ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mor med 6 oäkta barn  (läst 1093 gånger)

2005-12-22, 12:03
läst 1093 gånger

Ulrika Eversdijk

En släkting anges som mor till 6 oäkta barn. Någon far anges inte till barnen. Var detta ett vanligt fenomen? Vad antar man om faderskap; att det var samme far till alla eller blandat?

2005-12-22, 14:08
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Ulrika
Man kan inte bara anta något om faderskapet i sådana här fall utan man måste titta på varje fall för sig. Bland mina anor har jag en kvinna som födde fem oäkta barn med samma far till alla. Du kan läsa om denna historia här
Jag har också en kvinna som födde sex oäkta barn där det verkar vara olika fäder till alla barn. Så det finns inget svar på din fråga. God Jul!
 
/Neta

2005-12-22, 14:42
Svar #2

Ulrika Eversdijk

Neta; tack för hjälpen, men vet du varför din släktings föräldrar inte gifte sig? Det kanske framgår av det du låter mig läsa.

2005-12-22, 15:46
Svar #3

Utloggad Helena Bure Wijk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:37
    • Visa profil
Hej Ulrika!
Min morfars mor f. 1876 hade också 6 barn, men förblev ogift. Enligt min morfar var det samme far till alla barnen-en säsongsarbetande snickare på orten, men eftersom han inte finns skriven som far till barnen i födelseboken så förblir allt bara en hörsägen.  
Morfars mors mor som föddes 1854 var även hon ogift mor till 3 barn.
 Under 18 år har jag försökt hitta de här fäderna men inte lyckats.
Hoppas att du har bättre lycka i ditt sökande
 
Vänliga hälsningar Helena

2012-05-09, 18:10
Svar #4

Johan Lindberg

Min mormors mormor, född 1859, hade tre oäkta barn. De två första var av två olika män. Båda lämnades bort, troligen mest på grund av dåliga försörjningsmöjligheter. Hon gifte sig sedan med en sjöman och fick sju barn med honom, ibland dem min mormors mor. Det äldsta av barnen dog som spädbarn. När sjömannen dog några år senare, fick hon ytterligare ett oäkta barn med en av gårdens drängar, ett barn som hon också hastigt lämnade bort. Fem av barnen från det tidigare äktenskapet lämnade hon bort men behöll två, som hon hade råd att försörja. Förutom de två barnen försörjde hon nu, som fattig änka, också sin åldrade mor. Hon gifte sig senare med en urmakare, som hon fick ytterligare ett elfte barn med. Detta barn var dödfött.
 
Hon hade alltså totalt elva barn, av vilka tre var oäkta. Bara två av dessa bodde i hushållet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna