ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fattigstugan  (läst 3278 gånger)

1999-09-23, 20:52
läst 3278 gånger

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Efter min farfar hittades denna lilla skrift, som han troligtvis sparat som kuriosa. Själv var han född 15 år efter det att dessa regler antogs.
 
Ordningsregler för en fattiggård
(gällde i princip för hela landet)
 
Dessa regler som antogs 1902, skulle tryckas med tydlig stil och hängas upp i hjonens rum:
 
§1. Att ovillkorligen lyda fattiggårdens bestyrelse, föreståndare och förestånderska, de sistnämnda såsom husbonde och matmoder, då hjonen enligt lag kommer att stå under tjänstehjonsstadgan.
§2. Att visa hövlighet mot alla, iaktta renlighet, nykterhet, ett stilla och ordentligt levnadssätt. Allt svärjande vare strängeligen förbjudet. Varsamhet med elden iakttagas.
§3. Att vidare utöva gudsfruktan, ovillkorligen infinna sig vid bönestunderna, iakttaga sträng sedlighet samt visa kärlek och vänskap mot kamrater, i synnerhet mot gamla och orkeslösa.
§4. Att med flit och efter bästa förmåga utföra det arbete, som av föreståndaren och förestånderskan ålägges var och en, samt att med varsamhet och omtanke använda de redskap och materialier som därtill behövas.
§5. Att på inga villkor varken hemtaga eller förtära brännvin eller andra rusdrycker inom inrättningen. Skulle dock mot förmodan sådana drycker anträffas, ådrager sig innehavaren därav icke allenast särskilt straff, utan även kärlets och varans förlust genom sammas förstöring och uttömmande.
§6. Att icke på huru kort tid det vara må lämna inrättningen utan föreståndarens tillåtelse.
§7. Att icke omtala eller tillvita någon om han undergått bestraffning eller förut varit straffad för brott.
§8. Att icke utan föreståndarens tillåtelse från köket medtaga mat eller dryck.
§9. Var och en som intages på fattiggården skall först badas och fullständigt rengöras, vilket upprepas så ofta nödigt prövas, och äro hjonen, som varje söndag erhåller rent linne, ovillkorligen skyldiga, att sedan själva hålla sig snygga och fria från all slags ohyra, samt ordentligt återlämna de smutsiga plaggen till föreståndaren eller förestånderskan.
§10. Den som talar illa om fattiggården, föreståndaren och hans biträde, dem som klandrar de kläder, matvaror och ordningsregler, som å inrättningen äro antagne, eller den som utsprider rykten av vad namn och beskaffenhet det må vara, skall härför undergå lämplig bestraffning.
§11. De straff som vid inrättningen komma att tillämpas äro följande:
1. Minskad matportion under en till åtta dagar.
2. Indragning av sovlet under en tid av fem dagar
3. Förbud att utgå från inrättningen under viss tid
4. Kroppslig aga för minderåriga
5. Förpassning till kronoarbetskåren.
 
§12. För grövre förseelser och brott tillämpas strafflagen.
 
 
När man läser denna text så förstår man varför hjonen i Lönneberga var så rädd för Kommandora - i Astrid Lindgrens böcker om Emil.  
Tyvärr vet jag inte källan till texten.

2003-05-26, 15:53
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Har läst ovan ordningsregler med stort intresse;  min fars farmor var nämnligen föreståndarinna på det nu rivna fattighuset i Örberga, Östergötland.  
Där fanns också telefonväxeln som on hade hand om.

2007-03-18, 11:16
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Är det någon som känner till en fattigstuga som bevarats i befintligt skick av någon hembygdsförening eller liknande?
 
Eller ansågs de så skamliga och förhatliga att de byggdes om eller revs så fort som möjligt?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-18, 13:00
Svar #3

Utloggad Lennart Wennberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 20:02
    • Visa profil
Det finns en stuga på Gotland. Den kallas Annastugan efter den sista som bodde där. Man hittar den strax norr om Visby utefter en kulturväg som går parallellt med den stora vägen.

2007-03-18, 13:02
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Lennart!  
Är det ner mot stranden eller vägen mot Väskinde?  
Var exakt ligger stugan?  
Var det bara Anna som bodde där ensam?
När las den ner?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-18, 13:21
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Här kommer Annahuset som Lennart mejlade till mig
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-18, 13:31
Svar #6

Utloggad Lennart Wennberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 20:02
    • Visa profil
Hej igen Stefan.
Du tar vägen till vänster efter brandstation och där den asfalterade vägen svänger ner till vänster efter flygplatsen tar Du grusvägen rakt fram och där ligger den. Jag har för mig att den slutade användas någonstans efter förra sekelskiftet och att hon bodde ensam där, men jag får återkomma med säkra besked.
Mvh
Lennart

2007-03-18, 13:44
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Utanför Falköping finns något som heter Åsle Tå, och som är en bevarad fattigbebyggelse med flera små stugor.
 
En hemsida berättar något mer om detta ställe.

2007-03-18, 13:48
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns ett fattighus i Kläckeberga utanför Kalmar, som hembygdsföreningen har tagit hand om. Fattighuset i Kläckeberga
 
visas 1 maj till 1 oktober efter överenskommelse, 25 kr entr?avgift vid mindre än 10 pers. - ring: Gerd Carlsson tfn 0480 - 47 11 92, eller Gunnel Olsson tfn 0480 - 47 10 11  
 
Ligger mittemot Kläckeberga kyrka.
 

2007-03-18, 17:39
Svar #9

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
I Gärdserum i NÖ Småland finns en fd fattigstuga bevarad. Den ligger strax nedanför kyrkan med vacker utsikt över Båtsjön. Jag tror den är i huvudsak oförändrad. På sommaren används den för kaffeservering då kyrkan är s.k. vägkyrka.

2007-03-18, 18:17
Svar #10

Lisbeth Petersson (Beth)

Ett kompletterande svar från Sture Mobaeck och mig. Den sk. kyrkstugan har varit en fattigstuga, Gärdserums första kända. Den byggdes om jag mins rätt 1776 och står nästan på samma plats. I samband med att kyrkan byggdes 1851-1857 plockades den ner för att bygga muren (planen, parkeringen) som den står på i dag. Även vandrarhemmet var från början byggd 1827 till fattigstuga, den användes också till skola och komunalhus samtidigt. Den var i drift som fattigstuga tills ålderdomshemmet byggdes 1933.
 

2007-03-18, 18:30
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för alla svar! Läste om ditt fantastiska arbete i Hans Egeskogs fina artikel i Släkthistoriskt Forum Lisbeth!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-19, 07:19
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Albert Engström skildrade interiören i en fattigstuga i en av de skrifter jag totalt glömt namnet på. Minns jag inte aldeles galet ligger den i Hult(?) och var bevarad vid mitten av 60-talet då jag besökte den.  
Hur är det Hult-bor, finns den kvar???
Kan också som kuriosa nämna att den gamla fattiggården i Torpstång, Götlunda, Närke hade ett liknande reglemente som det ovan citerade, men också ytterligare en punkt, att den som angav ett jon som på något sätt brutit mot ordningen skulle få en lämplig belöning, anonymt.
Allt för trivseln...
 
Mvh
RolfL

2007-03-19, 08:13
Svar #13

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hejsan
 
Hult sn fattigstuga finns fortfarande kvar och visas under sommaren.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskarförening

2007-03-19, 08:37
Svar #14

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
En sökning på fattigstuga på Google ger 857 träffar. Många av dessa hänvisar till en bok om Sveriges utveckling, alltså träffar som inte är relevanta i sammanhanget, men många av träffarna hänvisar till befintliga fattigstugor. Säkert ett bra sätt att hitta ngt som finns i närheten som man kan besöka i sommar.
Ingrid ML

2007-03-19, 14:27
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jo Ingrid, jag tänkte också på det, men det är ju mycket roligare och intressantare att få levande beskrivningar fattigstugor av släktforskare.  
 
De känner oftast till bygden eller har haft släktingar som har bott där eller åtminstone haft någon anknytning dit!
 
Jag har interjuvat en släkting som bodde i Fattigstugan i Arboga som liten, vilket jag redan beskrivit i Anbytarforum någonstans tror jag!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-10-10, 10:44
Svar #16

Utloggad Ann-Louise Westberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2013-08-02, 22:39
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det är någon som känner till en fattigstuga som ska heta Myran?
Min farmors mor Sofia Olufsdotter Hedenberg, f. 1865 9/8 ska ha dött där 1892 27/3
Bifogar länk till den norska kyrkoboken där detta finns antecknat.
 
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6806&idx_id=6806&uid=ny&idx_si de=125
 
Hälsningar
Ann-Louise

2012-10-10, 13:18
Svar #17

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Betydligt större chans att fråga via Digitalarkivets bruker-forum
 
här:
 
http://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/
 
Och nämn då även Fylke,sogn etc. - jag kopierade detta:
Fylke:
Nord-Trøndelag
Prestegjeld/sokn eller embete:
Overhalla
Skage
Kirkeboktype:
Ministerialbok
Nummer (arkivreferanse):
767A01
Periode:
1881 - 1899
Oppbevaringssted:
Statsarkivet i Trondheim

2012-10-11, 09:04
Svar #18

Utloggad Ann-Louise Westberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2013-08-02, 22:39
    • Visa profil
Tack för hjälpen Bo! Jag ska fråga där. :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna