ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Självmord i kyrkoböckerna  (läst 4597 gånger)

2004-10-19, 13:41
läst 4597 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Har nu studerat flera hundra om inte tusendtals dödsnoteringar i flera dussin Västgöta-kyrkoböcker, utan att stödja en enda gång på ett fall som betecknades uttryckligen som självmord. (Ibland kan man tänka sig att det doldes nåt sånt bakom en olyckshistoria.
 
Å andra sidan upplever jag allt igen, att jag inte hittar en persons dödsnotering i kyrkoboken fast den borde finnas.
 
Nu kom jag på tanken, att till alla de övriga sanktionerna vilka en självmördare under 1600- och 1700-talet drabbades av, kanske även tillhörde, att han inte blev upptagen i kyrkliga dödsboken; den ansågs ju i visst hänseende ibland som något slags Livets Bok.
 
Finns någon som har kunskap om detta?
 
 
Med hälsningar från Tyskland
Walter

2004-10-20, 09:07
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Walter.
 
Det vi vanligen kallar dödböcker är under 1600- och början av 1700-talet egentligen begravningsböcker. Självmördare och avrättade fick inte en kristlig begravning och är därför inte medtagna.
 
Senare stramades rutinerna upp och man ser då ibland noteringar om omständigheter eller beslut av Länsman eller Häradsrätt rörande begravning vid muren eller i stillhet. Begravningssättet tycks ha varierat, beroende av, om självmordet bedömdes ha begåtts överlagt eller i tillfällig förvirring.
 
Jag har en anfader som hängde sig 1755. Prästen hävdade mot nämndemäns och grannars åsikt, att självmordet var överlagt. Kroppen grävdes ner under det träd där han hängt sig.
 
Det vore intressant, om någon kunde ge mera detaljer om bestämmelser och praxis. Gärna med litteraturhänvisning.
 
Per Thorsell.

2004-10-20, 15:20
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Har själv också ett par anfäder som begick självmord (dock under första hälften av 1800-talet vilket innebär att de finns med i dödboken).
 
Det är något märkligt att man kan hävda att ett självmord inte är överlagt måste jag säga...
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-10-20, 18:08
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Vincent.
 
Överlagt var kanske inte det lämpligaste ordet i sammanhanget. I dag kallar man det väl allvarlig psykisk störning, och diagnosen i det enskilda fallet verkar fortfarande vara lika problematisk.  
 
Frågan om kristlig begravning eller icke måste ha spelat en mycket stor roll för de efterlevande. Därför tillgrep man alla till buds stående medel för att få den döde förklarad otillräknelig.
 
I det fall jag nämnt ovan, kunde en ganska välbeställd bonde omöjligen lära sig katekesen. I stället för att än en gång utsätta sig för prästens sarkasmer, gick han ut och hängde sig på morgonen före husförhöret. Jag hoppas den omänsklige prästen hamnar bland getterna på den yttersta dagen.
 
Per Thorsell.

2004-10-20, 23:20
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det är väl också viss skillnad mellan ett grundligt förberett självmord och självmorden i till exempel Romeo och Julia där huvudpersonerna, när de tror/upptäcker att den andre har dött, tar sina liv skäligen spontant.

2022-08-25, 20:47
Svar #5

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil
Jag försöker få fram information om en person som enligt anteckning i husförhörslängden begått självmord 1816. "Intagit förgift" står det. I död- och begravningsboken står det dock ingenting varför jag funderat över om han kan ha dött någon annanstans än där han var skriven. Men är det möjligt att han helt enkelt inte står med på grund av att han inte fick en kristen begravning? Så pass sent som 1816?

2022-08-25, 23:12
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:53
    • Visa profil
Jag försöker få fram information om en person som enligt anteckning i husförhörslängden begått självmord 1816. "Intagit förgift" står det. I död- och begravningsboken står det dock ingenting varför jag funderat över om han kan ha dött någon annanstans än där han var skriven. Men är det möjligt att han helt enkelt inte står med på grund av att han inte fick en kristen begravning? Så pass sent som 1816?
Det pågick tydligen ända fram till 1908, tro det eller ej.
 
https://blogg.vett-och-etikett.com/begravning-nar-fick-den-som-tagit-sitt-liv-begravas-pa-en-kyrkogard/
 
I äldre tider togs misstänkta dödsfall upp vid tinget och man utredde om det var en olyckshändelse eller ett självmord, det kunde till och med föranleda ett urtima ting om man ville ha saken ur världen fort. Ganska intressanta fall där det beskrivs precis vad som hänt och hur personen hittats och vittnen förhörs. Jag vet inte hur det var 1816 men det kan hända det blev utredning även i din släktings fall.

2022-08-26, 10:12
Svar #7

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil
Tack Kalle Birgersson, jag hade ingen aning om att det pågick ända in på 1900-talet. Ska se om det går att få fram något via domböckerna. Det är ingen släkting till mig utan en person som ingår i en tragisk familjekrönika jag håller på och jobbar med.

2022-08-26, 18:49
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

o Nej, självmördare begravdes inte i skogen ”ända fram till 1908”. Det straffet avskaffades 1864, dock föreskrev kyrkolagen att begravningen skulle ske ”i stillhet”.
o Från 1894 fick jordfästning ske i vanlig ordning om självmördaren varit afvita (från vettet; svagsint; förryckt) eller förvirrad av sjukdom eller ålderdomssvaghet.
o 1908 upphävdes alla särskilda bestämmelser om självmördares jordfästning.

Längre version:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=131757.msg1337499#msg1337499
Hälsar vänligen
Maud

2022-08-29, 20:47
Svar #9

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil
Jag kan fortfarande inte få fram något mer om "min" självmördare. Han var skriven i Västerås domkyrkoförsamling, innebär det att saken kan ha tagits upp vid Västerås rådhusrätt och magistrat? Försöker gå igenom protokoll därifrån men det är väldigt jobbigt och svårläst.

2022-08-30, 17:29
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Anna-Lena!
 
I städerna utreddes självmord vanligtvis inte av rådhusrätten utan av kämnärsrätten; jag ser att Västerås kämnärsrätts domböcker har digitaliserats av ArkivDigital, och när man bläddrar i domboken 1816 finner man nästan direkt rannsakningen av ett självmord, nämligen 1816 12/1 och 19/1 rörande matrosen och fiskaren Carl Lycke som hade intagit vit arsenik (Kämnärsrätten i Västerås A:22, 1815–1816). Carl Lycke återfinns dock inte i död- och begravningsboken, vilket ju även tycks vara fallet med ”din” självmördare. Vad heter den person du söker mer information om, kan det möjligtvis vara Carl Lycke?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-08-30, 17:37
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Läser man vidare i rannsakningen rörande Carl Lyckes självmord får man veta att han varken bedömdes ha varit sinnessjuk eller förvirrad (de giltiga skäl som Maud Svensson omnämner ovan), varpå Västerås kämnärsrätt ”förordna, det skall en sådan sjelfspilling af Skarprättaren till skogs föras och i jord gräfwas” – han begravdes alltså mycket riktigt i ovigd jord, vilket förklarar varför han saknas i död- och begravningsboken.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-08-30, 18:37
Svar #12

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil
Markus Gunshaga: du är en absolut ängel! Detta är precis den person jag har letat efter så länge! Historien bakom självmordet är mycket speciell och tragisk. Tack vare dig får jag nu oerhört viktiga pusselbitar till skänks. Miljoner tack!

2022-09-01, 01:56
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej igen Anna-Lena!
Vad roligt att det visade sig vara Carl Lycke, och att han dök upp direkt i kämnärsrättens dombok! Det låter som ett mycket intressant fall, för jag har forskat en hel del kring äldre tiders självmord i Skåne och mitt intryck är att domstolarna oftast tycks ha friat hellre än fällt självmördarna genom att ta minsta lilla vittnesmål eller utsago som argument för sinnessjukdom eller förvirring, vilket ju gjorde att de åtminstone fick begravas i vigd jord även om det skedde i tystnad i ett hörn av kyrkogården. Att stackars Carl grävdes ner av skarprättaren i skogen måste därför varit lika ovanligt som sorgligt när det kommer till självmord i äldre tid, så det låter som att du undersöker ett fascinerande levnadsöde!

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-09-01, 09:42
Svar #14

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil
Nu ger du mig ännu en intressant och viktig upplysning. Har du publicerat något av din forskning kring självmord? Det vore intressant att ta del av och kunna referera till längre fram. Som du kanske förstår finns det planer på en bok...

2022-09-01, 10:36
Svar #15

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:53
    • Visa profil
Min iakttagelse i en annan del av landet är att ungefär hälften av alla självspillingar är unga kvinnor som blivit gravida utan att vara gifta, det är dock ett väldigt litet underlag på kanske tio personer. Men jag misstänker att mönstret går igen i andra delar av landet, speciellt i äldre tider. Under 1800-talet blev det ju allt mera accepterat med utomäktenskapliga barn och då minskade säkert också mödrarnas självmord.

2022-10-21, 21:24
Svar #16

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tanken var att jag skulle skriva en artikel som sammanfattar det jag hittills fått fram i forskningen rörande självmord i äldre tid, men den planen gick tyvärr om intet. Än så länge är forskningen alltså mest en massa utkast samt mer eller mindre sorterade fakta, men en vacker dag ska det resultera i en bok :)
 
Även jag har stött på en del gravida självspillingar i södra Sverige under 1800-talets andra hälft, men då har det varit kvinnor som försökt göra abort genom att exempelvis skrapa av fosfor från tändstickor och på kuppen råkat ta sig själv av daga. Vad jag kan minnas har jag dock inte sett några gravida kvinnor i södra Sverige som aktivt tagit sitt liv, men det kanske dyker upp så småningom.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-03-06, 10:59
Svar #17

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Hej Markus,

om självspillare i böcker om döden finns bland annat Ebbe Schöns bok De döda återvänder. Folktro om tillvarons gränsland, Stockholm 2000, och Louise Hagbergs När döden gästar. Svenska folkseder och svensk folktro i samband med död och begravning, Stockholm 2015.

Du kanske känner till de böckerna? Om inte annat kanske du kan få uppslag från dem.

Med vänlig hälsning,
Desirée G

2023-03-09, 14:59
Svar #18

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Desirée!
 
Stort tack för tipsen! Jag kände till bägge böckerna sedan tidigare (i samband med gengångare och begravningstraditioner) men jag tänkte inte på att där ju även kan finnas fakta om självspillingar, så dessa böcker ska jag absolut kolla upp vid tillfälle! :)

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-03-11, 10:09
Svar #19

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil

Ja, som jag minns det. Problemet är - som många redan nämnt här - att självspillare, bland andra, inte fick begravas på kyrkogårdarna. Och att en del släktingar och nära familj kunde 'göra om' dödsfallet till en olycka eller självspillaren själv iscensatte en olycka.

Lycka till med boken om självspillare.

Mvh,
Desirée G.

2023-03-11, 11:28
Svar #20

Utloggad Anne Wetterlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 12:11
    • Visa profil

2023-03-11, 18:57
Svar #21

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil

Ja, som jag minns det. Problemet är - som många redan nämnt här - att självspillare, bland andra, inte fick begravas på kyrkogårdarna. Och att en del släktingar och nära familj kunde 'göra om' dödsfallet till en olycka eller självspillaren själv iscensatte en olycka.

Lycka till med boken om självspillare.

Mvh,
Desirée G.
Vissa av självmördarna fick begravas på kyrkogården, men i "tysthet".

2023-03-12, 15:48
Svar #22

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Marcus

Frågan är då hur den "tystheten" såg? Jag har gått igenom fyra socknars kyrkböcker för 50 år under 1600- och 1700-talet, och där finns inte dödskategorin eller dödsorsak "självspillare". Om dödsorsaken gjordes om, som någon i tråden påpekade, finns inte i varje fall, "självspillning" som dödsorsak.

Min farmors mormors mormors morbrors son sköt sig själv 1877 efter andra hustrun dött och den lilla sonen dött i barnsäng två år tidigare. Han antecknades som begraven två dagar efter han skjutit sig. Fast det självmordet var uppenbart. En drunkning som är självmord är inte uppenbart.

2023-03-12, 16:13
Svar #23

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil

Vissa av självmördarna fick begravas på kyrkogården, men i "tysthet".
[/quote]

Och med tanke på att det var straffbart i Europa, även i Sverige, att ta livet av sig så undrar jag hur den 'tystheten' såg ut? Var det en överenskommelse då med en präst som bröt lagen genom att begrava en grov brottsling i vigd jord som därmed skulle undkomma straff?

Att ta livet av sig var en grov synd förr i tiden. Gud hade gett liv och därför skulle Gud ta liv, inte människan själv. Det var vanligt fram till mitten på 1700-talet att självspillare i Sverige kunde brännas på bål. De hade ingenting på kyrkogården att göra som döda.

https://varldenshistoria.se/kriminalitet/sjalvmord-straffades-efter-doden?fbclid=IwAR0bKOi3Rgap8TiqBPQVAtbm_AiC7QYWX-lWm45ZV6Xf-OE7NOX7JdpoZ80

Så jag vet inte riktigt vilken präst som ville begå ett stort brott själv genom att begrava en självspillare på eget bevåg och därmed begå en grov synd själv? Att sådant skulle komma fram tror jag är närt omöjligt.

2023-03-12, 17:04
Svar #24

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

Sveriges Kyrkolag 1686 med tillägg. Utgiven 1859. Sidan 169.
https://books.google.se/books?id=A94KAAAAYAAJ&printsec=frontcover&hl=sv&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false


18 kap 12 § då 1864 års strafflag trätt i kraft:
Har någon förgjort sig själv, hans kropp ska i stillhet å kyrkogård jordfästas.


Den frivilliga döden av Birgitta Odén m fl innehåller bl a en diskussion om vad lagen sade och hur  rätten dömde
i självspillningsmål under sent 1600-tal  och tidigt 1700-tal.

2023-03-12, 18:58
Svar #25

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Tack för lagrummet/referensen Eva. Det var meningen att jag skulle leta på den och nämna den men annat kom i vägen.

2023-03-13, 07:49
Svar #26

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Det går att tacka Eva för att hon tog fram källan som visar att självspillare INTE fick begravas på kyrkogården, utan skulle läggas i skogen vilket var bödelns jobb. Ingen präst fick medfölja, ingen ceremoni fick genomföras, utan den som tagit livet av sig grävdes bara ned i jorden.

Jag citerar:

"Neslig begravning (sepultur asinia) verkställs av skarprättaren [bödeln], som nedgräver den döda kroppen i skogen eller galgbacken, lika som ett oskäligt kreatur. Ingen tacksägelse avsägs vid sådana dödsmål, ingen Präst medföljer liket, ingen religiös ceremoni förefaller härvid. Sådan neslig begravning är förordnad bör ske vid följande tillfällen:

a) Dräper eller förgör någon sig själv, då må dess kropp av den, som honom finner, oförvit upptas, och avsides läggas. Prövar Domaren sedan, att han med vilja förgjort; då skall en sådan självspillning av skarprättaren föras och i jord grävas. Missgärningsbalken kapitel 13 paragraf 1."

Tack för lagrummet/referensen Eva. Det var meningen att jag skulle leta på den och nämna den men annat kom i vägen.

2023-03-13, 12:47
Svar #27

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Och i och med att tråden startades av Walter Haury och följdes av Per Thorsell vilka diskuterade självmord på 1600- och 1700-talet, har jag hållit mig till det i stort. Thorsell visar till sin släkting som år 1755 begravdes under ett träd efter domaren kommit fram till att han tagit livet av sig, precis som lagen tillskrev.

Och nämnd lagparagraf visar till att självspillare skulle få så kallade neslig begravningar.

Att sedan lagen ändrades efter mitten av 1800-talet blir liksom en helt annan diskussion menar jag för sammanhanget. För jag tycker det är viktigt att folk som läser tråden förstår hur självspillare hanterades på 1600- och 1700-talet - vilket tråden först gällde. Så att folk inte tror att 1800-talets lag om självspillare hade något med hur lagen såg ut före lagändringen.



2023-03-13, 19:14
Svar #28

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Ok Karin Desirée då förstår jag hur du tänkte rakt igenom dina inlägg. Men nu blev det förhoppningsvis ännu klarare för de som framöver kommer att läsa tråden att begravningsvillkoren såg väldigt olika ut för de som tog livet av sig före och efter ovannämnda lagändring.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna