ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrö (Aasa), Mickel Mickelsson 1644-1734  (läst 1147 gånger)

2006-09-05, 20:36
läst 1147 gånger

Ann-Charlotte Norlund

Hej!  
 
Jag heter Ann-Charlotte Norlund, född Kultima. Jag har en fråga ang. släkten Kyrö.  
Efterforskningar visar att jag är släkt med en viss Mickel Mickelsson Kyrö (Aasa) f.1644 d.1734, son till Mickel Jönsson Kyrö och Ingrid Olofsdtr.  
Denne Mickel Mickelsson Kyrö var tydligen gift med en kvinna vid namn Brita Heiskari (okänt ursprung)och de hade 5 eller 6 barn;
 
(?) Mattz f.- d.1730
Claes Kaukonen f.1647 d.1765
Mickel Kyrö f.- d.1762
Pehr Kyrö f.- d.1743
Ingrid f.1685 d.1762
Margeta 1695 d.-
 
Mina släktled går tillbaka till två av barnen, Mickel och Ingrid.  
Men när jag letat mer info om denna släkt så finns inget att finna, mer än att Mickel Mickelsson Kyrö (Aasa) var gift med en annan kvinna, nämligen Margareta Henriksdtr.  
De hade till synes bara en son, Per f.- d.1743. Är det månne samma Pehr som nämns i syskonskaran?  
Min fråga är alltså: vem var Mickel Mickelsson Kyrö (Aasa) gift med egentligen? Var han helt enkelt gift 2 gånger och att det av någon anledning inte kommit till kännedom? Eller har uppgifterna blivit förväxlade?  
Är det någon som kan tänkas veta hur det ligger till?  
 
Mvh Ann-Charlotte Norlund

2006-09-14, 14:48
Svar #1

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej!
 
Jag har aldrig stött på uppgifterna att Mickel skall ha varit gift med Brita Heiskari. De uppgifter jag har om Mickel och hans famlij är följande:
 
Mickel Mickelsson Kyrö el. Aasa. +1734 13/7 i Kittilä. Bosatt i Kittilä sn.  
Gift med Margareta Henriksdotter, +1732.  
Barn:
1. Olof Kallo *1674, 1748. Bonde i Kallojärvi, Kittilä sn.
2. Claes Kaukonen *1674, +1765 4/10. Nybyggare i Kaukonen, Kittilä sn.
3. Mickel +1742 11/7 i Kittilä.
4. Per *1685, +1743. Nybyggare i Raattamaavaara, Kittilä sn.
5. Ingrid *1687. G.m. Per Eriksson Eira i Peldojärvi, Enontekis sn.
6. Brita. G.m. Abraham Halvari i Rovaniemi, Rovaniemi sn.
7. Kristina *1692, +1767 1/2. G.m. Mats Matsson Halvari-Nampajärvi i Kemihaara, Rovaniemi sn.
 
Som du ser saknas såväl Mats som Margareta i denna uppställning, något som inte skall tolkas som att de inte har funnits. Mickel kallas bara Aasa vid ett par tillfällen, varför han överhuvudtaget omnämns med detta namn är osäkert.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna