ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ambulerande gamlingar/ensamstående  (läst 614 gånger)

2008-10-06, 10:58
läst 614 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min farfars far var i sitt yrkesverksamma liv sågverksarbetare. Han bodde hos min farfar när han dog. Jag vet inte om han hade sin hemvist där ända sedan då han pensionerades, men jag misstänker det. Däremot så tror jag att hans övriga barn fick besök av honom långa tider också. Man turades om att ta hand om honom. Han levde mellan 1858-1938 och blev änkling 1913.
 
Samma sak var det med min farmors moster. Hon var ogift och verkar ha ambulerat hos sina syskon och deras familjer. När min farmors mor, hennes syster dog, så flyttade hon till sin svåger och tog hand om honom.
 
Från hennes sida var det ett mer eller mindre frivilligt val.
 
Är den någon fler som stött på detta med att de gamla fick flytta mellan barnen. När det gäller min farfars far, så flyttade han inte. Han bara besökte de andra barnen för en längre tid.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-10-06, 14:18
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ann-Mari! Det var nog ganska vanligt. Jag har ett sent exempel med en gammal man som dog 1958. Det här var ju under en tid då ålderdomshem var den stora skammen.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 06 oktober, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna