ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jordslagning som huskur  (läst 685 gånger)

2003-03-27, 23:41
läst 685 gånger

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Det berättas att en av mina anor under andra hälften av 1800-talet blev biten av en huggorm varvid foten eller benet svullnade upp. Han fick då foten eller benet nedgrävt i marken. Kuren fungerade och han blev bra igen.
Författaren Albert Eklundh berättar i sin bok ”Min gård i skogarna” en liknande historia betitlad ”Agathon och de andra”. Här drabbas huvudpersonen, Agathon, av svåra magsmärtor efter att under ett kalas ha förätit sig på gädda och vit gröt. Då kommer en av deltagarna med följande råd: ”De' finns bara ett enda sätt, som duger. De' har di gamla allti prövat förr, å de' har verkligen räddat många. Vi måste jordslå honom!” De grävde en grop där jorden var våt och kall och delikventen fick lägga sig ner på rygg. Därefter östes den tunga kalla jorden först över benen och sedan över magen. Meningen med den kalla jorden var att den skulle verka som en stor isblåsa.
Känner någon till om det finns fler liknande uppgifter?

2003-03-31, 15:50
Svar #1

Jörgen Gerhardsson

Min morfar, född 1874 i Ringarum (E) fick i sin barndom samma behandling mot ormbett.
Man grävde ner benet och där fick han sitta tills solen gick ner!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna