ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Oskar Vilhelm/Valdemar Persson  (läst 396 gånger)

2005-01-16, 07:47
läst 396 gånger

Maria Åberg

Jag söker upplysningar om min morfar, Karl Oskar Vilhelm/Valdemar Persson f. 1889 i  Sorsele, Västerbotten.
 
Gift 1914 med min mormor, Ester Catarina Danielsdotter. De bodde sedan i Vallnäs, Stensele.
 
Enligt min mor hette han Valdemar, ej Vilhelm.
Jag har hört berättas att han var hittebarn, men jag antar att det kan betyda att han var oäkting, kanske var fadern okänd?
 
M V H
 
Maria

2005-01-16, 09:50
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Maria
Enl Haidies bok är Karl Oskar Valdemar 1888 19/6 från Brännfors, Lycksele. Så sök där kanske du hittar honom.
mvh
rune

2005-01-16, 10:43
Svar #2

Bo-Arne Torger

Hej Maria!
 
Tyvärr innehåller Haidies bok många fel. Så också i det här fallet. Enligt Stenseles församlingsbok 1916-1927 var han född 19/6 1888 i Lycksele församling. I Folkräkningen 1890 finns han i BRATTFORS, Lycksele som oäkta son till Katarina Matilda Persdotter, f 1854 i Lycksele församling.
 
MVH
Bo-Arne

2005-01-16, 15:25
Svar #3

Maria Åberg

Tack för svar!
 
Det här med oäkta son (och ingen namngiven fader) verkar stämma. Jag har tidigare hört att han var hittebarn.
 
Hur kan man få reda på vem som var fadern?
 
/ Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna