ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hembygdsdräkter  (läst 7483 gånger)

1999-07-27, 10:35
läst 7483 gånger

Robert Rydell

Hej
Har någon information ang. hembygdsdräkter från Väse eller området runt omkring?  Jag är intresserad framförallt av den manliga dräkten och vill skaffa en om den finns.

1999-07-27, 18:47
Svar #1

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Hej
 
Det finns böcker på att låna på närmaste bibliotek om folkdräkter. I varje län bör det finnas en länstäckande hemslöjdsförening eller dyligt, deras folk bör ju veta en del om dräkter.
 
I tredje hand leta rätt på hemsidan för Svenska ungdomsringen för bygdekultur ( Ungdomsringen) och leta dig vidare. Varje distrikt har en dräkt och slöjd sektion.
 
Det finns även ett rikstäckande dräktcentrum någonstans i Dalarna. Jag kommer inte på var just nu. Hoppas dessa tips hjälper dig vidare.

2001-10-31, 10:19
Svar #2

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej jag läste idenna spalt att du efterlyste svar angående hembygdsdräkter.
Jag vet ej var Väse är beläget i Sverige.Men det finns en bok om hembygdsdräkter i Sverige från I C A förlaget som heterFolkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige av Arnö Berg och Gunnel HazeliusBerg Där står mycket att läsa om hembygdsdräkter som är intresant.Förutom svenska ungdomsringen så är det ju Nordiska museet i Stockholm som har det mesta av allt det gammla som tagits till vara i Sverige. Lycka till med ditt sökande Maj-Brith Andersson i Leksand

2001-10-31, 11:14
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
I den ovan nämnda boken -vare ena författarinna blivit av med sitt förnamn, Inga (Arnö-Berg)- finns en bild och beskrivning på?Ölme bygdedräkt.
 

 
Vidare står det I Väse härad bärs samma dräkter med mindre variationer. Mansdräktens strumpeband är där olika liksom kvinnodräktens förkläde och halskläde.

2003-04-25, 14:07
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Hur såg hembygdsdräkten ut i Fliseryd i östra Småland? Användes den fortfarnade omkring 1840? Kan i så fall en bonde som tidigare varit inspektor anställd vid ett krutbruk haft den, eller hade de en annan klädsel.
 
mvh
 
Anders

2003-04-25, 17:43
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Anders,
Inte för att jag är någon expert på hembygdsdräkter, men vad får dig att tro att en bonde på 1840-talet skulle bära folkdräkt till vardags? Folkdräkter brukar ju mest användas till högtider,helger och bröllop, vilket görs än idag. Dessutom har jag för mig att folkdräkter är ett ganska sent påfund, möjligen från senare delen av 1800-talet när nationalismen dvs hembygd och traditioner kom i ropet.
 
Bönder och folk i gemen på 1800-talet bar nog mest kläder av hemvävda tyger såsom vadmal, (bomull) och linne. De var enkelt sydda. Det var säkert viktigast att de var praktiska och slitstarka.
 
Någon kanske har tips på litteratur om klädedräkter från förr?
 
Mvh Anita

2003-04-27, 22:56
Svar #6

Birgitta Persson

I Rackeby C:1, dödboken, har antecknats att bonden Sven Andersson i Gunnarsgården avled 8.3.1785. Sedan har troligen prästen skrivit följande: denne man var nu den siste som bar den urgamla Rackeby klädedräkten, svart rock dock utan röda uppslag som fordom brukades men nu blå.

2003-04-28, 10:40
Svar #7

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Folkdräkt är ett begrepp som tillkom i slutet på  
1800-talet som en nationalromantisk symbol för  
Senskhet. Angående folkdräkter är det i  
ursprunglig mening de dräkter som användes av  
folk i vardag och i fest. De dräkter som vi idag  
benämner folkdräkter är oftast fest eller  
söndagsdräkter. Att folkdräkter ser olika ut  
beror på att de alltid har börjat som moderna  
dräkter, men av olika anledningar har folk valt  
att frysa dräcktskiket i sin soken vid olika  
tider. I Skåne är det vanligt med drag från 1600-
talet då detta var en ekonomisk höjdpunkt för  
bönderna där. Man har ofta valt att frysa  
dräcktskiket vid ekonomisk högkonjuktur. Delvis  
beroende på att man då haft råd att skaffa  
dyrbara dräkter som senare gått i arv och  
ättlingarna har då valt att endast byta ut delar  
som slitits ut mot nya liknande delar. Därmed  
finns det även ganska stora områden i Sverige som  
alldrig haft folkdräkt utan har försökt följa  
modet. Dvs de har sett på adel och borgare samt  
försökt att härma efter deras dräkter om än i  
enklare material. För att ta reda på vad en  
person bar vid en speciell tidsperiod gäller att  
man vet det dräktskik som råder, om det finns en  
tradition av folkdräkts bärande eller ej. Om  
denna folkdräkt som även kunde bli omodern och  
endast bäras av gamla. Medan de yngre anpassade  
sig till rådande mode. Så för att säga något om  
en person bör man veta i vilket område(finns det  
folkdräkts tradition eller ej) han är, vad som  
gäller i just den socknen(dräktskik följer oftast  
socken gränser, men även häradsgränser) vilken  
tidsperiod det handlar om. Ett sätt att kolla  
sådana frågor är att gå igenom bouppteckningar  
från den aktuella perioden(om alla har samma typ  
av kläder, i likadana färger är det troligen  
folkdräkt)
En kort samman fattning av folkdräkters  
användning(om någon vill kan jag skriva mer )
Lena-Maria

2003-04-28, 13:50
Svar #8

Ann-Helen Lindroos

Hej Birgitta! Eftersom jag har många anor i just Rackeby, var det intressant att få höra om den gamla Rackeby-klädedräkten. Jag minns inte på rak arm hur den nutida hembygdsdräkten från Rackeby-trakten ser ut, men jag hoppas väl att de tagit vara på denna notis när de designat mansdräkten.
 
Tack för upplysningen!
Hälsningar,  
Ann-Helen

2003-04-28, 15:15
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Rackeby-dräkten enligt Inga Arnö Berg & Gunnel Hazelius Berg: Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige:
 

 
Dräkten är sydd 1936 efter nordiska mus?ets original.

2003-12-08, 14:35
Svar #10

Anna-Carin Betzén

Hej, har någon här möjligen en bild eller beskrivning av dräkten för Mörlunda i Småland? Den finns inte i dräktböckerna på biblioteket. Mörlunda-Tveta hembygdsförening har ett foto av kvinnodräkten på sin hemsida men det är så litet att jag bara kan se att förklädet är rödaktigt (randigt?) och bindmössan röd. Jag vet inte om det även finns en mansdräkt eller om någon annan sockens (vilken?) används. Jag har skrivit till hembygdsföreningen och frågat om jag kan få köpa en bildfil eller fotografi av dräkten men jag har inte fått något svar. Jag har släktforskat för en väninna i USA, hon har anor från Mörlunda och hon vill gärna få se hur hennes anfäder och -mödrar kan ha gått klädda.
 
Tack på förhand!

2003-12-09, 15:43
Svar #11

Anna-Carin Betzén

Tips om hur jag kan gå tillväga för att själv ta reda på hur Mörlunda-dräkten ser ut är naturligtvis också mycket välkomna!

2003-12-09, 16:13
Svar #12

Mi Alforsen

Hej Anna-Carin!
 
Om Du går in på den här länken, finns det ett fotografi på några damer i folkdräkt. Kanske någon av dem är Mörlundas dräkt. http://home.swipnet.se/mt_hembygdsf/
Hälsningar
Mi

2003-12-09, 16:23
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anna-Carin!
 
Kontakta hemslöjdskonsulenterna i Kalmar, finns på följande adress:  
http://www.hemslojd.org/kalmar/konsulenterna.html
 
Mvh//
Lotta

2003-12-09, 21:56
Svar #14

Anna-Carin Betzén

Tack! Hemslöjdskonsulent är visserligen ett ord jag har hört tidigare, men jag hade/har inte en susning om vad de gjorde.

2003-12-10, 00:01
Svar #15

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag undrar om ngn känner till ngn som syr upp Tåsjö-dräkten? Är spelman under sommaren på Skansen i Stockholm och tycker det är ledsamt att låna en dräkt varje gång, även om den är oerhört vacker. Alla tips mottages tacksamt.
Vänliga hälsningar,
AnnBritt

2003-12-10, 00:52
Svar #16

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil

2003-12-22, 22:01
Svar #17

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Hej!
Ett tips till dem som undrar över bygdedräkter och hur de ser ut i olika delar av landet: Kontakta Svenska Ungdomsringen för Bygdekultur (SU) (http://www.ungdomsringen.se/) som har distriktsorganisationer över hela landet. Där finns dräktråd som kan upplysa om forskning och variationer av olika dräkter - det ger en mer varierad bild än att bara ta kontakt med hembygds- och/eller hemslöjdföreningar, speciellt om man är intresserad av en dräkt buren i tradition och inte en (re-)kontruerad.
Jag gjorde sjäv misstaget att gå till hemslöjden när jag först skulle skaffa dräkt och fick mönster till en modern version - hemslöjdens. Har sedan dess gått genom SU och funnit en mängd olika äldre varianter på min dräkt (med diverse tillbehör) som kan användas både till vardags och fest.  
Folkdansarhälsningar
Eva-Christina  8-)

2005-12-01, 22:17
Svar #18

Iréne Karlsson

Hej! jag är intresserad av västra häradshembygsdräkt den sk  sommar dräkten.  (Småland). Den är i milda pasellfärger. Jag vill veta vilka delar som hör till dräkten och var jag skulle kunna hitta en . ?r?ne Karlsson

2005-12-02, 17:42
Svar #19

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Svenska Ungdomsringen för bygdekultur bytte 01 jan 2005 namn till Svenska Folkdansringen.
www.folkdansringen.se (den gamla adressen fungerar dock ännu så länge med hänvisning)
 
Via Folkdansringen kan man få kontakt med de olika distriktens dräktsektioner och/eller dräktråden. Det är riktigt att en del hemslöjdsbutiker fortfarande bara säljer enstaka stereotypa varianter av dräkter, men det har blivit bättre.
Däremot är det så att en rekonstruerad dräkt är rekonstruerad, oavsett vem som säljer den och oavsett att vissa enstaka plagg kan varieras utgående från gamla modeller.
Definitionsmässigt delar man in dräkter i tre olika kategorier:
Dokumenterad. Hela originaldräkten finns bevarad i ett stycke; det finns också bilder och skriftliga källor om hur dräkten burits. (T ex Delsbo-dräkt, Toarps-dräkt)
Rekonstruerad. Finns i alla grader från att alla plagg finns i original men man vet inte om de verkligen burits ihop till att bara något/några enstaka originalplagg finns; skriftliga källor och även bilder kan finnas. För att rekonstruera dräkten försöker man tidsbestämma sparade plagg och se om de kan ha burits ihop, man tar hjälp av bevarade tygtrasor för att väva upp tyger som man alltså vet fanns, man lånar modeller från närliggande områden med så liknande dräkttradition som möjligt och man läser bouppteckningar för att slutligen skapa kläder från rätt tidsepok - resultatet skall bli en dräkt som skulle kunna ha burits i trakten. (T ex Tjörn-dräkt där det inte finns kjolar och förkläden bevarade; kjolmodellerna är lånade från norra Halland och från Tunge (tvärs över Göta älv från Bohuslän räknat), förklädena är beskrivna i bouppteckningar) Om det vid senare inventeringar återfunnits fler plagg så är det fortfarande en rekonstruerad dräkt, för man kan ändå inte veta om plaggen burits ihop.
Komponerad. Inga - eller mycket få - dräktdelar finns bevarade (kanske bara en enstaka bindmössa), det finns inte heller några skriftliga källor och inga bilder. Då komponerar man en dräkt från noll, där man gärna på olika sätt försöker symbolisera bygden dräkten skall representera (T ex Kinnekulle-dräkt, Arvidsjaur-dräkt)
 
För att bevara vårt kulturarv är det viktigt med ett så varierat dräktbärande som möjligt. Därför är det roligt att höra om folk som är entusiastiska och ivriga med att skaffa flera olika plagg av samma sort och variera sig, t ex för att få olika finhetsgrad på sin dräkt!
 
Ir?ne, dräkt från Västra härad säljs via Jönköpings läns museum; Du kan se dräkten (och läsa beskrivningen, bilden är väl inte så bra) på deras hemsida: http://www.jkpglm.se/drakt2.htm
 
Ingela
PS. För övrigt hoppas jag att riktigt många kommer till Nordlek i Göteborg till sommaren! www.nordlek.nu

2006-02-01, 14:16
Svar #20

Marianne Tryman

Hej! Jag har starka rötter i Kinnevalds härad och äger en Värendsdräkt sedan 1975. Nu söker jag vardagliga dräktdelar kring södra Småland utan resultat. Det har ju funnits men ingen verkar ha något bevarat före 1900-talet. Vet Du, eller var kan jag söka information?
Tack på förhand!
Marianne

2006-02-01, 21:19
Svar #21

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Marianne,
 
Ta kontakt med hemslöjdskonsulenterna i området. De brukar kunna hjälpa till i sådana fall.

2006-05-05, 12:52
Svar #22

elisabet wallin

Söker efterkrigsmodell  på Rackebydräkten
med rött liv och förklä med kvist-mönster.
Tacksam för inf. av  intresse.

2006-05-06, 10:48
Svar #23

Utloggad Mikael Ranelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2010-10-30, 14:15
    • Visa profil
Rent allmänt angående folkdräkt vill jag påpeka att det är en felaktig uppfattning - för att inte säga myt - att folkdräkter endast skulle vara nationalromantiska konstruktioner utan föränkring i verklig tradition. Tvärtom är Sverige jömförelsevis ganska rikt på autentiska folkdräkter, alltså traditionella dräkter som använts av allmogen till helg och ibland även söcken. Visst är de flesta av dagens bygdedräkter antingen rekonstruktioner eller komponeringar från senare tid, men vi har också en del riktiga folkdräkter med lång och rik tradition såsom dräkterna från Dalarna, Vingåker, Delsbo och Skåne.  
 
Naturligtvis varierade det här mycket beroende på vart i Sverige man bodde - det är stor kontrast mellan exempelvis Siljansbygden där man medvetet och envist höll fast vid det gamla dräktskicket inpå förra sekelskiftet, medan bönderna Uppland tvärtom lika medvetet och envist alltid var på jakt efter det allra senaste i modeväg. Inte heller stämmer det att man förr bara gick klädda i grov vadmal - kläder betydde mycket för våra förfäder och under den tid man inte utförde grovt kroppsarbete ville man vara propert klädd. Ett intressant exempel är från Lima, Dalarna, där man under 1800-talet faktiskt kunde arbeta iklädd den till sockendräkten hörande fracken!  
 
Inte heller är alla folkdräkter tjusiga och opraktiska festkläder. Själv bär jag orsadräkten, som är jämförelsevis mycket enkel och arbetsanpassad med förskinn (stjimpo) och kort vadmalströja (waitwästn). Denna enkla dräkt bars även i kyrkan.
 
MvH
/Mikael

2006-05-06, 11:25
Svar #24

Utloggad Berit Schmidt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2013-08-17, 11:39
    • Visa profil
Som ett inlägg i våra förfäders kädedräkt citerar jag några rader ur minnesanteckningar förda av en präst:
Per född 1810 24/9 var min farfar genom arf större hemmansegare, I V. Ahlstad kyrka blef han konfirmerad. Enl. den tidens sed hade han dervid vid knäna bundna skinnbyxor.....Vid ett par och trettio flyttade han till Vestra Torp af Lilla Isie församlingaf Vemmenhögs härad och gifte sig der.....När min mor växte upp, voro gammaldags seder i fråga om klädedräkt m.m. ännu gängse. Männen hade vita byxor. Stort uppseende väckte det, när dessa seder bröts. När min morfar en gång kom hem från kyrkan, utbrast han: nu tror jag, att världen blivit galen, ty nu har Per Persson fått blåa byxor. Från sin ungdomstid bevarade mor flera minnen af sina den tiden burna nationaldräkter. Även som äldre plägade hon vara klädd i hvit klut, när hon begick Herrens nattvard. Ända till ganska långt fram var min far klädd i tröja med silverknappar i som slutade nedtill mitt på ryggen.
 
Berit Schmidt

2006-06-08, 16:23
Svar #25

Annika Hagborg Olsson

Vill gärna ha tag på en dräkt som kommer så nära Vänersborg i Norra Västergötland, som möjligt.  
 
M v h
Annika H O

2006-09-25, 17:19
Svar #26

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Hej !
Har en bok som heter.
afbildningar af nordiska drägter
Av  H.THULSTRUP och J.H. KRAMER
Den är tryckt i Stocholm i central- tryckeriet  1895
Det är både Svensk och Fransk text
Med FANTASTISKA färgbilder..
Har fått reda på att denna bok är oerhört sällsynt och i detta skick som är mycket bra
Den är till salu
Bilder mailas vid intresse

2006-09-25, 19:55
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anders Johansson,
Kanske har Du inte uppmärksammat att det råder förbud mot försäljning i forumet - Jmfr här.
Den trevliga boken Du nämner finns f n att köpa i tolv ex på den största antikvariatsidan på nätet. Rekommenderar Dig att - om Du vill sälja - använda Bokbörsen eller Tradera där även privatpersoner kan sälja, eller bjuda ut den på Rötters Marknaden.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-06-06, 11:27
Svar #28

Bente Løvli

Hei!
Jösse Härads drakten er en rekonstruert drakt, hvor det meste til drakten kommer fra Eda-Köla drakten.
Det finnes noen variasjoner av drakten, livstykkene er forskjellige, et er stripete i rødt, rosa, hvitt, gult og  marineblått, et er helrødt med innvevde små blomstermotiv, og to er blå mønstrede, damastvevde.
Det finnes to forskjellige forklær, et kattunsforkle med naturhvit bunnfarge og rødt trykket mønster, og et linneforkle med en mengde broderier og spets nertil.
Det finnes også to forskjellige silketørklær til drakten, et er svart, og et er i forskjellige glade farger.
Kjolen er svart med 1-5 røde bånd nertil på kjolen.
Särken har broderi på akslene, og nederst på ermene.
Det hører med hvite strømper og svarte, lave sko til drakten, og et hodeplagg.
Mine spørsmål er om det finnes noen som har et bilde av Jösse Härads drakten? - og  vet hvilken variasjon av drakten det er mest vanlig å bruke, når det er høytid, f.eks. konfirmasjon, dåp.
Det hadde også vært fint å få rede på hvilke draktsmykker som brukes til Jösse Härads drakten.
Mvh Bente Løvli

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna