ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödad av rovdjur  (läst 3710 gånger)

2006-02-05, 18:22
läst 3710 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En utmärkt id?!
 
Ett tips: I tabellverket (befolkningsstatistiken från SCB:s föregångare) finns sammanställningar socken för socken och år för år av dödsorsaker, och märkvärdigheter som inträffat.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-06, 12:51
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På tal om varg, så gick jag igenom arkiverade Örnsköldsviks Allehanda, för ett par år sedan, för åren 1925-1926. Det var mödosamt att gå igenom alla tidningar. Dessutom fann jag annat att läsa också bl a en otäck artikel om spädbarnsmisshandel och att man observerat varg i Anundsjö, Ångermanland. Tydligen var det så sällsynt med varg på 1920-talet att man skrev om detta, precis som man rapporterar om att man sett björn idag i skogarna. Jag mådde så dåligt av artikeln om det misshandlade barnet att jag inte förmådde mig fortsätta leta efter artikeln om min fafar.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2007-01-07, 02:13
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Följande inlägg har gjorts under Halland, Knäred. Jag kopierar dem hit för att hålla allting samlat under en rubrik:
 
---------------------------------------------------------------------------------
Av Jojje Lintrup - fredag den 05 jan 2007 kl. 22.45:  [Ändra]  
 
Svensk Jakt nr 1 2007  
 
Vargangrepp på människor - i nutid och dåtid  
Hur farlig är vargen för människan? Tanken far genom huvudet när jag står vid Dödsröset, en kilometer norr om Knäred i Laholms kommun. Röset är minnet över en kvinna som någon gång under mitten av 1800-talet dödades av vargar på väg hem från kyrkan. För att hedra offret slängde bybor sten på platsen.  
 
Av Måns Åberg  
 
Knäred är kanske mest känt för att där slöts fred 1613 mellan Sverige och Danmark efter Kalmarkriget. Vid bensinmacken träffar jag en man som känner till The Death Cairn som det kallas för turister. Han berättar att den gravida kvinnan lämnat sin man och gått i förväg när attacken skedde. I lokallitteraturen står det att läsa att de sista vargarna i Knäredsområdet sköts 1866. Efter det skedde inga fler attacker...  
 
Jaha, är det någon som vet något mer om den händelsen? Står den med i kyrkböckerna? Finns någon övrig dokumentation?  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Calle Lindström - lördag den 06 jan 2007 kl. 20.59:  [Ändra]  
 
Hejsan Jojje, med risk att sticka ut hakan vill jag ändock svara.  
Berättelsen finns återgiven i lokallitteraturen Knäred i gången tid av Joel Wangö (1933) men han nämner inte när och vem som drabbades. Förvisso har jag inte gjort en systematisk sökning i Knäreds dödbok, men väl en hel del sökningar och har aldrig stött på att någon dödats av varg. Ej heller hört berättelse därom (frånsett Wangö), min mormor är född och levde i byn och jag var mycket hos henne. Skulle det så vara, borde Wangö nämnt detta. Tills vidare vill jag föra denna berättelse till gruppen skrönor till motsatsen är bevisad, vilket jag inte hittills funnit.  
 
Men är tacksam om någon kan bekräfta denna berättelse.  
Vänligen,  
Calle  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Jojje Lintrup - söndag den 07 jan 2007 kl. 01.27:  [Ändra]  
 
Tack Calle!  
 
Jag hade liksom på känn att det var en skröna, liksom en hel del till av det Jägarförbundet publicerar som sanningar för att få folk att tro att de kan bli uppätna om de går ut i skogen.  
 
Jag lämnar dock frågan öppen, utifall någon faktiskt kan belägga den. Tillsvidare förvarar vi den ändå under skrönor och amsagor.

2007-01-07, 16:45
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan, från tidigare diskussion på forumet:
 
Anbytarforum: Övriga ämnen: Döden: Dödade av varg eller troll?
 
Av Olle Elm (Olle) - måndag den 16 juli 2001 kl. 11.00:  [Ändra]  
 
I dagens GP finns en artikel Stenen vittnar om den gråes framfart. Följande kan vara intressant för den här diskussionen:  
I ett skogsområde mellan Skaftabygget och den lilla byn Bäckamot norr om Laholm står gravvården över den sista människan i Halland som dödades av vargar. Stenen är daterad 9 april 1846 och restes över pigan Kerstin Jonsdotter. (Min kursiv.)  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Calle Lindström - fredag den 27 juli 2001 kl. 22.19:  [Ändra]  
 
Olle, var nere i Halland några dagar och passade på att titta i Veinge dödbok (C:7), där står följande om år 1846:  
9 april, dog av slag, den 21 begrovs hemmadottern kierstin Jönsdotter, 26 1/2 år. Inget annan notering. Tyvärr så saknas hfl i Veinge just för år 1846 (och 1847). Hittade även en hembygdsbok Veinge och Tjärby genom sekler utg av Veinge hembygdsförening 1986. I denna bok finns ett kapitel som heter Varghistorier här berättas ett antal episoder där varg rivit boskap, skrämt barn, men ingen uppgift om attacker mot människor. Historierna som berättas utspelas omkr. mitten av 1800-talet. Således ingen bekräfftelse denna väg, för slag innebär väl vad man vanligen menade med detta?  
Calle  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Calle Lindström - fredag den 27 juli 2001 kl. 22.23:  [Ändra]  
 
Ursäkta, ett tillägg till ovanstående. Kierstin Jönsdotter anges från Bäckamot.  
Calle

2007-01-08, 14:47
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
LÄSHJÄLP: Denna suddiga text är taget ur By sockens dödbok 1821 och beskriver ett av Gysingevargens offer. Jag kan dock inte tyda vart barnet var på väg då det togs av vargen...
Är det någon som kan tyda det sista ordet?
 

2007-01-08, 15:38
Svar #5

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Det ser ut som det står:
...då barnet i ett ärende hemifrån skulle gå ned till Bruksgården.

2007-01-08, 17:04
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Tack, det låter rimligt!

2007-01-09, 00:05
Svar #7

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Jojje Lintrup tar upp den s.k. Gysingevargen, en varg som vuxit upp i fångenskap på Gysinge bruk och misst sin respekt för människan. I den närbelägna diskussionstråden Dödade av varg eller troll? finns flera intressanta inlägg från år 2000 om dödsfallen som sattes i samband med denna varg.  
 
Särskilt intressant i sammanhanget tycker jag är en notering från 1821 gjord av komministern i Ovansjö med anledning av Gysingevargens attacker, som vittnar om att vargen på den tiden knappast ansågs utgöra något hot mot människors liv:  
Man har varit af den tanken, att vargar aldrig ätit Människjor; men år 1821 ifrån Nyårstiden till nedanstående dato, har man en bedröflig ärfarenhet häraf...

2007-01-09, 00:24
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Också två av fädernas beteende tydde på en orädsla för vargen, då de i bägge fallen sprang ikapp vargen och slet barnen ur käftarna på den. Båda händelserna inträffade i By socken, dels 1821-01-31 och senare 1821-03-18.
Det finns också uppgifter på att Gysingevargen skadade ett femtontal personer utöver de nio (tror jag) han lyckades ta död på, och man undrar om detta inte berodde på att folk sprang fram och hjälpte de barn som blivit attackerade.
Apropå komministerns kommentarer, så tror jag det skrevs flera sådana runt om i bygden. Dessa är dock svåra att spåra upp, så jag vore tacksam om tips på var de kan återfinnas.

2007-01-09, 20:21
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Finns det möjligtvis någon där med röntgensyn, som kan tyda var den olycklige lille Nils Nilsson bodde. Kolaretorpet tycker jag det står längst upp, men sedan...?
 

 
GID 796.34.97600

2007-01-10, 00:09
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den som vill ha en seriös rapport om vad man vet hittills om vargens och andra rovdjurs farlighet i Sverige och i övriga världen, kan hämta hem en utförlig sådan på följande länk: Rädslan för vargen- en tvärvetenskaplig utredning.
Varför då, då?
Jo, det är bara vi som kan göra jobbet! Inga andra än släktforskare rotar i dödböckerna, och det är bara genom oss som den sanna historien om vargens farlighet kan komma fram. Speciellt bra är det att så många sitter och registrerar databaser över födda, vigda och döda, för då genomkammas varenda liten socken...
Sedan måste det naturligtvis vara upp till folks sunda förnuft att hantera informationen, men det är en annan femma!

2007-01-23, 13:24
Svar #11

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Fann detta i fornminnesregistret i Särna socken raä 30:1
 
Handgraven. Plats med namn. Enligt traditionen tog vargen en liten flicka iSärnabyn. Det skedde då mamman badade ett barn och en litenflicka skulle gå på avträdet. Vargen försvann över Särnasjön.Det enda som återfanns av flickan var en hand, som hittades häroch gav namn åt gropen
 
http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-public/kont-528027302b5c3d1b302c6a346570554a546d6c03?form_action=fetch&form_name=searchresult&objektid=10238300300001&searchresult_offset=1

2008-11-22, 17:15
Svar #12

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hejsan,
 
Jag har av en ren slump funnit en dödsnotis i Huddunge dödbok (F:1) där det finns en notering om ett dödsfall den 2 januari 1821:
 
Magdalena Cl. Unanders oägta son Johannes å Nyby och Domarbo ägor ihjäl rifven af en Varg.
 
Gossen var 7 år, 9 månader och 22 dagar. Av vad jag kunnat finna genom en sökning på Internet (bl.a. på Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Gysingevargen) så finns detta rivna barn inte nämnt i samband med den omtalade Gysingevargen. Om uppgifterna stämmer på Wikipedia så är det inte alls orimligt att detta är ett okänt offer för samma varg. Huddunge socken ligger ungefär 3.5 mil från Gysinge.
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-11-23, 10:27
Svar #13

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Vargdödad/Arvika
Någonstans norr om sjön Alken(Arvika) skulle en liten gosse gå ut en kväll runt knuten men kom inte in tillbaka.Vargen hade ätit upp gossen och det enda som hittades var hans toppluva.Faderns namn var Ola el. Olov.
Är detta en sägen eller finns det någon verklighet i denna uppgift?
Ingen uppgift finns om årtal.Uppgiften lämnad av en person boende i Perserud,Arvika.Finns att läsa i Riksantikvarieämbetets Fornsök.

2008-12-29, 21:14
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Jojje,
Nils Nilsson, som enligt dödboken 1763 12/1 för Hova i Västergötland (Hova F:1, s. 34r) påstås ha blivit till döds biten av vargar, kom tydligen från Walaho[l]m. Se Arkiv Digitals fotografi av dödboken där texten framträder med utmärkt läsbarhet.  
 

2008-12-29, 22:24
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Och den bilden är betydligt bättre än den som ligger ute på Wikimedia.
Kolaretorpet vid Valaholm skall det alltså vara - ett ställe som återfinns också i samband med en annan historia.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-11, 21:00
Svar #16

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Träffade på en något udda dödsnotis i Björkvik (D) från 1692 3/4. Då begravdes en dräng från Grimberga [namnet saknas] hwilcken då han med sin Matmoder skulle reesa till [Stora] Malms kyrckia Långfredagen d: 25 Martii oförsichtel: gick inn på en bunden biörn wid Erichsbärg och wardt aff honom ihielrifwen. Björkvik, EI:1, sid 123.

2013-01-12, 13:24
Svar #17

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Höll man björnar bundna?

2013-01-12, 13:42
Svar #18

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Visst låter det bisarrt. Eriksberg är en jättestor herrgård och det är möjligt att björnen tillhörde någon kringresande grupp eller var en kuriositet införskaffad av herrskapet. Eller så är förklaringen någon helt annan...

2013-01-12, 14:56
Svar #19

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag tror det fortfarande finns marknadsbjörnar i Ryssland. Från Wikipedia:
 
Björnar fångas för att fungera som nöjesobjekt för människor. De förevisas på kamparenor i strid med hundar eller människor. En tradition som sträcker sig tillbaka till antiken har varit att få björnar att dansa. Björnungar fångas i det vilda, deras tänder dras ut och med olika smärtsamma metoder får man björnen att stå på bakbenen och röra sig i takt till musik. I och med framväxandet av djurskyddslagar försvann företeelsen i många västerländska länder men det var först 2007 som de sista dansande björnarna försvann i Europa då de tre sista bulgariska dansande björnarna överlämnades till ett djurreservat. Traditionen fortlever idag främst på Indiska subkontinenten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna