ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sällskapsspel  (läst 1570 gånger)

2008-01-03, 13:19
läst 1570 gånger

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
När jag var barn (1940-tal) fanns i det hus där jag växte opp, på vinden ett spel som vi kallade för korong. Det bestod av en träskiva, ca 1 x 1 m stor, med en låg kant runtom och påsar i hörnen. Samt ringar att spela med. Jag tror det fattades någon detalj för vi syskon spelade aldrig med det utan lekte bara. Lustigt nog tyckte jag mig se ett liknande spel i tv-serien Andra Avenyn häromkvällen.
Vad spelets korrekta namn är, hur gammalt det är och hur man spelade det är saker som jag skulle vilja veta. Om någon kan upplysa mig om det är jag väldigt tacksam.
Sonja Larsson

2008-01-03, 13:36
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Sonja,
Det är coronaspel. Man skjuter gröna eller röda träringar ner i hål i hörnen. Minibiljard kan man säga.
Finns ännu att köpa.
Hälsn. Eivor (som också spelat mycket)

2008-01-03, 14:04
Svar #2

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Sonja!
Söker du på Google efter Coronne eller Couronne så får du många träffar.
Fortfarande ett populärt spel som bl.a. tillverkas av http://www.micki.se ; Micki i Gemla.

2008-01-03, 14:54
Svar #3

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Eivor och Olle!
Tack snälla ni för upplysningarna. Nu är jag lite klokare.
Sonja Larsson

2008-01-03, 17:21
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Man kan väl säga att det var ett förenklat biljardspel.
 
Man spelade med träringar, istället för bollar, på en fyrkantrig skiva ca 60 x 60 cm, med hål i alla fyra hörnen. Det fanns röda och gröna ringar som skulle stötas med en trästöt och man kunde spela 2-4 personer. Det gällde helt enkelt att sänka sina ringar före motståndaren och försöka försvåra för motståndaren att sänka sina ringar.
På min tid var det obligatoriskt att tillverka ett couronnespel i träslöjden. Tyvärr så åkte det ut för något år sedan, efter att ha sparat det i 50 år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna