ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fågelläte som låter som barngråt?  (läst 11904 gånger)

2011-06-05, 22:13
läst 11904 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan
Satt nyss och pratade med en granne som sa att för ett antal år sedan så hade de om kvällen/natten hört tydligt barngråt utanför huset, det hade hållit på länge och det hade varit så övertygande att de hade gett sig ut i natten för att leta efter barnet.
 
Jag VET att jag någonstans i släktforsknings- eller folklivssammanhang har läst/hört talas om just detta med barngråtandet.. Att det var någon fågel (uggla har jag ett svagt minne av) som skulle kunna låta som ett gråtande barn och att detta då skulle vara orsaken till myter om mylingar o.s.v. Jag hade ett svagt svagt minne av att det skulle vara Kattugglan men efter att ha lyssnat på lite läten så kan jag ju inte direkt påstå att det låter som ett barn, vare sig glatt eller ledset..
 
Någon som kan ha en idé om vilken fågel det kan vara?
 
Det ska tilläggas att paret som hörde detta är bosatta ute i skogen i många långa år och har gedigen kunskap om jakt, djur och fåglar så de vanligaste djuren/lätena kan man nog utesluta..

2011-06-05, 23:26
Svar #1

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil

2011-06-06, 00:14
Svar #2

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:36
    • Visa profil
Hejsan Mårten!
 
Det lät väl kanske inte som barngråt, men jag har, med några vänner, själv hört ett lodjur låta som en gråtande eller klagande kvinna. Kanske en tolkningsfråga. Jag såg aldrig kissen direkt men det var en sen marskväll (marskatt?) och vi kunde sedan spåra honom i snön någon kilometer. Också min svåger har, liksom din granne, vid ett tillfälle varit ute och letat efter gråtande person. Även då var det ett lodjur.
En möjlighet?
 
Stefan
Stefan Dake

2011-06-06, 22:15
Svar #3

Utloggad Berth-Ove Almroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 01:22
    • Visa profil

2011-06-07, 01:53
Svar #4

Erik Holmlund

Hej Mårten,
 
Jag tror Stefan kan vara inne på ett intressant spår. Jag fann detta videoklipp på youtube (se länk nedan), som någon lyckats fånga på två lodjur som pratar med varann. Nog låter det som att lodjur kan framkalla ljud som kan vara ganska människoliknande, och gråtliknande. Kusliga ljud, och jag har full förståelse om människor i äldre tider som hörde lodjursljud från skogen kunde göra väldigt vilda tolkningar om vad som ljuden kom ifrån.
 
http://www.youtube.com/watch?v=rbmObjwrB5U
 
I titeln på länkade sidan står det 'lynx', vilket är det engelska namnet på lodjur. Viss reservation för att amerikanska lodjur inte är precis samma art som de svenska, men om de inte är det, så lär de väl ändå vara närbesläktade.
 
Blunda och tänk er att ni befinner i skogen... och ni hör dessa ljud. Jag tror 99% av oss skulle få kalla kårar

2011-06-07, 12:36
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Ja lodjuren lät ju allt annat än trevliga..

2011-06-07, 13:36
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Haha usch, det lät verkligen fasansfullt - jag tycker att det omväxlande låter som häxor som skriker och barn som gråter, våra vidskepliga förfäder måste blivit skrämda från vettet.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-06-08, 11:00
Svar #7

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Vanliga huskatter kan också låta ganska hjärtskärande barnagråt, både vid uppvaktning samt begynnande slagsmål. För att inte tala om när de skall spy.  Ajajajjaj kan de säga då...  
 
(Meddelandet ändrat av StefanZy 2011-06-08 11:01)

2014-10-01, 19:41
Svar #8

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Till skillnad från huskatter är inte lodjuren så vanliga, även om de fanns fler förr, så är de mycket skygga. Huskatter vänjer man sig vid att höra, liksom räv och rådjur, som också har hemska läten, de här var kanske mer oväntade, även av gamla tiders befolkning i skogsbygderna. De har säkert del i uppkomsten av många myter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna