ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prestaver  (läst 3683 gånger)

2001-12-15, 22:33
läst 3683 gånger

Birgitta Persson

I en studiecirkel kom vi att tala om seder vid begravningar och då nämndes prestaver. Jag minns att det förekom så sent som omkring 1960 men det var några av kursdeltagarna som inte alls kände till den här seden. Jag tror att det var vanligare ute på landsbygden än i tätorter och städer. Har någon minne av att seden bevarades och tillämpades senare eller har Ni andra minnen omkring detta? (Jag bor i Skaraborgs län.)
Mvh Birgitta Persson

2001-12-16, 01:34
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
I Hälsingland är det fortfarande i bruk, men sederna olika på olika platser. I Mo finns en fin stav med silverknopp som under begravningar står i ett speciellt ställ på första bänken på norra sidan. Vid utgången går kyrkvaktmästaren först. Han står sedan vid ena änden av graven och när kistan är i botten höjer han staven [och det är tecknet för att kantorna ska trycka av kyrkklockorna].  
 
I Skog vet jag att kyrkvaktaren står framme i koret hållande i staven under hela begravningen.

2001-12-16, 18:47
Svar #2

ingrid moberg

Jag bor i Skåne och hörde så sent som för några år sedan en släkting berätta, att han hade prestaverat vid en begravning. Är inte det moderna bruket med en hedersvakt vid kistan, som håller florbehängda fanor en form av prestaverande? I så fall förekommer det flitigt fortfarande.

2001-12-16, 18:48
Svar #3

Signe Andersson

Jag minns att i min hemsocken också i Skaraborgs län förekom det 1971.
Mvh Signe Andersson

2001-12-16, 22:35
Svar #4

Birgitta Persson

Hjärtligt tack till Er alla som har uppmärksammat och besvarat mitt inlägg om prestaver.
(Jag saknar ordet i Andersson/Anderös ordbok)
Men kommer någon ihåg hur det skulle bytas gardiner i hemmet efter ett dödsfall?  
I början av 1960-talet väckte det uppseende när den nyblivna änkan reste ett par mil till staden för att köpa vita gardiner och det gjordes redan dagen efter dödsfallet. Det skulle bytas för alla fönster.
Jag är tacksam för flera svar.
Mvh Birgitta Persson

2001-12-17, 14:55
Svar #5

Anders Andersson

Enl SAOB (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/):
 
PRESTAV
 
(...)
 
5. BETYDELSE: om funktionärer vid vissa ceremonier; i sht om sådan funktionär som har till uppgift att gå l. rida före procession l. före ngn l- ngra l. ngt inom en procession; förr äv. i uttr. gå prestav, prestavera.
 
(...)
 
7. BETYDELSE: stav som bäres l. föres dv prestav (i Vet. 5); i sht om fiorbehängd stav som bäres l. föres av prestav vid begravning.

2002-01-28, 22:39
Svar #6

Peter Funke (Fun)

Hej Birgitta!
 
Angående vita lakan för fönstren så finns det en beskrivning i Folktro och folksed på Värmlandsnäs, del 2 av Nilsson och Bergstrand. I en uppteckning från Eskilsäter anges att man hängde vita lakan för fönstren i sorgehuset. Lakanen hängdes då dubbla, och drogs samman på mitten, där man fäste ett svart band som formades till en rosett. Även uppe i hörnen fäste man svarta band. Lakanen skulle vara kvar halvåret ut, ibland t.o.m. hela sorgeåret. Några gardiner fick inte förekomma under tiden.

2002-12-05, 09:36
Svar #7

Leif Persson

I Nordisk familjebok från 1915 står det (förutom om personen med den florbehängda staven) även att ordet inte har att göra med det latinska pre, dvs framför, eller det  svenska ordet staf utan är en försvenskning av det ryska ordet pri'stav som betyder ledsagare, upplysningsman, kommissarie.
 
Detta verkar stämma bra, då jag hittade en person från 1540-talet i ÄSF's artikel om den finska släkten Skalm som varit rysstolk i det svenska hovet och hade uppdraget prestav en gång med en rysk delgation eller liknande.

2011-12-29, 17:33
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hittade ett exempel på när ordet användes i sin ursprungliga betydelse:

Landskapshandlingar, Landskapshandlingar  Smålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1617: 10A, bildid: A0048178_00035
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-12-30, 08:24
Svar #9

Utloggad Solveig Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 14:31
    • Visa profil
Jag vill minnas att prestaver förekom när min svärfar begravdes (Gävle 2000). Tror att det var sed inom ett ordenssällskap som han varit medlem i.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna