ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 00 - Böcker om folkliv  (läst 1075 gånger)

2006-03-17, 19:21
läst 1075 gånger

Ulrika Eversdijk

Skulle vilja ha tips på faktaböcker om hur vanligt folk levde på 1700 o 1800-talet. Kan ni även ange var böckerna finns att få tag på? Tack på förhand.

2006-03-17, 21:29
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ulrika,
 
Ett bra tips är att leta på ditt lokala bibliotek.

2006-03-17, 23:43
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Ulrika!
 
Kan ge dig tre tips från min egen bokhylla. Böckerna har några år på nacken men bibliotek eller antikvariat har säkert:
1. På jakt efter en hembygd, LT:s förlag 1976. Skriven av två av mina gamla lärare från högskolan i Kalmar K G Jan Gustafson och Carl Gustav Holdar. Handlar om hembygdsforskning och är dessutom full av metodiska tips.
2. Anette Rosengren: När resan var ett äventyr. NoK/Nordiska museet 1979.
3. Bryta, bygga, bo. Red. Broberg, Wikander, Åmark. Ordfront 1994. En samling uppsatser som beskriver Sverige ur underifrånperspektiv. Innehåller bland annat en mycket intressant uppsats av Karin Johannisson om sjukdomar m m 1750-1900.
Lokala hembygdsföreningar eller släktforskarföreningar brukar också ha intressant litteratur i bokhyllorna.
 
Hälsningar
Marianne K

2006-03-18, 08:46
Svar #3

Ulrika Eversdijk


2006-03-18, 10:05
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Min guldgruva framför andra, delvis för att jag har nästan alla rötter i Sörmland, är Gustaf Eriksson: Folklivet i Åkers och Rekarne Härader, på ett utomordentligt sätt sammanställd och kommenterad av Magdalena Hellquist. Den är i fem ganska tunna band och behandlar tiden kring mitten av 1800-talet.
 
Gustaf Eriksson var torpare i Härads socken utanför Strängnäs och han ägnade flera årtionden åt att dokumentera alla aspekter av allmogens liv. Man får lära sig linberedning, skotillverkning, frieri, skrock och många hundra ordspråk och talesätt (de flesta obegripliga utan Hellquists förklaringar.  
 
Böckerna är utgivna av Dialekt- och Folkminnesarkivet i Uppsala från 1989 och framåt.
 
Detta är inte en populariserad framställning, men den är skriven av en man som själv var en del av den verklighet han skildrar. Hans eget livsöde är också mycket intressant. Det berättas i inledningen.
 
Per Thorsell.

2006-03-18, 16:12
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Så har vi bott: Om bostad och bohag genom tiderna av Julius Ejdestam (Rab?n & Sjögren 1979) är en ovanligt trevlig och innehållsrik liten bok som innehåller mycket intressant om just boendet.  
 
Nu ser jag att han har skrivit flera andra böcker om folkliv också; även Mannen och kvinnan i svensk folktradition, Samling kring bordet och Våra folkfester finns på mitt lokala bibliotek. Kolla under signum M-nånting.

2006-03-18, 20:57
Svar #6

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
En av de bästa som finns om livet i början av 1800-talet är Byskomakare Jonas Stolts minnen. Det är vardagliga händelser som är nedskrivna av en vanlig människa. Han föddes 1812 och dog på 1880-talet. Han levde i Högsby, Kalmar län men den är som helhet mycket talande vart man än bor i Sverige. Fantastiska skildringar. Den finns i ett flertal upplagor och den är ganska lätt att få tag på. Titta på www.bokborsen.se, svaf.se eller boknatet.com. Vilken fantastisk berättelse när han beskriver hur det var att för första gången dricka kaffe. Etc. En guldgruva! Sök på Jonas stolts

2006-03-19, 10:18
Svar #7

Ulrika Eversdijk

Då finns ju en del att leta efter. Fler tips på böcker som kan köpas via nätet?

2012-09-30, 17:46
Svar #8

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Finns 'Byskomakaren Jonas Stolts Minnen' i digital form?
Anteckningar från Högsby socken i Kalmar län
Kalmar Läns Hembygdsförbund
 
Jag har boken, men det vore intressant att veta om den finns även i digital form för att lättare kunna söka efter intressanta artiklar.
 
MVH
 
Sam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna