ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning i samband med självmord  (läst 759 gånger)

2011-12-03, 15:01
läst 759 gånger

Utloggad Maria Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:28
    • Visa profil
Jag letar efter en bouppteckning efter Olof Larsson som dränkte sig i Kung Karl(U) den 29/10 1857 och begravdes 24/3 1858. (Kung Karl DBU C:4, bild 49).
Jag hittar inte någon bouppteckning och undrar om man hanterade dessa människor på nåt särskilt sätt, att man inte gjorde några bouppteckningar liksom man i tysthet begravde???
Är det någon som vet? Eller är det bara en slump att jag inte hittar just denna bouppteckning.
MVH
Maria Carlsson

2011-12-03, 15:44
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Jag har forskat en del om självmord i äldre tid, och min erfarenhet är att bouppteckningar upprättades efter alla människor som ägde något av värde att förteckna, även sådana som begick självmord. Kyrkolagen stadgade däremot att dessa s. k. självspillingar i perioder inte fick begravas i vigd jord, de anhöriga fick inte hålla en riktig begravningsceremoni, kistan fick inte bäras genom kyrkoporten osv. Lagen säger däremot ingenting om att det inte fick upprättas någon bouppteckning.  
 
I min egen släkt har jag själv två exempel på detta. En ogift dräng i Malmö 1843 som var ganska fattig och inneboende hos sin bror. Efter honom finns ingen bouppteckning bevarad, men däremot finns bouppteckning bevarad efter en annan släkting som var gift med en mer välbärgad hemmansägare, och hamnade på hospital p. g. a. sinnessjukdom där hon slutligen begick självmord 1796 (visserligen finns denna bouppteckning bevarad i hospitalets arkiv, men den upprättades åtminstone ).
 
Min gissning är alltså att 1) Det fanns inget av större värde att förteckna efter Olof Larsson, 2) Bouppteckningen upprättades, men inregistrerades aldrig vid häradsrätten och finns alltså inte bevarad bland de andra bouppteckningarna.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-12-03, 16:31
Svar #2

Utloggad Maria Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:28
    • Visa profil
Markus!
Stort tack för ett intressant svar. Det är nog som du säger att det inte fanns något av värde. Jag var egentligen främst ute efter att se vilka arvingar som fanns nedtecknade, om han möjligen kunde vara en okänd fader till ett oäkta barn. Men då försvann den sista möjligheten att få något svar på den frågan.
 
MVH
Maria C
 
(Meddelandet ändrat av mrpucko 2011-12-03 16:32)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna