ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lungsot - vem hjälpte familjen?  (läst 3382 gånger)

2000-08-19, 21:43
läst 3382 gånger

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
1890 dog min mormorsmor i lungsot, troligen efter ganska lång och svår sjukdom. Där fanns man och fem barn. Lungsot, eller tuberkulos som det senare kom att heta, var dödsorsaken i 50% av faller för kvinnor i den aktuella åldern, 33 år. Två av barnen, de minsta, flyttades till släktingar och växte upp där. Vad jag undrar är följande:
1. Hur fick en sådan familj (fattig) hjälp vid denna tid? Sjukdomenvar ju smittsam. Hur förhöll sig människor till den sjuka och hennes familj. De måste ju ha behövt hjälp av olika slag. Alla måste ha varit vana vid sjukdomen - någon form av rutin/kunskap i att hjälpa (nästa gång kunde manm ju behöva hjälpen själv) borde väl ha utvecklats?
2. Var det vanligt att barn växte upp hos andra än föräldrarna när familjen fick svårt att klara sig? Flera sådana fall finns i min familj.  
Jag hyser stora förhoppningar på anbytarforum då jag sett att mycket kunskap och förstånd finns här.

2000-08-20, 07:01
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Bernt,
TBC var ett stort gissel i vårt land ända in på 40-talet då effektivare behandlingar kom i form av läkemedel, som kunde stoppa denna svåra sjukdom. Tuberkulossmittan var stor bland hela befolkningen, men det var bara vissa, mindre motståndskraftiga, som drabbades av sjukdomen. Undernäring, och särskilt proteinbrist, var (och är) en huvudorsak till att TBC är så spridd i världens fattigaste länder.
 
Behandlingen av sjukdomen i vårt land var lång vila (ofta på sanatorium) och ibland kirugiska åtgärder (från slutet av 1800-talet) men i fattiga hem fick den drabbade ofta ligga hemma tills han dog.
 
I min egen familj har två mostrar drabbats av TBC, där den äldsta mostern blev sjuk på 20-talet och dog 1925. Jag har hört berättats hur hon ensam fick ligga i ett eget hus för att inte smitta den övriga familjen, och det var bara mormor som gick in till henne för att ge henne mat och hålla henne sällskap den sista tiden av hennes levnad. Min mamma har berättat hur hon och hennes syskon stod utanför hennes fönster och vinkade till henne där hon låg i sin säng. Jag har inte hört att de fick någon hjälp på något sätt utan alla visste att sjukdomen var obotlig och därmed fanns ingen hjälp att få.
När min andra moster drabbades av TBC i slutet av 30-talet fanns sanatorium coh kirurgi att tillgå, så efter flera års sjukdom och behandlingar så tillfrisknade hon och fick leva sitt liv ut. Familjen fick hjälp av en morbror och hans familj som tog hand om dottern tills min moster orkade ta hand om henne igen (Det rörde sig om ett par år)
 
Bi Puranen har skrivit en bok om tuberkulosens historia i vårt land, men jag minns inte vad den heter. Någon som vet? Hon har i den boken tagit upp lite av de problem du undrar över och är mycket läsvärd.
 
MVH
Anita Berglund Eriksson

2000-08-20, 07:18
Svar #2

Karin Holm Björkholm

[color=aa00aa]God Morgon,
Bi Puranen och Tore Zetterholms bok heter FÖRÄLSKAD I LIVET[/color]

2000-08-20, 10:00
Svar #3

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Britt-Inger Puranens avhandling från 1984 är också läsvärd, den heter
 
Tuberkulos : en sjukdoms förekomst och dess orsaker : Sverige 1750-1980  
 
Hälsningar
Birgit Lindgren

2000-08-20, 14:43
Svar #4

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
En ny fråga med anknytning till den förra. Min mormor dog 1926, i dödboken står att hon dog i något som jag tolkad som lungblödning alltså antar jag att det kan ha varit TBC. Min Mor var då 5år och hennes syster 3år.
Nu till min fråga: Min mor har berättat att systern fick flytta till en familj och hon först kom till en moster. Men när mostern fick fler egna barn fick mamma flytta till fosterföräldrar.  
Döm om min förvåning när jag från pastorsexp. fick besked att min mor hela tiden varit skriven hos sin moster. Jag vet att hon bodde i en familj, som inte alls var släkt med oss, under åtminstonde de tre sista skolåren, och även medan hon gick och läste. Hur kan detta komma sig,borde inte denna familj ha fått någon ersättning för henne och då borde hon väl också varit skriven hos dem? De församlingar det gäller är Hässjö och Tynderö i Y-län.
Har någon förklaring eller teori?  
undrar Bodil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna