Forum > 10 Folkliv

Husförhör

(1/4) > >>

Torgny Henriksson:
Har någon något tips om var man kan läsa hur husförhören gick till? Det finns väl en del skönlitterära skildringar hos bl a Moberg. Finns det även icke-litterära beskrivningar?

Kenneth Larsson:
På f.d. UV-centralen i Karlstad finns en intressant videofilm om husförhör, inspelad av Nils och Elisabeth Håkansson från Karlstad. Den gjordes i Mangskog med amatörer i rollerna - bortsett från prästen. Filmen är ca 15 min lång.
MVH Kenneth Larsson

Björn Engström:
Ofta fördes protokoll vid husförhören. Dessa är mycket sällan mikrofilmade. Dessa protokoll ger en utförligare bild hur husförhören gick.
Fortfarande finns det många som deltagit i husför, eftersom husförhör pågick åtminstone lokalt in på 1940-talet.

Ingegärd Johansson:
Husförhör pågår alltjämt, i varje fall i Agunnaryd och andra församlingar i Sunnerbo i södra Småland. De moderna husförhören spelar ju inte längre någon roll, varken för folkräkningen eller för kontrollen av kunskaperna i kristendom, men det ger ett bra tillfälle för prästen att träffa sina församlingsbor och diskutera aktuella frågor med dem.
I min barndom (30-talet) var husförhöret (eller läsmötet som vi sa) ett måste. Det var gårdarna i husförhörsroten, som i tur och ordning stod för värdskapet.  Eftersom det fanns nio gårdar i vår rote, så var det bara var nionde år, som mina föräldrar rustade till husförhör, men då rustades det verkligen.
Husförhöret tog hela dagen, började med allvar och slutade med kalas.  
Allvaret tog prästen hand om. Han höll en betraktelse, det sjöngs psalmer och sen kom förhöret, läsningen. Vår snälle prost tog ganska lätt på den delen, men jag minns att det året när jag hade konfirmerats fick jag ganska många frågor.
Sen var det folkräkningens tur. Prosten läste noggrant upp namn och födelsedata på alla personer i varje hushåll i roten och frågade om det stämde. In- och utflyttning, födelse och död under det gångna året kommenterades, och allt noterades i husförhörslängden.  
Efter det var alla hungriga, och då var det dags för det stora kalaset. Det fortsatte också nästa dag, för då bjöd man släkt och umgänge utanför roten.
Björn, du skriver att det fördes protokoll, men det var ju husförhörslängderna, och de är ju mikrofilmade. Har du hittat någon annan form av protokoll från husförhör?  
Mvh
Ingegärd

Kjell Johansson:
Hej !!
 
Min kusin född 1939 i Faringe, Uppland säger att hon varit med på husförhör. Hon vet att det var på 1940 talet, möjligen också på 50-talet.
 
Kjell

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion