ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källor vid självmord  (läst 7123 gånger)

2002-02-06, 09:53
läst 7123 gånger

Monica Fogelqvist

Hej alla!
 
Har i min släkt en man i Långbanshyttan som var född 1802, och som enligt en notis i hfl fanns död i skogen med snara om halsen. Först tänker man ju att han nog tagit sitt liv själv, men nog kan väl någon annan ha dödat honom med en snara? Fast antagligen så var det självmord, för prästen har låtit anteckningen i hfl följa änkan ända till hennes död. Och vad jag förstår, så var självmord något skamligt, som man minsann inte skulle låta någon glömma bort...
Mitt problem är att jag inte hittar händelsen i någon dödbok. Kan det vara så att han inte blev noterad ens som död för att han tagit sitt liv?  
Fast när jag letade efter honom, fann jag en annan anteckning i dödboken efter någon som dränkt sig, att hon blivit begravd i tysthet. Och det vet jag ju, att var man en självspilling så fick man ingen riktig begravning, och kanske inte ens en plats på kyrkogården. Men detta var ju så sent (d. 1847-09-20 enl. hfl) - hade man verkligen fortfarande en så rigid syn på det hela att han inte ens nämndes i dödboken? Eller var skall jag leta efter honom? Finns det någon som har ett uppslag, så blir jag mycket tacksam!
 
MVH
Monica

2002-02-07, 09:14
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Hej Monica,
 
Gernandts Konversationslexikon från 1895:
Sjelfmord betraktades förr såsom ett brott, och sjelfmordsförsök var till 1864 i Sverige belagdt med straff. Ännu skall sjelfmördares begrafning ”försiggå i stillhet”.
 
Har inte kunnat hitta någon uppgift om hur länge självmördare förvägrades en plats på kyrkogården, d v s begravdes utanför kyrkogårdsmuren.  
 
Att självmördare inte skulle ha noterats i dödboken har jag aldrig hört talas om. Prästen var ju enligt lag skyldig att föra bok över dödsfallen i församlingen.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-02-07, 09:30
Svar #2

Monica Fogelqvist

Hej Maud och tack för ditt svar! Jasså, det var belagt med straff så pass långt in i modern tid?! Det visste jag inte. Men faktum kvarstår; jag trodde som du, att en människa som dog i församlingen, åtminstone skulle antecknas som död i dödboken, oavsett dödssätt, men jag hittar inte min Hans. Och då har jag letat i både Rämmens (han var född där), Gåsborns (det ligger ju relativt nära) och Färnebos (Långbanshyttan låg ju där) dödböcker, utan att finna honom någonstans. Så vad gör man? För trots allt bör det ju finnas en notering någonstans. Jag tänkte först att jag kanske skall leta längre fram i tiden, om det var så att han varit död ett tag utan att bli funnen. Men eftersom prästen så noga uppgivit exakt datum för döden, så bör man väl ha hittat honom ganska snart efter att han dött? Så, tips om var jag skall söka är som synes fortfarande mycket välkomna!
MVH
Monica

2002-02-07, 10:56
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det kan ha blivit en rättslig utredning, så en titt i Färnebo dombok för aktuell tid kan kanske vara befogat.

2002-02-07, 18:06
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Kan man kanske tänka sig att han tog sig av daga på något helt annat ställe, kanske inte ens i grannförsamlingen eftersom du verkar ha tittat där? Jag har för mig (men jag kan ha fel) att prästen inte alltid skrev in en person i dödboken om han/hon avlidit långt hemifrån. I husförhörslängden, som inte var en ministerialbok, skrev ju prästen in lite av varje, så varför inte ett självmord långt hemifrån även om det inte kom in i dödboken?

2002-02-07, 19:03
Svar #5

Monica Fogelqvist

Elisabeth och Tord! Tack för de tipsen-det innebär att jag inte skall ge upp hoppet ännu vad gäller att finna någon slags dödsnotis för min Hans. Om man skall leta i domboken efter en dylik utredning, skall man då titta vid tiden alldeles efter det att självmordet skett, eller kunde en sådan här sak tas upp även mycket senare?  
Och teorin att Hans tagit sitt liv på annan ort kan ju vara något att gå efter-problemet är då bara att jag aldrig sett minsta notering om att han varit på villovägar. Annat än då han vid 23 års ålder flyttade från Dalkarlsjön i Rämmen till Långbanshyttan i Färnebo. Men han var ju bergsman förstås, och bruk fanns det ju gott om där i trakten...Så jag kanske skall utvidga sökcirkeln och ta mej en titt i till exempel  Kroppas, Brattfors och Hällefors dödböcker! Vem vet, han kanske var iväg på något kortare jobb, när han inte orkade längre. Men om han dog i någon annan församling bör han alltså finnas noterad i dödboken där, även om han tog livet av sig? Det vore skönt att höra att det är så, för då finns ju hoppet kvar att finna honom någonstans!
MVH
Monica

2002-02-08, 11:38
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Monica, du har inte talat om vad han heter, men om du ger hans fulla namn, dödsdatum var tydligen 1847 20/9, så kanske det är några som har tillgång till dödböckerna för kringliggande församlingar som kan titta och se om de hittar honom.

2002-02-08, 19:07
Svar #7

Monica Fogelqvist

Javisst, det vore ju förnämligt om man kunde få hjälp med detta; fler ser ju bättre än en! Min anfader hette alltså Hans Persson och var född 20/6 1802 i Dalkarlsjön, Rämmen. Han var bergsman i Långbanshyttan och gift med en kvinna vid namn Maja Greta Ersdotter från Häckhöjden i Rämmen. Enligt prästens notering i hfl för Färnebo, var dödsdagen som sagt den 20/9 1847.
MVH
Monica

2002-02-08, 22:10
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Han finns i alla fall inte antecknad i Nordmarks dödbok.

2002-02-09, 22:21
Svar #9

Monica Fogelqvist

Tack för hjälpen, Elisabeth! Har nu varit och beställt dombokskorten för Färnebo 1847, så får jag väl se om där kan finnas något spännande!
MVH
Monica

2002-02-21, 21:49
Svar #10

Monica Fogelqvist

Tänkte ge en liten epilog till min fråga här ovan. Har idag varit och läst igenom alla 19 dombokskorten för år 1847, och på kort 18 blev det bingo! Det var som jag misstänkte; Hans Persson tog sitt eget liv. Där fanns ett obduktionsprotokoll och ett utlåtande av doktor A.Mont?n, som helt klargjorde det hela. Skakande läsning, men nu vet jag ju vad som hände. Fast jag vet fortfarande inte var Hans blev begravd, eller om han blev noterad i någon dödbok. Obduktionen skedde i Filipstad-kanske han blev jordad där? Ja, jag får leta vidare, men jag ville i alla fall tala om att Elisabeths tips var ett bra tips! MVH Monica

2002-02-21, 23:09
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Monica,
 
Vad roligt att det fungerade, även om det var tragiskt för den arme Hans Persson.

2002-04-17, 10:55
Svar #12

Catharina Olsson

Jag hittade denna man som 1861 tog livet av sig genom hägning. När man läser i husförhörslängdena om honom ser man att han hade haft benröta i flera år. Det står något om häradsrätten, men vad? Finns det protokoll om hans ärende i häradsrätten? Hur söker man det på landsarkivet?
 

 
Under resten av änkans liv så står det att hon blev änka efter det att maken hängde sig.  
 
Hälsningar
Catharina Olsson

2002-04-17, 12:27
Svar #13

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Du har en tydlig hänvisning till (väl den urtima) domboken genom Begrafven i stillhet enligt Härads Rättens beslut af den 19/8 [18]61. Häradsrättens arkiv finns i motsvarande landskarkiv

2002-04-30, 17:49
Svar #14

Catharina Olsson

Vet någon hur länge det var straffbart med självmord? Straffet? Ect...
 
Sammt hur söker man rätt på protokollet som hänvisas i texten ovan?
 
Vad betyder begraven i stillhet? Antar att det inte har samma betydelse som idag.
 
Hälsningar
Catharina Olsson

2002-04-30, 19:35
Svar #15

Ingrid Bergström

Så här svarade Håkan Skogsjö mig i Rötters allmänna frågor 16 oktober 1996.  Fråga: Jag läser i Nordlöf: Rättshistoria för släktforskare: ”Självmord var brottsligt... Alla olycksfall med dödlig utgång skulle i princip undersökas...” Hur länge gäller detta? Är det någon mening med att leta i domböcker efter något som hände 1896?  
Svar: Till 1864 var det det straffbart att försöka begå självmord och den som lyckades skulle begravas av skarprättaren i skogen såvida inte självmordet skett i sinnesförvirring; då fick jordandet göras av andra än skarprättaren. 1864 års lag bestämde att självmördare skulle jordfästas i stillhet på kyrkogården, men 1894 togs alla särregler när det gäller begravning av självmördare bort. Detta betyder att det knappast är lönt att söka uppgifter om ett självmord 1896 i domboken. Däremot kan det finnas på andra ställen. Det är rimligt att tänka sig att polisen kopplades in och otänkbart är väl inte att den döde obducerades. Det kan alltså finnas en polisundersökning och obduktionsprotokoll bevarade. Undersök i första hand polisens arkiv på orten där självmordet inträffade.
Var du ska söka efter domboken beror på var det hände. Själv lyckades jag inte hitta något polisprotokoll, däremot en notis i Närkes Allehanda.

2002-05-01, 06:05
Svar #16

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det kan också finnas obduktionsprotokoll eller någon annat besiktningsprotokoll , bland de olika bilagorna till kyrkböckerna.  
(H:VI eller möjligen J.)Orginal dödboken  
(alltså bara (F) ej (SCB-F)och församlingsbok eller husförhörslängd kan ha en del anteckningar.

2002-07-27, 09:57
Svar #17

Ingrid Bergström

Mera om begravning i stillhet:  Jag har hittat det i boken Minnets stigar(2001) av Hammarskiöld, Theorell, Wästberg, som i sin tur hänvisar till en annan bok Jordfästning i stillhet av Hilding Pleijel. I en kunglig förordning 1864 står: Har någon förgjort sig själv, hans kropp skall i stillhet å kyrkogård jordfästas. Orden i stillhet syftar på att det måste ske under kyrkklockors tystnad, utan sorgemusik, sång eller liktal.

2004-04-30, 15:47
Svar #18

dan

Håller på med en uppsats där jag har för avsikt att analysera ett självmords- eller självmordsförsökfall. Är det någon som på rak arm känner till var jag kan finna ett fall att utgå ifån, t ex någon dombok. Tiden jag söker kring är ungefär 1600 - 1800-tal. Tack.

2004-05-01, 10:30
Svar #19

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej Dan! I Carl-Martin Bergstrands bok, Skövde Hjo och Kåkinds härad på 1700-talet finns på sid 25 Självmord av ryttare. Det är från ett protokoll från tinget Wärsås i okt 1718. Det är väl beskrivit hur det har gått till osv. Lite för långt att skriva av här nu, men är du intresserad kan jag göra det. MVH Britta Zachs

2004-05-02, 11:44
Svar #20

dan

Tack för hjälpen Britta. Har skickat efter boken, så du slipper skriva Tack för tipset!
Dan.

2004-05-02, 16:44
Svar #21

Jonas Kuschner

Samme Bergstrand har f.ö. givit en hel bok med självmordsfall ur domböcker: Brott och straff i 1700-talets Västergötland. D. 2, Självmord (1976) ( Länk till post i Libris.)
 
Den nyare historiska litteraturen om självmord, av Arne Jarrick m.fl., antar jag att du redan känner till.

2004-05-03, 12:41
Svar #22

Utloggad Anna Bergek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-08-10, 15:18
    • Visa profil
Hej!
 
Vill du ha ett fall med lite familjeskvaller till kan du låna min ana Claes Gustav Gardtman (f. 1830-09-17 på Veda i Vidby sn, d. 1865-03-20 på Vidby södergård i Ösmo sn) som enligt kyrkböckerna sköt sig med en bössa i huvudet. Jag har inte läst vad det står i domboken, men enligt familjeskvallret blev han så vansinnigt svartsjuk när hans fru dansade med en annan att han gick hem från dansen och tog livet av sig. (Frun födde ganska prick 8 månader senare en son, och man kan ju fundera över vem som var fadern ...)  
 
Hälsningar
Anna Bergek

2009-01-22, 19:59
Svar #23

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Massmedia hade stundtals notiser om självmord under 1800-talet och under 1900-talets första årtionden, spelade ingen roll under vilka förlopp dessa hade. Jag har läst ett par fall där personen hade stoppat dynamit i munnen och tänt på.
 
Stefan

2011-02-11, 00:02
Svar #24

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 00:12
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det finns dokument som man kan få fram gällande min farfars mormor Augusta Setsman, som tog livet av sig den 31 okt 1931 i Skällviks församling. Alltså dokument gällande självmordet. Kan det finnas någon utredning om fallet på något visst arkiv eller liknande?  
Tack så jättemycket för svar!
 
Mvh
Oskar

2011-02-11, 14:06
Svar #25

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Polisen borde ha utrett självmordet. Polisen var väl vid den tiden en kommunal angelägenhet, så arkivet borde finnas hos kommunen.
 
Ingela

2011-02-11, 23:35
Svar #26

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Vid självmord gjordes en utredning av landsfiskalen. Vadstena landsarkiv bör sitta på det landsfiskalsarkiv i vars polisförhörsprotokollserie självmordet borde finnas i just detta fall. Polisen var mycket riktigt kommunal under lång tid, men arkivmässigt har praxis varit att låta det anses vara statligt och därför finns länsmans- och landsfiskalsarkiven på landsarkiven.
 
Vänligen, Carl-Oskar

2013-10-30, 09:50
Svar #27

Utloggad Anita Kuylenstjerna

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 17:07
    • Visa profil
I min släktforskning hittar jag i bland självmord eller andra händelser som jag kan tänka mej har lett till en utredning. Var kan jag hitta en sådan utredning ?
Var börjar jag leta ? Finns det något digitaliserat register.
När ett brott gått till dom så finns det i domböcker ?? Finns de digitaliserade ?
Hur letar jag i dem ??

2013-10-30, 10:36
Svar #28

Jörgen Forsberg

Jag skrev till Landsarkivet och frågade om där fanns polisutredning (och fick svar) prova det

2013-10-30, 11:21
Svar #29

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
ArkivDigital har en hel del domböcker och SVAR har ett domboksregister.

2013-10-30, 13:07
Svar #30

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anita, om det är 1900-tal så finns det inte digitaliserat, men äldre domböcker finns som Kristina skriver via ArkivDigital respektive SVAR/Riksarkivets Digitala forskarsal. Man får genom respektive tjänst söka vad de har för det område man är intresserad av. Det som inte finns digitalt når man på respektive arkiv i stället.
 
Hälsningar,
Eva

2013-12-06, 00:02
Svar #31

Utloggad Linda Strandgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 23:47
    • Visa profil
Hej!
Min anfader Hans Isaksson hittades den 20/5-1832 i Tåsjöälven (Jämtland, Tåsjö församling) där han tagit självmord.  
Det står i dödsnotisen Jordfäst i tysthet enligt häradsrätten utslag
Går det då möjligen att hitta något mer om utslaget i någon dombok och i så fall hur bär man sig då åt för att hitta det?
/Med vänlig hälsning Linda Strandgren

2013-12-06, 11:50
Svar #32

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Linda!
 
Eftersom självmord vid denna tid var en brottslig handling, så brukade det göras en rannsakning vid aktuell häradsrätt. Man ville utreda vad självmordet berott på, det kunde finnas förmildrande omständigheter - i de flesta fall grävdes självmördaren ner i gränsen mellan två socknar, i skogen, i galgbacken osv. Om personen begått självmord i ett anfall av sinnessjukdom etc., så ansåg man dock att denne inte kunde göras ansvarig för sitt agerande, och då brukade man tillåta begravning strax utanför eller strax innanför kyrkomuren, avsides på kyrkogården.
 
I fallet med Hans Isaksson ser jag att Tåsjö församling tillhör Ramsele tingslag, och utredningen kring hans självmord bör därför finnas i den urtima domboken för Ramsele tingslags häradsrätt, volym AIB:3 (urtima ting och extra förrättningar 1825-1849). Eftersom det ju var ett brott höll man alltid en extrainsatt (urtima) utredning, för att snabbt kunna undersöka saken. Då  utslagsdatumet inte tycks nämnas i dödboken, så får du leta i domboken fr.o.m. 20 maj 1832 och framåt t. o. m. begravningsdagen (det brukar inte finnas så många ärenden i urtima domboken, så det bör vara enkelt att hitta). Ifall inte ärendet finns antecknat där kan det hända att man bundit in det i domboken för det ordinarie tingen, i detta fall i Ramsele tingslags häradsrätt, volym AIA:28 (dombok 1832).
 
Ingen av dessa båda domböcker verkar vara filmade / skannade, så du får nog vända dig till landsarkivet i Härnösand, där de förvaras i original. Jag hoppas att mitt inlägg är till hjälp.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-12-08, 00:11
Svar #33

Utloggad Linda Strandgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 23:47
    • Visa profil
Tack Marcus! Då får jag söka vidare den vägen  
/Med vänlig hälsning Linda

2013-12-08, 12:16
Svar #34

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Markus och Linda!
 
Jag har även träffat på att man tagit upp självmord vid de ordinarie tingen (de lagtima tingen) då dessa hölls ganska snart efter dödsfallen. När det dröjde lite längre tid innan det ordinarie tinget satte man in ett extra ting (ett urtima ting). Det kan skilja lite från olika delar av landet hur man gjorde. Så hittar du inget urtima ting kan det vara värt att söka i det ordinarie tinget.
 
Lycka till!
Marita

2013-12-08, 13:18
Svar #35

Utloggad Marie Jeanette Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-13, 21:03
    • Visa profil
Hej, gäller det också om det var 1924?

2013-12-08, 13:44
Svar #36

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Marie Jeanette!
 
Självmord blev lagligt i mitten av 1850-talet så bland domstolens handlingar finns det nog inget att hitta. Men ibland behövde man ju utreda om det var det var självmord eller inte. Tyvärr vet jag inte om dessa förundersökningar finns sparade någonstans men det kanske det finns någon annan som vet.
 
Med vänlig hälsning
Marita

2013-12-09, 10:19
Svar #37

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Beträffande 1924: På landet i Länsmannens/Kronofogdens, i städerna Poliskammarens arkiv. Aktuellt landsarkiv kan plocka fram det om Du anger den dödes namn, dödsdatum och i vilken församling dödsfallet inträffade.

2014-03-31, 21:32
Svar #38

Utloggad Martin Helin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 20:07
    • Visa profil
Hej.
Jag har en anfader som 1831 hängde sig i Nykyrka församling.
Går det hitta en polisutredning om det?
Vore intressant att veta vad som låg bakom det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna