Forum > 10 Folkliv

Husdjuren

(1/4) > >>

Lena Eriksson:
Hade en fundering på namnen på husdjuren förr. Kossorna hette ju Stjärna och sådana namn som kossor fortfarande heter men vad hette katten o vovven??
Min mamma hade en katt som hette Truls Mumme Svarten men det var ju nyss.. på 40-talet. Är det nån som har hört namn på farmorfars hund kanske? Nu för tiden heter ju djuren vanliga människonamn.. Nisse och Sara och sånt.

Anders Karlsson:
Har också undrat vad katter och hundar hette förr i tiden. Såg en tavla på någon auktionssida (eventuellt Tradera) som föreställde katten Tusse. Om jag minns rätt var tavlan var målad 1872 eller möjligen 1892. Längre tillbaka vet jag inte, men troligen är kattnamn som Tusse, Murre, Grålle, Trisse, etc, väldigt gamla. Hoppas någon vet mer om detta...
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 26 oktober, 2008)

Ann-Mari Bäckman:
Det finns porträtt av katter och hundar i Porträttfynd, men få är tyvärr namngivna. Annars så levde ju dessa djur för över 100 år sedan, så det skulle varit intressant att veta deras namn.

Markus Gunshaga:
En gammal kusin till min farfar berättade för ett par år sedan att min farfars morföräldrar på 1910-talet hade två små hundar som hette Klinga och King. Tyvärr berättade hon inte vilka kön hundarna hade, men man kan väl gissa sig till att åtminstone King var en hanhund.

Ann-Mari Bäckman:
Jag sökte på hund i Porträttfynd och då kom det fram 148 bilder. Bara en hund var namngiven. Han levde för ca 100 år sedan och hette Truls.
 
Det finns 17 bilder av katter, men ingen namngiven.
 
För den som är intresserad av bara vad man hade för raser på hund och katt, för 130-100 år sedan, är det ju intressant att titta på dessa bilder.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion