ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bortflyttad utan attest  (läst 1448 gånger)

2008-10-12, 10:36
läst 1448 gånger

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Mårten Gustav Öman, född 1787-03-01, anges i Hudiksvall AI:7B, GID 630.74.31900, som Bortflyttad. Har inte hittat honom i utflyttningslängden, så det verkar som om han bara stack sin väg. Funderar mycket över detta. Var det inte ett krav från kyrkan att man uppvisade en attest för att få flytta in i församlingen? Kunde man kringgå detta på något sätt?  
 
Inger

2010-08-27, 15:03
Svar #1

Utloggad Sten Norell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-09-01, 20:14
    • Visa profil
Här finns det plats för många tips om detta. Jag har flera liknande fall i min släktforskning men en del har ändå gått att hitta. Det roligaste fallet var min farfar som dock blev skriven som obefintlig i 10 år i Gråmanstorps sn. Han hade tagit värvning och försvann till Stockholm och efter det återvände han till en ny socken - där jag är född. Min nästkusin som har forskat i mer än 15 år blev häromåret mycket förvånad då jag spårat upp honom, för han hade aldrig lyckats hitta farfar (broder till hans farfar) och trodde att min farfar emigrerat och skulle kanske någon gång söka efter honom. Hur farfar fixade inskrivningen i den nya socknen är fortfarande en liten gåta !
 
Sten

2010-08-27, 16:27
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Visst fanns det folk som bara dök upp i en ny socken. Det var inte populärt eftersom man då inte visste om de var konfirmerade, gifta, hade medborgerligt förtroende etc. Prästen i den nya socknen/församlingen brukade skriva in dem med noteringen två års lucka eller något i den stilen. Det var viktigt, eftersom de om de t.ex. ville gifta sig var tvungna att annonsera först i Post & Inrikes, som en del i lysningsprocessen.
Det här förekom oftare än man kanske först tror, särskilt om en stadsvistelse var inblandad; en präst i en stad kunde inte hålla reda på alla sina församlingsbor - han kände igen få av dem om de möttes på gatan.
 
Exakt som sådana här utan attest behandlades också återvändande emigranter (drygt 200 000 återvände från Nordamerika för gott). Det var exakt samma sak: de kunde inte heller visa upp en obruten rad av attester - om tiden borta tillbringats olovligen i grannsocknen eller helt lagligt med utflyttningsattest i Chicago gjorde enligt det svenska systemet ingen skillnad, var man borta så var man.
 
Ingela

2010-08-27, 19:18
Svar #3

Utloggad Sten Norell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-09-01, 20:14
    • Visa profil
Tack Ingela, det var värdefull info du berättade det har jag inte tidigare hört eller läst någonstans !
 
hls, Sten

2010-08-27, 23:02
Svar #4

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Mycket intressant information. Sedan jag skrev inlägget har följande framkommit om Mårten Gustav:1812 återfanns han i Gävle som kopparslagargesäll. 1812-11-30 bevistade han husförhör. 1813 blev han utnämnd till förstärkningskarl i Gävle. 1813-06-09 begärda han respass för att resa till Forsa för att kunna leja en förstärkningskarl i sitt ställe. Huruvida han lyckades har inte framkommit. Inte heller om han återvände till Gävle efter de 14 dagar han fick tillstånd att vistas i Forsa. Han blev dock aldrig inskriven i Forsa. Å andra sidan verkar han inte ha kommit tillbaka till Gävle heller.  
Men han skulle alltså enligt vad Ingela berättar ha kunnat valt att resa till någon annan närbelägen stad för att söka tjänst som kopparslagargesäll eller kanske t o m kopparslagare. Värt att gå vidare med detta! Tack för informationen!

2010-08-28, 12:38
Svar #5

Sten Magnusson

Sedan ska man ju komma i håg att även prästen kan ha slarvat.
 
Har själv ett exempel från min morfars far när han flyttade till Hammerdals socken i Jämtland. Det var ett väldigt segdraget ärende vilket väl säkert rörde upp en del känslor.
 
I skrifvelse af den 23 Juni d. å. har mig meddelats, att en arbetare Salomon Fredrik Johansson,  
härifrån utattesterad d. 14 sistledne April till N. Amerika, med samma betyg inflyttat till  
Hammerdal. Med anledning häraf får jag meddela att i Östra Thorsås anteckningslängd öfver  
in- och utflyttade för detta år icke finnes någon upptagen med ofvanstående namn. Jag kan  
icke antaga, att i fall en sådan person utflyttat, anteckning derom ej skulle ha skett, men då  
sådant är möjligt, vill jag ännu ej påstå, att en förfalskning eger rum, innan jag får uppgift på  
nämnde persons i attesten antecknade födelseår och födelsekort samt stället, hvarifrån han  
utflyttat. Jag anhåller, att så fort ske kan, få dessa uppgifter, såvida icke attesten kunde  
sändas, sedan afskrift deraf tagits, på det att visshet måste vinnas om en förfalskning eger rum  
eller icke. Att jag så sent kommer med denna underrättelse, har sin orsak deri, att då jag  
mottog skrifvelsen, jag var förhindrad att genast derom göra anteckning, hvarför den inlades i  
flyttningsboken för att vid ett annat tillfälle antecknas.  
 
Östra Thorsås (Kronobergs län) i Pastorsexpeditionen den 11 Aug. 1888  
 
J. P. Dahlstedt
 
p.
 
Adr.
 
Nöbbeled  
 
Hammerdal, Bilagor till flyttningslängder, H II:4 1888-1903
 
Utflyttad (attest nr 13) 14 april 1888 från Östra Torsås (G), Växjö (Hammerdal A I:11B 1883-1893).
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-08-28 12:47)

2010-08-28, 12:42
Svar #6

Sten Magnusson

Jag kom på en sak till. Det finns ibland i husförhörslängden en särskild förteckning på en del personer i slutet av boken. Så var det i ovanstående fall.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna