ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödade av varg eller troll?  (läst 2445 gånger)

2001-08-24, 11:52
läst 2445 gånger

Roland Forssén

1696 blev en pojke, enligt domboken 1702, uppäten av varg i Rudsjö, Fjällsjö.
 
Dock verkar man inte anse att vargarna dödat pojken, endast ätit upp kroppen av den redan döda pojken.
 
http://web.jet.es/roland/ting_1702_vargmat.htm
 
/Roland

2001-08-24, 19:04
Svar #1

Stefan L.

Hej Peter
Vi kanske korsar våra vägar mycket bra.
Tycker bara att jag har hört eller läst om detta nånstans bara och medan man är igång kan man lika bra köra med alla cylindrar
Ett kort tips!
Jag gör iordning en uppsats på historiska institutionen på Uppsala Universitet och jag har skrivit min egen recession om uppsatsen på anlöparforum/Uppland/socknar/Husby-Långhundra.
Du kan köpa ett exemplar när den blir färdig under hösten.
MVH
Stefan Lundgren

2001-08-24, 22:07
Svar #2

Peter Funke (Fun)

Då det förekommer inlägg om rovdjuren och deras offer under flera rubriker har jag startat en  
separat diskussion om detta under ordet är fritt.  
(P.S. Lycka till med uppsatsen Stefan! D.S.)

2007-02-04, 11:22
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Det här handlar väl om Gysingevargen/vargarna? Ur Prosten Muncktells dagbok: 1821 30 mars En ohygglig berättelse fick jag höra om vargarnas rasseri. - För någon tid sedan omtaltes at barn, mindre och större, ända till 15 a 16 år blifvit ihielbitna af dessa rofdjur i By socken och deromkring. Nu har ock sådant skedt i Kumla på ett ohyggligt sätt, och ingen törs låta barnen gå på ljusa dagen allen utom knutarna. Det är naturligt, at allmogen har sina funderingar och sitt prat häröfver. Man anser odjuren vara et ovanligt slag, som kommit långväga ifrån. Vist är, at deras tilltagsenhet är ovanlig.
1821 april månad D.3 Besynnerlt med vargarna, som grassera så ovanligt och endast angripa menniskor. Utom hvad förr berättats från By och socknarne däromkring, hafva de nyl. i Norrby ihiälbitit en flicka, och skadat 2ne större personer
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-02-05, 01:02
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Mja, visst handlar det om Gysingevargen, som härjade i södra Dalarna och norra Gästrikland mellan 30/12-1820 och 27/3-1821. Men Kumla var aldrig vargen i så vitt är känt.
Gysingevargen (det var bara en varg) attackerade människor vid minst 31 tillfällen, varav tio dödades. Totalt drabbades sex socknar, nämligen Årsunda, Österfärnebo, By, Hedesunda, Husby och Garpenberg.
Det bör poängteras att Gysingevargen var en av tre valpar som hittades under en gran i skogen. Två av dessa avlivades så småningom, när ägarna tröttnade, men den tredje släpptes lös.

2007-02-05, 01:07
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ja, det rör sig om Gysingevargen. Om den kan du mer läsa i diskussionen Dödade av rovdjur - bihang.

2014-10-01, 18:49
Svar #6

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Intressant diskussion och mycket läsvärt, inte för att anknyta till dagens vargdebatt utan mer för att förstå våra anfäders levnadsvillkor, tycker jag. Jag har hittat ett exempel på att det verkligen fanns karlakarlar förr, som tog vargar med händerna eller yxa:
SE/SSA/1491 Bro CI:1b (1730-1759)  Bild 10 / sid 11 Sällsamma händelser i Bro och Lossa söcknar... 1745
Uti april och de följande månader visade sig uti Bro söken willa wargar, som ei allenast över kreaturen, utan ock woro öfver manligheten fräcka att löpa uppå folket. De kreatur som af dem rördes och revos, blefvo rasande och måste sedan dödas, men besynnerligt var dervid at uppå alla de menniskor som rifne blivit, ingen sådan ömkan spordes.Tredje söndan efter Påsk blef en sådan warg ihielslagen i Norrboda, sedan han under gudstjensten rifvit fem menniskor och dödat flera kreatur. 3 Pingsta högtiden blef äfven  en sådan med yxa ihielslagen af Anders Jansson i Örsta. Det året bygdes ett fähag af Lossa soken i Prestegården.
Lossa skrives idag Låssa sn.
Jag har undrat över varför de skriver willa wargar är det vilda eller vilsegågna djur? fanns det annat än vilda vargar då? Det verkar också bekant att djuren har något som liknar Rabies och förväntas smitta, vet någon mer om det?

2014-10-01, 21:32
Svar #7

Carl Szabad

Förmodligen handlar det om unga hanvargar som stöts bort ur flocken för att de ska leta upp en tik och skapa en ny flock eftersom det är den tiden på året. Här kan man läsa mer om vargattacker, men just den här har de tydligen missat.

2014-10-01, 21:46
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag skrev av en text om ett vargangrepp i Roslagen ifrån början på 1800-talet (1819?). Den fanns tidigare på Släktforskarförbundets sida, men nu vet jag inte vart den tagit vägen. Minns att det rörde sig om en rabiessmittad varg. Det är möjligt att den/de som dog gjorde det av sjukdomen och inte direkt av vargen. Jag minns att det i texten fanns en detaljerad beskrivning av sjukdomsförloppet hos en stackare som fått vattuskräcken.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-03-20, 17:49
Svar #9

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Nytt tillfällighetsfynd där ett litet barn blivit ihjälbiten...men av vad? Källan framgår av bilden. Det är i November 1733 som Anders Andersson i Mattsesgården 3½ år gammal, blir ihjälbiten av en vildsint Råne i Svinnersta. Det skulle kunna tolkas Kåne/ Kane/ Rane, men det hjälper inte mig att förstå vem eller vad som biter ihjäl den stackars pojken.

2015-03-20, 18:03
Svar #10

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Enligt SAOB (som är bibeln för svenska ord) är råne detsamma som galt.

2015-03-20, 18:12
Svar #11

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Aha, tack Kristina för det snabba svaret. Låter hemskt otäckt men då kan det ju hänt hemma i ladugården för det kan väl vara en tamgris.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna