ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-06  (läst 3952 gånger)

2002-04-05, 19:30
läst 3952 gånger

Utloggad Birgitta Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2008-06-08, 20:55
    • Visa profil
Hej!
Tänkte höra med er om det är någon som kan tala om för mig vad man hade för kläder på 1940-talet.Tar tacksamt emot en bild om det är någon som har en sådan.
 
Tack på förhand
Anna B

2002-04-05, 20:01
Svar #1

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
SKOLKLASS i ESKILSTUNA 1943

 
M v h
Mats Högberg

2002-04-05, 20:02
Svar #2

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil

2002-04-06, 08:48
Svar #3

Anna Berg

Hej Mats!  
 
 
Dina foton var så intressanta och även vackra!  
 
En bild säger mycket om tiden, historien och den geografiska platsen - detta är kulturhistoria.
 
Du behöver ju inte lägga ut namn på elever så blir ingen uthängd i etern med sitt namn, med tanke på att en del nog inte vill detta.

2002-04-06, 09:44
Svar #4

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Anna Berg!
 
Det första fotografiet är antingen taget i Nybroskolan i Eskilstuna (om fotografiet är taget mellan 1941-1844) eller Slottskolan i Eskilstuna (om det är taget något år senare).
 
När det gäller det andra fotografiet så är det Eskilstuna Allmänna Läroverk (om det är taget mellan 1947 och 1949) eller Realgymnasiet (om det är taget mellan 1949 och 1950).
 
Min far är med på korten och han föddes 1931. Nu efteråt tycker jag nog att han och hans klasskamrater ser lite äldre ut än vad jag först trodde, så det första kortet är nog taget 1945-46 i Slottskolan och det andra 1950 i Realgymnasiet.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-04-06, 11:30
Svar #5

Utloggad Birgitta Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2008-06-08, 20:55
    • Visa profil
Hej Mats!
Tack för de fina bilderna.  
Naturligtvis ska jag skriva ut hela mitt namn. Det var slarvigt av mig.
Jag heter Anna Boberg

2003-01-14, 09:11
Svar #6

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Har en släkting, Anders Hultman (1783-1839), som mördades 1839 och som vi därför vet en hel del om. Det vi tyvärr inte vet är vilka kläder han kan ha haft. Hur kan en bonde och sexman, som tidigare varit rättare och inspektor, sett ut i östra Småland (Fliseryd) 1839? Hade han (kanske inte så sannolikt) folkdräkt? Hade han långbyxor eller knäbyxor?
 
mvh
 
Anders

2003-04-08, 19:34
Svar #7

Miriam Gustafsson

Hej!
 
Jag är en 12-årig tjej som håller på med ett skol arbete. Vi ska skriva en uppsats där huvud personen lever på 1880 talet i en bondefamilj.  
 
Jag behöver hjälp med att veta hur tjejer i min ålder var klädda och vad de hadde för hårfrisyrer.  
 
Hur var vuxna kvinnor klädda och vad hadde de för frisyr?
 
Hur var killar i min ålder klädda och vad hadde de för frisyr?
 
Vad hadde männen på sig och hur såg dom ut?
 
Hälsningar
Miriam

2003-04-09, 09:52
Svar #8

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Hej Miriam!
 
Har du tittat i Porträttfynd, som du kan komma till från Rötters huvudsida?
Där finns bilder på allt från nyfödda till riktigt gamla personer. Men tänk på att bilderna oftast är tagna i fotoatelj?er och att det inte är vardagskläder de har på sig. Ibland fick de nog låna tjusiga kläder av fotografen.
Jag tror ändå att du kan hitta en hel del intressant här.
 
Mvh, Kjell

2003-04-09, 10:28
Svar #9

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Hej Mirriam, ännu på 1880 talet så klädde man sig på olika sätt i olika delar av landet. Men om vi talar om vanliga kläder på landet så hade flickor långt hår med flätor. Klänning och förkläde(ofta karl-larsonförkläde om du känner till de?). Om de inte gick barfota hade de stickade yllestrumpor(svarta upp till låren) och kängor. Min farmor berättade för mig att hon fick sticka sådana strumpor i skolan, men det var 1899.  
 
Kvinnorna var klädda på liknande sätt men med långa kjolar och midjeförkläden, blus och sjalett om huvudet. Långt hår, uppsatt i knut.
 
Pojkar hade skjorta, kortbyxor och hängslen(ungefär som Emil i Lönneberga). Kort hår.
 
Männen skjorta, långbyxor och livrem. Kort hår.
 
Hoppas att det går bra med uppsattsen.
Mvh Lena-Maria

2003-04-23, 00:07
Svar #10

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Hur klädde sig folk på landet strax före mitten av 1800-talet? Använde de folkdräkt eller liknande, eller hade de börjat använda mera moderna kläder?
 
mvh
 
Anders

2003-04-26, 09:23
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Anders!
Här är ett par exempel från boken Värmland ett bildverk av Liljeroth, Erlander, Stolpe och Elovsson.

 

 
Med vänlig hälsning Sari

2003-04-26, 09:28
Svar #12

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, här är texten till bilderna.

 
Och undertexterna som inte blev så tydliga.
Vinterdräkt,Östervallskogs socken, Nordmarks härad, Värmland och Sommardräkt Östervallskogs socken, Nordmarks härad, Värmland.
 
Mvh Sari

2003-04-26, 09:44
Svar #13

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen!
Ytterligare ett exempel från samma bok.

 
Mvh Sari

2003-04-26, 09:46
Svar #14

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil

2003-04-30, 15:14
Svar #15

Lisa Fransson

Hoppas man kan lägga in frågor om frisyrer här också...
 
Jag undrar hur länge flickor hade sitt hår i flätor? När började de sätta upp sitt hår i knut? Efter komfirmationen eller när de gifte sig? Tänk om man aldrig blev gift, då? Hade man då flätor hela livet?  
Ser man på filmer har nästan alla pigor håret flätat. Var det någon statussymbol i att ha håret uppsatt?
 
Väldigt nyfiken på svar!

2003-08-11, 10:28
Svar #16

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Var skall man söka för att få reda på hur till exempel kvinnor klädde sig i början av 1800-talet. Hur man kläde sig i bondekretsar, resp. högre kretsar till exempel. Vet inte riktigt var jag skall leta.

2003-08-11, 14:02
Svar #17

Anna-Carin Betzén

Har du frågat på ditt bibliotek? Bl.a. finns en bra bok från 50-/60-talet som heter Kropp och kläder av Broby-Johansen. Den har främst bilder av modekläder i de högre stånden och sådant är generellt sett lättast att hitta. Värt att tänka på beträffande högreståndsmode är att Sverige kan ha sackat efter t.ex. Frankrike några år när det gäller modet - när drottning Desir?e kom till Sverige vid denna tid lär hon ha blivit förvånad över att folk fortfarande hade pudrade peruker, något som väl hade övergivits i Frankrike i och med revolutionen.
 
Böcker om folkdräkter kan nog ge en del eftersom det här var en tid då folkdräkter ännu ofta var i dagligt bruk. Jag minns att jag har sett någon bok som handlade om hur folkdräktsplaggen användes på den tiden; tänk på att de folkdräkter man ser i dag oftast bygger på dåtidens högtidsdräkter, och då som nu så klädde man sig olika till vardag och fest. Jag har även sett en bok om uppländska plagg under tidigt 1800-talet; de var tydligen mycket influerade av modeplaggens skärning. Bouppteckningar från den trakt det gäller kanske kan ge en del också?

2003-08-12, 07:24
Svar #18

Anne-Marie Dufva

Du kan också kolla med Nordiska Museet i Stockholm, de har genom åren samlat föremål, bilder och fakta om livet i Sverige och har även haft en omfattande utgivning av böcker och skrifter om detta.  
 
M v h Anne-Marie

2003-08-12, 15:48
Svar #19

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Anna-Karin och Anne-Marie
Tack så mycket för tipsen. Har kollat på biblioteket här, men inte hittat någon bra litteratur. Skall se om de kan tänkas ha boken Kropp och kläder, så fort de behagar öppna vårt under hela sommaren stängda stadsbibliotek.  
Örebro kan tyvärr inte skryta med något alltför bra bibliotek. Men man kan ju alltid få låna på fjärrlån.
Är allra mest intresserad av vad kvinnorna (fru och döttrar) i en prästfamilj i början av 1800-talet kan ha klätt sig i. Vet inte om prästfamiljen räknas som högre stånd eller lägre. Antar att en hel del präster var tämligen fattiga på den tiden.

2003-08-12, 17:45
Svar #20

Utloggad Louise Lindehoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 11:39
    • Visa profil
hej! Här kommer en länk där du kan hitta  alla typer av kläder och skor  i historien.
 kdädedräktshistoria
Mvh Louise

2004-04-28, 01:02
Svar #21

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
När man ser tidiga fotografier, t ex från 1860-talet, ser man att bondebefolkningen använde i princip lika kläder som stadsbefolkning. I målningar (se ovan) från samma tid eller något tidigare har bondebefolkningen däremot färgglada dräkter med knäbyxor, tofsar etc. Vilket är korrekt?
 
Lånade en bonde kläder hos fotografen och egentligen gick klädd som bilderna ovan? Eller användes kläder som på bilderna ovan sällan eller aldrig, men avbildades ändå, för att visa hur bönder såg ut eller hade sett ut? När slutade bondebefolkningen i olika delar av landet använda knäbyxor? När kom långbyxorna?

2004-04-28, 12:01
Svar #22

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Angående kläder så får man anse att modekläder alltid använts, dvs att man klädde sig efter det rådande modet. Men det var inte som vi menar med mode idag. I vissa socknar hade man sina egna moden. Det som vi idag benämner folkdräkter, medan i andra ändrades kläderna oftare. Vanligt vis så skaffade man tyger och kläder som varade. Samma fin klänning kunde användas från brölloppet till att begravas i(det gäller förstås svart siden klänning). Men på 1800 talet började fotografier och tidningar att spridas och då blev det vanligare att man försökte efterlikna de kläder som visades.
 
Vid större gods och i städerna har man alltid burit mode kläder dvs man härmade efter den dräkt stil som de viktigaste personerna bar(de som ansågs mest betydande). Det är inte alls ovanligt att herrgårdsfökens sidenklänning kopierades i ylle av lokal befolkningen. Det finns många klagoskrifter och inlägg i sockenstämmor där de äldre och präster beklagade sig över att ungdomen slösade pengar på nya kläder i nya modeller istället för att skaffa samma förståndiga kläder som sina föräldrar. När man ser till Sverige som helhet var det vanligare att klädstil och kläder förändrades från generation till generation än att man använde samma dräkter som sina föräldrar. Men kläder syddes för att vara, så att det som ansågs ungdomligt, kunde användas av samma person tills de betraktades som urgamla och ute. Kläder kunde och ärvdes mellan generationer om de var gjorda i fint tyg och påkostade tex genom att en skräddare hade betalats för att sy. Det var vanligt med både skräddare och sömmerskor som sydde kläder. Dessa kunde om kundunderlaget var litet resa mellan byarna och på så sätt sprida nya mode detaljer och snitt.
 
När olika detaljer kommer och olika klädes plagg införs varierar därmed mycket. Men i grunden kan man följa modeklädernas utveckling i europa och med fördröjning finna desamma i bonde hemmen. I vissa fall upp till 2-300 år senare(så kallade relikter som man höll fast vid i vissa områden av olika orsaker) i andra fall efter ett eller några år. I vissa fall har man räknat med att modet i Sverige låg ca 2-3 år efter europa och sen tog det ytterligare något år för borgerskapet att härma efter och ytterligare ett eller två år för bonde befolkningen. Dessa tider blev betydligt kortare när tidningar med bilder började bli vanliga.
 
Så frågan om hur man klädde sig är stor och inte lätt att besvara. I stort sett kan man påstå att varje socken i Sverige hade sitt eget sätt att se på modet och använda kläder.
MVH
Lena-Maria

2005-04-03, 13:12
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det här med klädedräkten genom tiderna är väldigt intressant. (se diskussionen om benlindor under Gamla bilder).
 
Jag fick nyligen se ett foto på mig själv, som jag inte sett förrut, från 1950, där jag bär en veckad hängselkjol, korviga strumpor och rosett i håret. Vad som inte syns är ju hur dessa strumpor hölls på plats med rosa livstycke och strumpeband och över det laxrosa flossade underbyxor.
 
Jag minns att när jag började skolan 1952, så blev en av killarna (numera en av höjdarna inom näringslivet) retad för att han hade livstycke.
 
När blev det omodernt för pojkar att bära livstycke?
 
På alla dessa underbara gamla bilder, så ser man ju bara den yttre klädnaden, aldrig vad som bars under det, otäcka stickade ylle-strumpor t ex.
 
Det kan ju vara av intresse för dagens ungdom att få veta om underklädnadernas historia också.
 
Jag misstänker att många med mig minns hur man med hjälp av diskunderlägg av skumgummi sydde underkjolar på 50-talet, som skulle få kjolen att stå ut.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-01, 06:10
Svar #24

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Vet någon någon hemsida eller böcker om hur man tillverkade tyg och kläder förr? Vore jätteintressant om någon vet någon utbildning också där man kan lära sig sy kläder på gammalt sätt eller folkdräkter.
 
 
Finns det några böcker eller sybeskrivningar på gamla kläder man kan få tag i någonstans? Det vore roligt att kunna sy en kostym med väst, skjorta, kavaj osv i tidig 1900-talsstil med hatt. Sybeskrivningar från 1950-talet och bakåt på olika kläder och skor är av stort intresse.
 
Mvh, Fredd

2005-05-06, 13:03
Svar #25

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Har du inget bibliotek i närheten? De kan hjälpa dig med åtskilliga av dina frågor.  
 
Skall du sy dig en kostym får man hoppas att du är ordentligt sykunnig. Det är ingenting man lär sig i skolslöjden precis.

2005-05-06, 15:46
Svar #26

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Är Du riktigt intresserad så kan Du ju försöka få tag på en teaterskräddare/syerska. Jag känner en del också i Sverige, men Fredd då ska Du vara riktigt intresserad...även om Du ska sy din egen dräkt!  
 
M.V.H. Steve

2005-05-06, 18:21
Svar #27

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
På biblioteket finns det mest beskrivningar på barnkläder och hur man stickar.  
Det borde finnas någon form av folkhögskola där man kan lära sig sy kostymer och folkdräkter tycker jag. Att gå och lära mig hos en skräddare tror jag inte att jag har råd med, de flesta brukar ta ganska rejält betalt.
 
Mvh, Fredd

2005-05-06, 19:27
Svar #28

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Fredd! Gäller det folkdräkter så vet jag att vissa Hembygdsföreningar och Hemslöjdsaffärer kan ge tips om sömmerskor som syr upp folkdräkter. När jag en gång i världen sydde min folkdräkt kunde jag köpa tyg, material och ett bra mönster/beskrivning på Hemslöjden. Om det går att köpa detsamma idag kan jag inte svara på. Men de kan säkert ge dig tips och råd eller hänvisa vidare!
 
Lycka till!
Mvh Anita

2005-05-06, 19:56
Svar #29

Eivor Andersson (Ema)

Hej Fredd,
 
Här får Du förslag på herrkläder från tidigt 1900-tal.
 
Så har Du lite att knåpa med under helgen  
 
   
 
Hälsn. Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna