ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att tala till de döda  (läst 759 gånger)

2009-04-19, 10:13
läst 759 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag läser Torgny Lindgrens bok Norrlands akvavit. Där går bokens huvudperson Olof Helmersson på kyrkogården någonstans i Västerbottens inland och pratar med sina numera avlidna vänner, vartefter han känner igen bekanta namn på gravstenarna.
 
Då kommer kyrkovaktmästaren och säger att det är förbjudet att prata med de döda. Det var kyrkorådet, som bestämt det. Sedan har han utläggning varför.
 
Kan detta verkligen stämma eller har detta uppkommit enbart från Torgny Lindgrens fantasi?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-10-22, 14:50
Svar #1

Utloggad Björn Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2015-10-27, 11:05
    • Visa profil
Har det med bibeln att göra tro? Det är enligt GT förbjudet att tala med andar genom spåmän, medium osv...
 
I skolen icke vända eder till andar som tala genom besvärjare eller spåmän. Söken icke sådana, så att I bliven orena genom dem. Jag är Herren, eder Gud. (3 Mos. 19:31)
 
När någon, man eller kvinna, befattar sig med andebesvärjelse eller spådom, skall denne straffas med döden; man skall stena honom, blodskuld låder vid honom. (3 Mos. 20:27)

2012-10-22, 22:42
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Björn, för det senkomna svaret! Skulle aldrig ha klickat på ditt svar om jag inte hade tyckt att att rubriken såg så intressant ut
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna