ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur skriver jag för att inte stöta mig med någon?  (läst 1414 gånger)

2015-03-06, 14:17
läst 1414 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Namn på yrken, folkgrupper, m m, kan ju ha ändrats med tidens gång. Förr sa vi t ex negrer och lappar, men så säger vi inte längre. Det är nedsättande att använda dessa ord idag.
 
Hur skriver jag, när jag vill publicera ett foto av två samepojkar? Fotot är från 1930-talet. På baksidan har min mamma skrivit två lappojkar, vilket var det ord man använde då.
 
Ska man när man citerar en gammal text ändra orden, så de inte idag anses vara stötande.
 
Hur gör jag? Kan jag citera min mammas text till fotot eller ska jag skriva de ord vi använder idag?
Ann-Mari Bäckman

2015-03-06, 14:26
Svar #1

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Det är nog inte möjligt att skriva så mkt som en bokstav på nätet utan att stöta sig med någon..  
 
Jag skriver alltid typ:
Text ifrån xxx: Idiot.. Eller vad det nu kan vara prästen eller övriga skrivit.

2015-03-06, 15:06
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
När man citerar en text får man givetvis inte ändra ordalydelsen. Ett citat ska vara korrekt från första till sista bokstaven.
 
Under förutsättning att det klart framgår att det är ett citat/en avskrift av en äldre text, finns ingen anledning för någon att ta illa vid sig av ordvalet.  
 
Vi kan ändra vårt eget språkbruk - vilket ständigt sker - men inte tidigare generationers.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2015-03-06 15:25)
Hälsar vänligen
Maud

2015-03-06, 15:33
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack båda för synpunkter! Jag håller med om att det skulle kännas galet att censurera gammal text, men vill inte stöta mig med någon heller. En ocensurerad text, talar ju om hur man uttryckte sig förr eller vilka värderingar man hade.
Ann-Mari Bäckman

2015-03-07, 15:20
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Varför måste du citera exakt vad din mamma skrev på kortet? det borde rimligen gå att berätta vad hon skrivit, dvs att det är två samepojkar som du skrev, utan ett direkt citat. Jag kan hålla med Maud i princip, men det måste ju då vara en poäng, ett skäl  med ett ordagrant citat. Det finns knappast här.
//Michael Lundholm

2015-03-07, 19:18
Svar #5

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Att radera och ändra i historien är sällan bra, det brukar öka risken för att den återupprepas. Sen får ju sammanhanget också till viss del avgöra vad som är lämpligt precis som övriga sagt. Ett citat måste dock ALLTID vara ordagrant, annars är det per definition inget citat.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2015-03-08, 19:02
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det viktiga är bilden, inte hur saker och ting benämndes förr, just i detta sammanhang. Så, eftersom jag inte lagt ut fotot än, så räcker det med att tala om att fotot föreställer två samer. Som du skriver Michael, finns det inget skäl till ett citat av baksidetexten till fotot.
Ann-Mari Bäckman

2015-03-09, 07:52
Svar #7

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Du kan ju lägga ut både fram- och baksida, så slipper du citera något. Då framgår det ju hur man skrev och uttryckte sig förr.

2015-03-09, 08:23
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kommer att lägga ut fotot i Facebook-gruppen Gamla bilder- Anundsjö med omnejd. Det viktiga i detta sammanhang är bilden. Jag har bestämt mig för att använda det ord vi använder idag. Tack Stig-Ove och andra för synpunkter! Det kan behövas ett bollplank ibland.
Ann-Mari Bäckman

2015-03-10, 18:51
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gruppen i Facebook heter Gamla foton Anundsjö med omnejd
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna