ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Auktion""""  (läst 1340 gånger)

2006-03-13, 19:36
läst 1340 gånger

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Den här rubriken tycks väl skrämmande när det gäller människor men jag har fått berättat för mig att min farmors far träffade min farmors mor på en auktion där man alltså bjöd pengar för att ta hand om människor.Jag har alltid funderat över det här,jag hörde talas om det redan som liten.Hur gick det till?Min farmors mor var tidigt föräldralös men vid auktionen var hon vuxen.Jag tror att detta hände i Värmland i slutet av 1870-talet.Finns detta antecknat i några arkiv?Är det någon som vet mera så skulle det vara mycket intressant att ta del av!
Mvh Maria Larsson

2006-03-14, 16:28
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Det var väl samma princip som för dagens offentliga upphandlingar - den som gav det lägsta anbudet fick uppdraget (att hålla barnet med husrum, mat och kläder). Men i form av en auktion där man bjöd under varandra.
 
En diskussion i ämnet finns redan här, och där står det att uppgifterna kan finnas i kommunala protokoll. Det kanske vore bra att ställa frågorna där istället så att allt hålls samlat?

2006-03-14, 21:53
Svar #2

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Anna-Carin!
Tack för hjälpen!Jag letade en god stund innan jag hittade på ett eget inlägg men missade iallafall...!Nu har jag mer att läsa!
Mvh Maria Larsson

2013-11-22, 10:32
Svar #3

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en fundering Auktioner.
 
Jag vet att det hölls en auktion 1928 och jag undrar, allt det som auktionerades ut blev ju noterat.
 
Var hamnade dessa skrivna protokoll?
 
Var man skyldig att lämna in auktions protokollet till någon myndighet? (Skattemyndigheten)
 
Kan de finnas noterade i fastighetsboken + lagfartsboken ?
 
Med vänlig hälsning  
 
Agne

2013-11-22, 17:08
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Auktioner var privata handlingar om det gällde lösören och fanns endast som privata handlingar hos auktionist och troligen hos ägarna. Fastigheterna finns uppgifter om auktionsbelopp i fastighetsbok och inskrivningsmyndighet. Om auktion hölls som följd av obestånd kan protokollen vara bevarade av myndigheterna. Brukar ofta finnas hos skogs- eller bruksbolags arkiv.

2013-11-23, 10:33
Svar #5

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Det känns som i mitt fall så gäller det arvstvist och auktion fick till slut göras.  
Man kan läsa i bouppteckningen vilka som är arvsberättade.
 
Skogs- eller bruksbolags arkiv bör väl finnas på Landsarkiven.
Jag har varit inne i Sök i digitala arkiv och databaser tyvärr inga
Skogs- eller bruksbolags arkiv. Fastighetsböcker fanns mellan 1933 - 1980-talet.
 
Med vänlig hälsning Agne.

2013-11-25, 07:30
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
De flesta skogs- bruksarkiv finns inte hos Landsarkiv utan i privata arkiv. Kopparfors arkiv finns hos Härnösands landsarkiv. Bergsslagets arkiv finns i Dalarnas arkivcentrum i Falun.
 
Auktioner kunde vara inbördes eller offentlig. Om auktionen var offentlig bör det ha annonserats i lokaltidningen. Med mycket stor tur kan auktionsprotokollet finnas bevarat hos auktionsfirman.

2013-11-25, 10:00
Svar #7

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:24
    • Visa profil
Många bruksarkiv finns på Landsarkiven också. Sök gärna på Riksarkivets nya (och tyvärr röriga) hemsida under Digitala forskarsalen / bruksarkiv, så hittar du ett stort antal. Annars kan man väl fortfarande söka på NADen, Nationella Databasen?
För Dalarnas del finns ett antal bruksarkiv också i Länsarkivet, Håksberg.
Hälsningar
Leif Olofsson

2013-12-01, 13:09
Svar #8

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Den hittills mest omfattande listan över bruksarkiven finns i min bok Smedforska!,
utgiven av Släktforskarförbundet.
Ulf Berggren

2013-12-03, 10:40
Svar #9

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Jag håller med jag har varit inne Riksarkivets hemsida och jag tycker att den är väldigt rörig.
 
Här finns det mycket att göra så den blir mer användarvänlig.
 
Finns det något register för auktionsfirmor vid tiden 1928 för Fjällsjö sn.
 
Vem fick vara auktionist vid denna tid, en betrodd man?
 
Agne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna