ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Självmord i domböckerna  (läst 1520 gånger)

2012-06-09, 23:57
läst 1520 gånger

Utloggad Kristoffer Hammarlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-03, 09:54
    • Visa profil
Hej!
En av mina anor är bonden Nils Jonsson i Bockara, Mörlunda socken i Småland. Han föddes 17 juni 1785 och dog 31 augusti 1838, av självmord. Detta har jag inte sett själv i kyrkböckerna utan på PLF:s cd 2.
Det jag undrar är om självmord står med i domböckerna och var jag kan hitta de domböcker där Mörlunda år 1838 ingår?
 
mvh
Kristoffer

2012-06-10, 01:09
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Kristoffer!
 
Jag skriver just nu på en uppsats om självmord i äldre tid, visserligen i Skåne, men förfarandet bör ha varit ungefär detsamma även i Småland (så jag tänkte att jag skulle försöka hjälpa till så gott jag kan). Före 1860-talet var självmord, som du säger, en kriminell handling och togs alltså upp vid häradsrätten. Ibland var det för att utreda ifall det verkligen rörde sig om ett självmord (och inte ett förtäckt mord), ibland var det för att utröna ifall självmördaren varit psykiskt sjuk vid dödsfallet, en förmildrande omständighet.
 
Jag kikade i Mörlunda dödbok i original (Mörlunda C:4, s. 615), och där har du en perfekt ingång till domboken - det står att Nils Jonsson, Bonde i Bokara, född 1785 17/6, afhände sig sjelf lifvet, begr. i stillhet d. 14 Sept. enligt TingsRättens beslut. Den aktuella tingsrätten är Aspelands häradsrätt, och eftersom självmord klassades som brottmål (till skillnad från civilmålen) togs dessa alltid upp vid de urtima (extrainsatta) tingen. Jag undersökte Aspelands häradsrätts arkiv, och det visar sig att dessa urtima tings protokoll har bundits ihop med de lagtima (ordinarie) tingens domböcker.  
 
Domboken för Aspelands häradsrätt 1838 (både de lagtima och urtima) finns uppdelad i de tre volymerna AIa:221, AIa:222 och AIa:223 - tyvärr utan närmare angivelse för vilka perioder de tre böckerna täcker. Eftersom vi vet att utredningen kring Nils Jonssons självmord måste tagits upp vid ett urtima ting mellan den 31 augusti (dödsdagen) och 14 september (begravningen) 1838 bör det dock inte bli några problem att hitta utredningen i någon av domböckerna, som förvaras på Landsarkivet i Vadstena.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-06-10, 09:54
Svar #2

Utloggad Kristoffer Hammarlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-03, 09:54
    • Visa profil
Tack så jättemycket för hjälpen Markus! Då vet jag precis var jag ska leta.  
mvh
kristoffer

2012-10-28, 13:05
Svar #3

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3605
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:15
    • Visa profil
Hej,
Min släkting Johan Peter Fredriksson dog den 24 mars 1906 genom självmord (hängning). Jag undrar om han finns med i någon dombok? Jag hittar honom i Ronneby F1:7 (1895-1930) på sidan 184. Tacksam för lite hjälp!
 
Mvh, Kristina

2012-10-28, 16:41
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Kristina!
 
Tyvärr brukar inte självmord finnas i domböckerna så här sent, man undersökte i regel bara självmord mer grundligt om det fanns oklarheter (om man t. ex. misstänkte att det egentligen var ett förklätt mord eller liknande). I ditt fall är det ju dock antecknat i dödboken att Laga hinder möter icke för begrafning af den döda kroppen enligt intyg från Kronolänsmanskontoret i Ronneby den 28/3 1906, så någon form av undersökning verkar ha hållits.  
 
Denna undersökning bör då förvaras i det som kallas Kronolänsmannens i Ronneby distrikt arkiv (täcker perioden 1883-1917 och förvaras på Arkivcentrum Syd utanför Lund). I detta arkiv finns ett antal serier som det kan handla om, A (protokoll), AI (polisförhörsprotokoll) etc., men det vet nog arkivpersonalen bättre. Mitt råd är alltså att börja där om du vill ta reda på mer om självmordet, sedan kan det ju även finnas någon artikel i en tidning. Ronneby tidning, som gavs ut åren 1876-1909, finns t. ex. fritt tillgänglig på mikrofilm på Universitetsbiblioteket i Lund.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-10-30, 18:36
Svar #5

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3605
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:15
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Tack så mycket för informationen. Mycket värdefullt.
 
Mvh, Kristina

2012-11-02, 08:32
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Normalt finns eller fanns intyg om självmord insända till pastorsexpeditionen. De ska då finnas under bilaga till dödboken om de är bevarade.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna