ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Självvillig svält  (läst 822 gånger)

2015-05-07, 12:07
läst 822 gånger

Carl Fürst

Hej!
 
I min forskning har jag stött på dödsorsaken (om jag läst den rätt, vilket jag är rätt säker på) sjelfvillig svält. Detta hos en man Peter Andersson i Petterslund i Fivlered, 1782-1831, som var drygt 49 år gammal då han gick bort. Enligt min vetskap var han dräng/backstugusittare och således inte alls särskilt bemedlad.
 
Har någon annan stött på detta förut? Det hade ju kunnat vara en nödens ättestupa om han hade varit äldre, men det känns inte troligt. Kan det röra sig om sinnessjuka eller någon variant av anorexia? Vad tror ni mer erfarna forskare?
 
Vh Carl

2015-05-07, 13:17
Svar #1

Utloggad Kia Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-12-28, 23:53
    • Visa profil
Jag hittade detta när jag googlade:
 
Sjukdomen (hysteri) är i och för sig icke dödlig. Endast genom långvarig själfvillig svält eller tillfälliga skador under ett hysteriskt anfall kan den indirekt orsaka patientens död.
 
källa:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/243/229.html
 
Kan kanske även vara andra sjukdomar som orsakar själfvillig svält men jag personligen är varken vidare medicinskt kunnig eller erfaren forskare

2015-05-07, 13:54
Svar #2

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Första tanken går till att han inte var riktigt vid sina sinnens fulla bruk.
 
Borträknat de hemska nödåren vid 1690-talets slut (jag förbereder en Rötterblogg om desamma inom en nära framtid) så har jag stött på ett dödsfall pga svält efter det. Det var en ytterst tragisk historia där en kvinna anlitat två män att mörda hennes föräldrar. Fadern förblödde strax efter dådet men modern överlevde överfallet med svåra skador. Eftersom hennes käke var sönderslagen kunde hon inte äta och ungefär en månad efteråt dog hon av svält.
 
 
Och jo, som den petmoster jag ofta är, kikade jag i Fivlereds dödbok och fick också dödsorsaken till sjelfvillig svält

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna