ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kiervel i Svanabyn, Dorotea  (läst 2164 gånger)

2000-01-02, 18:47
läst 2164 gånger

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Enligt Dorotea sockens historia (av S A Sundström 1977) och därmed många publicerade antavlor var Svanabyns förste nybyggare, Jon Eriksson (Kiervel) född omkring 1660 i Ringvattnet (i nuvarande Alanäs socken i Jämtland), en son till finske nybyggaren där, Erik Jonsson.
 
Jag har gått igenom Ström/Alanäs sockens 16- och 1700-talskällor, men ej (hittills) funnit något stöd för sådana uppgifter. Finnen Erik Jonsson är väl dokumenterad som nybyggare i Ringvattnet 1653/54 - 1688 (rymt till Norge). Hans hustru Lisbet Andersdotter omnämns endast vid sin död 1696. Det framgår ej om de hade några barn. I grannbyn Alanäset nämns åren 1687-88 en Jon Ersson, i övrigt okänd.
 
S A Sundströms uppgifter (tyvärr utan noggrannare källhänvisning) går till en del tillbaka på Richard Gothes bok Finnkolonisationen inom Ångermanland... (tryckt 1948) - också utan källhänvisningar. Gothe skrev att Jon Ersson (Kiervel) flyttade via Tåsjö till Svanabyn. I Tåsjö fanns verkligen en Jon Eriksson vars barn Malin (1695), Märet (1697) och Sophia (1701) finns noterade i Fjällsjö födelsebok; namn på modern anges ej. Uppenbarligen, och enligt Sundström, är det denne Jon Ersson som slår sig ner i Svanavattnet.
 
Jag efterlyser svar på följande frågor:
1) När börjar denne Jon Ersson att benämnas Kiervel (eller liknande)? Kan någon citera detta belägg?
2) Kallas Jon Ersson i Tåsjö någonsin för Kiervel? Anges han någonsin som finne?
3) Finns det belägg för att Jon Ersson i Tåsjö kommer från Ringvattnet/Alanäs, eller ens från Jämtland?

2000-01-06, 20:41
Svar #1

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Hej Georg
 
Erold Sandqvist i Vallentuna, som bland annat skrivit boken om Svanabyns historia, har lämnat följande upplysningar som kanske kan ge dig lite hjälp på traven. Erold torde vara den som bäst känner till Kiervel. Han upplyser vidare om att en minnesten kommer att resas över honom till sommaren.  
 
Utdrag ur Ramsele tingsprotokoll 1693 (1)
 
Kompletterad av Erold Sandqvist.
 
§ 30
 
Befallningsman Crusel anklagade Finnarna i Russiön för det the skolat hyst och härbergat een dräng wid Nampn Jon Erichson ifrån Reenwattnen och Ström Sochen uthi Jämpteland som uthan bewis och tillstånd äre ther ifrån wichen begärte att the för sådant plichta måtte. Matz Påhlson i Rusiö swarande sig alldrig hyst elr herbergat Jon Erichson, men berättade att samma Jon Erichson som nu giftether karl ... tagit tiänst hoos Isak Hinderson i Röström, som sielf therförr swara må. Isak Hinderson intet till swars ey eller stämtd. Befallningsman sade sig intet så grant kunna skillia desse Fintorp och mente att the än tå kunde fällas till bötter för det the sådanna lösdrifware antaga fast än the intet så just skule wara stämtde. Än anklagade Befallningsman Tåsiö Finnarna att the höst een dräng wid Nampn Henning Pährsson i Yiörwyk och Hammerdahls Sochen som äfwen uthan bewys och ... är af Jempteland förest; af Ramsilla och Fiälsiö berättades att samma Henning Pährson sig oppehåller i Juulsiö by och Ramsill Sochen men intet i Tåsiön i Fiälsiö Sochen.När ordren ifrån högwällborne Hr honcurneuren (?) af den 9 Decemb. 1692 tilll Befallningsman Crusel om desse drängar påsåg står ther Röström i Fiälsiö Sochen och Juulsiö by i Ramsell Sochen nemted ther the sig oppehålla skulle, men icke Röösiö eller
Tåsiö. Julsiö byamän wore intet till swars ey elr stämtde. Befallningsman frågades om han efther ordrens lydellse låtit genom Ländsman desse drängiar taga och föra till Befallningsman Backman. Swarade sig beordrat Länsman; Men Ländsman sade sig aldrig fått några order om dessa karlar, uthan allena stemningen på Tåsiö och Röösiö Finnar, ther dock drängiarna intet nampes ey heller befalles att the skola fasttagas. Befallningsman påstod att the som them hyst måste afstrafas fast the icke wore stämde. Men som ingen bör ostämtden elr ohördan dömas ehuru grof missgärningsman han wara, så kunde Rätten här till intet göra innan Befallningsman fullgiör profhen så att the efther ordren lagsökas.  
 
 
 
Utdrag ur
 
Åsele tings protokoll 5 och 7 jan. 1721.
 
§ 3
 
Hindrich Matzon ifrån Swanawatn berättar at hans Swärfader Jon Erichson Kierfwill dersammanstädes uti Lapmaken begynt upbruka några swaga ägor till åker och äng, samt Huus till et litet hemman, med hwilket arbete Hindrich Matzon, hädaneftter under bemte sin Swärfaders ålderdom fortfara tänker, samt anhåller om Rättens befordran i detta mål. Och emedan ingen tillbiuder honom härutinnan at hindra, Lens- och nämdemännen iämwäl intyga, at et litet hemman på berörde ort, Kongl. Maijt: till tienst exooleras (växa till) kan; Ty blifwer detta således protocollerat, hafwandes hos Landzhöfdingen Högwälborne Baron H:r Jacob Grundell, Supplioanten om nådig bönhörelse och bifall i denna sin
begäran Ödmiukel: at anhålla.
 
                                                     
Utdrag ur
 
Åsele tings protokoll 4 och 5 Januari 1728
 
§ 18
 
Befallningsmannen Wälbde Lars Pagander, söker att giöra sig noga underrättad huru länge sedan alla i detta Tingelag befintelige Torp el nybyggen blifwit optagne el Skatlagde; Ty undersöktes derom, och intygas
 
.....
 
8: At Jon Erichson Kierfwil 1712 begynte uparbeta Torpet Swanawatn, för hwilket hans mågar Hindrich Matzon och Pär Erichson nu Skatlagde äro.
 
Kommentar av Erold Sandqvist 1998:
 
Kiervel bosatte sig i Svanabyn 1713, inte 1712, som det står här. I olika tingsprotokoll förekommer olika årtal. Tingsrätten tycks ha haft svårighet att läsa sina egna handlingar.
 
 
 
 
 
 
 

2000-03-05, 23:57
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Har nyligen läst ut hela boken Dorotea sockens historia, av Sundström. Finner att många uppgifter stämmer med mina. Vore kul att ha boken i min ägo. Jon Ersson Kierveln förekommer på flera ställen, på både farfars och farmors släkt. Jag har nu 2 frågor: 1) Har ringt antikvariatet i Umeå som ej har boken. Har även kontaktat bokhandeln Karamellen i Strömsund. Ingen har boken till försäljning. Var kan jag köpa denna bok? Någon som vet? Fråga 2) Är det någon som vet hur tillförlitliga uppgifterna samt historierna i boken är? Jag finner ej några källhänvisningar. Jag törs endast lita på de uppgifter jag redan hade i min databas, där jag själv antecknat mina källor.
 
Mvh, AnnBritt

2000-03-06, 07:58
Svar #3

Rune Edström

Morrn
Fråga biblioteket i Dorotea om dom vet nåt. 0942-14078. Fax -14072.
rune

2000-03-07, 14:23
Svar #4

Rune Edström

Hej
I Kjell-Åke Lundströms CD har jag just hittat att skattelappen på Sämsjölandet Olof Zakrisson 1715 klagade vid tinget i Åsele på,att Jon Ersson Kiervel olovandes nedsatt sig på dess skatteland vid Simsiön.
rune

2000-03-07, 22:10
Svar #5

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack Rune för tipset. Skall ringa biblioteket i Dorotea imorgon. Har även lite funderingar över var din och min släkt möts. För det gör dom väl antagligen, eller hur?
Mvh,  
AnnBritt

2000-03-08, 22:08
Svar #6

Rune Edström

Hej Ann-Britt
Släkternas möte får vi nog ta pr mail.
hälsningar
rune

2000-03-13, 00:16
Svar #7

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag vill minnas att jag någonstans läst att ett slags monument skall resas i sommar till minne av Jon Ersson Kierveln i Dorotea. Är det någon som vet om detta stämmer och i så fall när detta skall ske och vart? Mvh, AnnBritt.

2000-03-18, 14:19
Svar #8

Erold Sandqvist

Det kommer att ske en officiell invigning av en minnessten över Kiervel i början av juli, vecka 27, då det blir återvändardagar i Dorotea. Den är redan rest på Näset eller som det står i gamla skrifter på Eden mellan Swanawattnen. Gå in på Doroteas hemsida Dorotea.se och sök sedan på hembyar och där på Svanabyn, så får Du besked. Vi kanske ses där i sommar. Beträffande Kiervel har jag tidigare svarat ovan.
Erold Sandqvist

2000-06-18, 20:07
Svar #9

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Ett senkommet TACK!
 
till Thomas Sverker, för uppgifterna ur Ramsele dombok, som visar att Jon Eriksson (Kiervel) verkligen kom från Ringvattnet. Det ligger då nära till hands att anta att han är en son till nybyggaren i Ringvattnet, Erik Jonsson - även om det saknas bevis. I byn Alanäset finns en Jon Ersson upptagen i Röklängden 1688 samt Kontributionslängden 1687 och -88 - inga uppgifter i övrigt finns kända. Att denne Jon står i Röklängden bör väl betyda att han redan då är gift, eftersom han står för eget hushåll (rök). En sista fråga bara: Vilket datum hölls detta ting 1693, d.v.s. var det på hösten eller våren?

2001-01-21, 20:00
Svar #10

Roger Henriksson

Jag är bara adoptivsläkt med honom, men Kiervel känns lite som en gammelfarfar för mig...

2004-08-19, 12:53
Svar #11

Peder Andersson Kalix-Nyborg BD

Hej,
 
Svar: till AnnBritt Sjödin, på inlägg 2000.03.05.
 
Du kan ta kontakt med författaren själv, Sven Axel Sundström, vad gäller Dorotea sockens historia, fr 1977.04.01. Kanske hitta honom via nummerupplysning eller via hembygdsförening. Har tagit kontakt själv med honom 2003, men kommer inte ihåg hur det gick till. Men jag fick ett signerat gratis exemplar, av honom själv. Han sa att han slutat att sälja boken för länge sedan. Men att han har kvar exemplar, som han gärna kan skänka till intresserade. Lycka till!
 
//Peder

2005-09-06, 15:30
Svar #12

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
 
Jag vill bara  uttrycka min glädje över Thomas Sverkers klargörande inlägg, för jag har nu något senare funderat över samma frågor som de andra.
 
/Emma

2006-07-07, 12:50
Svar #13

Jörgen Grankvist

Hej, är släkt raktnedstigande med några Kiervel.
Det påstås finna kiervel i Finland, vet inte om det finns nåt samband..
 
JG

2015-05-02, 19:25
Svar #14

Utloggad Ingalena Marthin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 10:48
    • Visa profil
Jon Ersson Kiervel i Svanaby anses varit gift med Märet Johansdotter från Tåsjö. Jon dog 1735. se Åsele C:1 (1710-1748) Bild 42 / sid 283.(AD) Om hon dör efter honom , borde hon väl ha titulerats änkan Märet Johansdotter? Jag har inte lyckats hitta Märet Johansdotter i dödboken.  Finns det någon ledtråd i domboken?
  En hustru Märitta Jöransdotter avlider i Svanaby  1740. se  Åsele C:1 (1710-1748) Bild 61 / sid 321.(AD)  Ingen ålder angiven.  Vem är denna Märitta?  
/ Ingalena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna