag satt väl och tänkte på mat när jag skrev det här.
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking den 06 september, 2008)

2008-09-06, 19:59
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, fy vilka dumheter man kan göra, när man är hungrig!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna