ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Livsvillkor 1870-1880 i västra Sverige  (läst 1516 gånger)

2007-06-23, 12:13
läst 1516 gånger

Kerstin Sjöberg

Hur hittar jag uppgifter som:
 
Väder i perioden 1870-1880 och mattillgången. Vilka år var goda och vilka var dåliga?
 
Inkomster och utgifter för bönder tex möjligheter till att tjäna reda pengar, kostnad för inköp av brännvin. Förtjänst vid försäljning av smör,ägg och annat.
 
Kunde en dräng/bondson kosta på sig en fotografering under detta årtionde (fotograf fanns tillgänglig) och vad skulle det kosta säg 1877.
 
Tacksam för hjälp att hitta vardagsupplysningar från Göteborgstrakten med omnejd (Lerum)under detta årtionde.
 
MVH
Kerstin

2008-06-01, 19:24
Svar #1

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Kan inte svara på så många av dina frågor, men en dräng/bondson bör nog ha haft råd med fotografering. Jag har foton på kolare och torpare från den här tiden bland mina släktingar, så fotografering var nog inte särskilt dyrt på 1870-talet.
 
Mvh
Anders

2008-06-02, 12:18
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Att ha råd är en sak men att göra det en annan. I en tid då beteendemönster var strängt socialt bestämda kunde det vara så att det inte gick för sig att en bonddräng lät fotografera sig. Det vore som att klä sig över sitt stånd.
I bygder präglade av schartauansk väckelse kunde det också finnas fromhetsaspekter på fotokonsten.
GS
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 02 juni, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 03 juni, 2008)

2008-06-02, 16:25
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Mina erfarenheter av gamla foton rör mest norra Sverige. Där har jag en bestämd känsla av att allmogen inte börjar gå till fotografen förrän vid sekelskiftet 1900. Men det kan givetvis finnas stora geografiska skillnader. Den som vet mest om sådant här är förstås Lennart Snabb.

2008-06-02, 21:02
Svar #4

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Kerstin!
 
Jag kan rekommendera tre böcker som åtminstone delvis kan ge dig svar på dina frågor. En klassiker när det gäller priser är Lars O Lagerqvist, Ernst Nathorst-Böös: Vad kostade det?: priser och löner från medeltid till våra dagar.  
Två böcker som är mer inriktade på Västsverige är Christer Ahlbergers Konsumtionsrevolutionen (Göteborgs Universitet 1996) och Birgitta Skarin-Frykmans Arbetarkultur - Göteborg 1890 (Etnologiska föreningen i Västsverige 1993).  
Om du kontaktar SMHI så kanske de kan hjälpa dig med vädret, det fanns inte så mycket på deras hemsida.
 
Hälsningar
Marianne K

2008-06-03, 03:05
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Även jag tackar, Marianne! Det blev nog för mycket fokus på foto i svaren, då frågan gällde livsvillkoren. Skarin-Frykmans bok kände jag inte alls till. SMHI borde man verkligen kunna utnyttja i sådana här sammanhang. Tack för tipset!
GS

2008-06-03, 09:39
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
SMHI tar tyvärr betalt numera för mer detaljerade uppgifter, men de kanske har en sammanställning. Annars kan man få detaljerade väderobservationer en lång tid tillbaka. Jag har använt dem för ett projekt en gång i tiden

2008-06-03, 10:44
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Beträffande fotograferingen förr, så kanske jag kan bidra med lite erfarenheter. Som Göran säger så verkar det ha varit kring sekelskiftet, som det blev vanligt för kreti och pleti att fotografera sig. Jag har faktiskt förundrat mig över att folk hade råd till det, då många inte hade så mycket kontanter, utan levde mest på det gården/torpet gav.
 
Tidigare på 1860-talet mot 1880-talet, så verkar det mest ha varit bönder/borgare och deras familjer, som fotograferade sig.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-03, 18:53
Svar #8

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Lokaltidningar har mycket information! Annonser kan berätta om pris på fotografering och brännvin och snus och sill, rapporter i skördetid berättar om årsväxten, vädret rapporterades i vissa tidningar med observationer vid olika klockslag. Man kan se vilka tidningar som kom ut på den ort man söker via
http://www.kb.se/soka/bibliografier/tidningar-tidskrifter/sveriges-periodiska-li tteratur/ .
Själva tidningarna finns microfilmade, t ex på Kursboks- och Tidningsbiblioteket i Göteborg, vilket lär ligga bra till från Lerum.
 
Folkminnesarkivet http://www.sofi.se/dag har mängder av intervjuer, säkert också från Lerum, i dem kan man hitta varjehanda information om livet förr. Böcker som bygger på materialet  finns det gott om, t ex har Carl Martin Bergstrand skrivit om gammalt från Marks och Kinds härader.  
Lycka till!
Britt

2008-06-04, 14:49
Svar #9

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Kerstin, sommarvädret 1870-1879 i Strömstad redovisas ganska fylligt i boken Om Strömstad, dess klimat och sjuklighetsförhållanden, dess badanstalt och hafskur, dess historia och lokalförhållanden av Carl Cederström. Det är ju inte Göteborgstrakten, men väderleken i Strömstad brukar inte skilja sig så mycket från Göteborgs.

2008-06-06, 16:07
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Intressant länk om livet vid förra sekelskiftet, med många referenser till mer, tyvärr på engelska
 
http://www.ep.liu.se/ej/hygiea/v6/i1/a8/hygiea07v6i1a8.pdf

2008-06-06, 20:51
Svar #11

Utloggad Kerstin Ekeland Sjöberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-06-06, 20:51
    • Visa profil
    • gullringsbo.com
Jag niger och tackar för alla tips jag fått och förhoppningsvis får framgent. Jag har tittat i boken vad kostar det? men inte riktigt hittat passande uppgifter. Lite svårt är det ju att få uppfattning om priserna över tid med alla olika myntfoter som fanns före den tiden jag frågade om. Det innebär att det blir lite svårt att se tendenser i priser beroende på t ex väder/andra problem under hela 1800-talet.
 
Skall, så snart jag hinner, titta igenom ovan tips. Tidningarna kanske t o m anger priser på produkterna som de gör reklam för. På 1930-talet gjorde de det i allafall. Mitt sovrumstak är fylld av tidningssidor från dessa år.
 
Återigen stort tack/Kerstin

2008-06-07, 13:13
Svar #12

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Det fanns också ett samband mellan väder och fotografering. Jag har två syskon till min morfar, den äldsta dog i difteri 1883 (de var födda 1875 resp 1876). Hennes mor var i många år ledsen för att det inte blev någon bild den gång de tagit sig till fotografen i Lysekil - vädret var för dåligt - mycket ljus behövdes för att det skulle bli en bra bild. (Kanske var kostnaden också så stor att fotografen inte vågade chansa). Bör ha varit ca 1878 och det var en bondfamiljs två första barn.
Mvh Harriet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna