ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anatomisering av självmördare  (läst 2905 gånger)

2015-06-16, 20:43
läst 2905 gånger

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Det var en förfärlig röra med självmorden med ett antal olika trådar som handlar om samma sak. Kan inte anbytarvärden städa i detta? Jag väljer den tråd som är färskast.
 
Mitt budskap är att eftersom jag håller på med excerpering av dödböcker 1860-1900 för nästa upplaga av Sveriges dödbok så hittar jag en hel del självmord. I de uppländska socknarna jag tittar i är det i genomsnitt 3 till 4 självmord per år under perioden. Det är i huvudsak två kategorier: förtvivlade familjefäder som troligen inte ser någon lösning på sina problem och unga kvinnor som äter fosfortändstickor eller dränker sig.
 
Det intressanta är dock att i huvuddelen av fallen står det att liken skickas till anatomiska institutionen i Uppsala (givetvis för undervisningsändamål). Finns motsvarande noteringar i t.ex. Lund eller var det något specifikt uppsaliensiskt?

2015-06-16, 21:40
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Jerker!
 
Detta förekom även i Skåne, åtminstone t.o.m. slutet av 1800-talet. Jag är dock inte helt säker på när detta bruk infördes, men i Lunds domkapitels protokoll 1817 9/1 (§ 3) omnämns K. M:t skrivelse daterad 1816 27/11, som befallde att vissa grupper av personer som avlidit inom två mils avstånd från Lund mellan den 7 oktober ena året och 1 april efterföljande år skulle »genom wederbörande kronobetjenings föranstaltande och kronoskjuts till Anatomisalen i Lund afföras». Genom ett cirkulär påminde domkapitlet de berörda prästerna kring Lund samt slottspredikanterna i Landskrona och Malmö om att »icke jordfästa sådana anatomisalen tillfallande avlidna»:
»1:o Alla oäkta barn som blifwit mördade eller annars omkommit, så att öfwer dem fordras laglig besiktning och undersökning.
 
2:o Alla för brott häktade arrestanter som dö antingen i Malmö eller Landscrona eller på landet.
 
3:o Alla som blifwit hängde eller sjelfwa afhänt sig lifwet.
 
4:o Kringstrykande tiggare, Ziguenare och Tartarer som dö utom sin socken och sakna bewis om sitt ärendes laglighet».
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-06-16, 21:47
Svar #2

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Tack Markus. Mycket intressant. Jag ska rota lite om det finns motsvarande K Mt skrivelse för Uppland. En ganska intressant aspekt på människosynen på 1800-talet. En del skulle begravas, en del skäras upp.

2015-06-17, 06:01
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Att inte begravas hel var en stor skräck för folk på den tiden. Då kunde man inte återuppstå i paradiset. En dissektion var alltså  ett straff värre än själva döden.

2015-06-17, 09:47
Svar #4

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
De fall jag har hittat med fosforförgiftning har jag tolkat som ett försök till abort som gått fel/överdosering av den giftiga fosforn från tändstickor
Skulle vara intressant att höra andras inställning.  
Då var det inte ju självmord, vem tog beslutet om detta, gjordes alltid obduktion, för att se om kvinnan var gravid t.ex.
Antar att det gjordes en polisutredning men den var ju världslig och beslutet om var och hur kvinnan skulle begravas togs väl av kyrkans representanter?
 
Lasse

2015-06-17, 11:03
Svar #5

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Lasse!
 
Du har helt rätt, jag missade det. De som dör av fosforförgiftning (själv åstadkommit den) begravs i tysthet och blir inte patologobjekt. Se t.ex. Alunda F:3 (1861-1894) Bild 1720. Där hänvisas till en rättsmedicinsk undersökning.

2015-06-18, 16:09
Svar #6

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Hej Markus
 
Det var intressant med K M:t skrivelse. Så intressant att jag som jag skrev ovan fyrade av en förfrågan till Landsarkivet i Uppsala om motsvarande skrivelse fanns för Uppsala universitet. De hittade inget men tyckte det skulle vara intressant att få se skrivelsen. Har du tillgång till den (kopia eller foto av originalet)?

2015-06-29, 17:58
Svar #7

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Jag fick idag följande (något beskuret) från Medicinhistoriska museet i Uppsala:
 
Bruket att använda självmördares kroppar för dissektioner går tillbaka till 1747. Uppsala universitet hade genom kanslern vänt sig till kungen, med klagomål om att man inte kunde bedriva fullgod undervisning i anatomi på grund av bland annat bristen på kroppar. K. Maj:t svarade välvilligt i en skrivelse till kanslern den 13 januari 1747, vilken bland annat innehåller formuleringarna:
 
”låtande Wy nu fördenskull alfwarlige ordres afgå til wåre landshöfdingar i de provincier, där Academier äro, det de genom Cronobetienterne på anatomiae professorernes requisition utan någon inwändning til anatomiae sahlen upskaffa antingen sådana delinquenter, som sig sielfwe förgiordt eller för begångne brott blifwit hängde, men i synnerhet at cronobetienterne efter prästernas angifwande til anatomiae sahlen införa alla de oäkta barn, som antingen mördade eller döde blifwa;”
 
Hela skrivelsen finns i Claes Annerstedt, Upsala universitets historia, Bihang III (Uppsala, 1912), 323. Om det gick ut någon förnyad skrivelse i Uppland motsvarande den i Skåne 1816 vet jag inte.  
 
Intressant!

2015-08-11, 08:52
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Jag upptäckte nyligen att Lunds universitets historiska museum har en utställning om just anatomisalen, och där citeras den kungliga skrivelsen från 13 januari 1747 (i Lunds universitets fall ställd till dåvarande kanslern, greve Johan Gyllenborg). I utställningen fanns en intressant sammanställning av fakta som jag tar mig friheten att citera:
»Lagar och regler i äldre tid.
På 1600-talet var det främst avrättade brottslingar som utnyttjades av de anatomiska institutionerna i landet. Detta ansågs otillräckligt och i ett kungligt brev från 1747 stadgades det att institutionerna även skulle få rätt till kroppar efter självmördare och oäkta barn.
 
I ett kungligt brev från 1791 tillades att även de som dött i fängelser samt »kringströfwande Tiggares, Sigenares och Tartarers Kroppar» kunde komma ifråga. År 1816 tillkom även »svagsinta» personer som avlidit på Malmö Hospital.
 
Alla förändringar i föreskrifter som reglererar transport av döda till de Anatomiska institutionerna i Sverige har skett efter påtryckningar från företrädare för institutionerna. Om och om igen hävdade läkare att det rådde brist på lik till undervisning, men staten som reglerade var också tvungen att ta hänsyn till folkets åsikter, som inte alltid var positivt inställda till att döda släktingar skulle skickas till de anatomiska salarna. Föreskrifterna reglerade även när på året liktransporter kunde ske till institutionerna. Enligt brevet från 1816 fick döda fångar från Kristianstads fästningsfängelse enbart transporteras under januari-mars för att minimera kroppens förfall.»
I utställningen nämns också att förordningarna om att självmördare skulle sändas till de anatomiska institutionerna i Lund och Uppsala gällde fram till 1932, vilket låter väldigt sent?
 
Jag lyckades även lokalisera den tidigare omnämnda kungliga skrivelsen från 1816, som sammanfattningsvis fanns att läsa i Lunds domkapitels protokoll 1817, och som mycket riktigt var utförligare i original. Det framgår att det var Lunds universitets dåvarande kansler som hade tagit upp saken med K. M:t, vilket kanske antyder att det inte finns någon motsvarande skrivelse för Uppsala? Brevet för Lunds universitet återfinns i varje fall i Domkapitlets i Lund arkiv, vol. EIa:28 (Kungl. Maj:ts och kollegiers brev Huvudserie 1815-1816) och lyder såhär:
»CARL med Guds Nåde, Sveriges, Norriges, Göthes och Vendes Konung & & &. Hertig till Schlesvig-Hollstein & &.
 
Vår Ynnest och Nådige Benägenhet med Gud Allsmägtig, Troman och Tjenare, Doctor, Biskop, ProCanzler, Commendeur af Vår Nordstjerne Orden, så ock Consistoriales!  
 
Hos Oss har Vår Lunds Academiæ Canzler i underdånighet anmält, att brist å Subjecter för Anatomiæ Salen i Lund de senare åren skall yppats, samt tillika i underdånighet föreslagit de utvägar som till afhjelpande af denna brist kunde vara att vidtaga; och i sådant afseende i underdånighet anhållit att följande måtte i Nåder förordnas. Att innom ett afstånd från Lund af Trenne mil böra utan uppskof genom Vederbörande Kronobetjenings föranstaltande och Kronoskjuts till Anatomiæ Salen i Lund transporteras och aflemnas: 1:o Alla oäkta Barn som blifvit mördade eller annars omkommit, så att öfver dem fordrats laglig besigtning och undersökning: 2:do Alla för gröfre brott häcktade Arrestanter som dö antingen i Malmö eller Landscrona eller på landet: 3:o Alla som blifvit hängde eller sjelfva afhändt sig lifvet: 4:to Kringstrykande Tiggare, Ziguenare och Tartarer, som dö utom sin socken, och sakna bevis om sitt ärendes laglighet. Derjemte, och som de Anatomiska Dissectionerna verkställas endast från den 1. October af det ena året, till den 1 Aprill det följande, och det blefve Academien till last att den öfriga tiden af året sådana Cadaver emottaga, har Academiæ Canzleren anhållit om Vederbörandes Nådiga förständigande att nämde åtgärd borde vidtagas endast under förstnämde tid. Hvad i ofvanberörde måtto Vår Academiæ Canzler i underdånighet föreslagit och begärt, hafva VI i nåder bifallit, och gifve VI Eder sådant härmed i Nåder tillkänna, med nådig befallning, att I genom Presterskapet i de orter dit denna Författning kommer att sträcka sig, låten erinra Vederbörande att icke jordfästa sådane Lik som tillfalla Anatomiæ Salen.
 
VI Befalle Eder Gud Alsmägtig Nådeligen.
Stockholms Slott den 27. November 1816.
 
Carl».
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-08-11, 11:36
Svar #9

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Markus, 1932 kanske var lite sent men det förekom åtminstone 1908. Följande är saxat från Höganäs Tidning torsdagen den 19 november 1908:
 
Mannen till den under så uppseendeväckande förhållanden döda kvinnan kommer säkerligen att taga hand om hennes lik, men om Anderssons lik är ännu ovisst hur härmed kommer att förfaras. Som själfspilling skulle hans döda kropp föras till anatomianstalten i Lund, men på anhörigas begäran kan möjligen länets befallningshafvande medgifva att liket får stanna hemma.
 
Det gällde ett fall där en olyckligt gift kvinna hade ett förhållande med en ogift man, och det slutade med att han först sköt henne och sedan sig själv. I dödboken står om henne skjuten af en annan, suicidium och om honom står det skjutit sig sjelf, suicidium.
 
Hon begravdes på Väsby kyrkogård i ritualenlig ordning. Även han begravdes på Väsby kyrkogård men kommer denna jordfästning att ske i »stillhet», såsom lagen föreskrifver om självspillingar.
 
Mer om dramat finns att läsa i Helsingborgs Dagblad Kärleksdramat som skakade Höganäs.

2015-08-27, 19:10
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Stort tack för dessa uppgifter, Carin! I min forskning kring självmord har jag inte sett anteckningar i dödböckerna om anatomisalen efter 1890-talet, så det var intressant att få ett exempel från 1900-talet. Eftersom bestämmelsen tydligen upphörde först 1932 misstänker jag att den s.a.s. »dröjde kvar» utan att egentligen nyttjas i praktiken, och formuleringen från Höganäs 1908 om att liket kunde få stanna hemma på anhörigas begäran antyder att lagen hade urholkats redan då?
 
Jag ska försöka hitta mer information om detta i litteraturen om Lunds universitet, alternativt kontakta Lunds universitets historiska museum och höra om de vet mer.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-09-07, 14:01
Svar #11

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Detta inlägg hör väl egentligen inte till denna tråd, men då du Markus i ditt inlägg 16 juni 2015 även nämner alla för brott häktade arrestanter..., så postar jag detta här. Jag har tidigare skrivit om detta minne på forumet, men jag hittar det inte nu under någon rubrik. Jag blev inte trodd den gången, men det jag vill berätta om kan jag garantera är absolut sant!
 
Under biologitimmarna under 50-talet på gymnasiet i Jönköping undersökte vi mänskliga organ i mikroskop, varvid preparaten var noggrant märkta med de personers namn som de kom ifrån. det kunde t.ex. stå Njure av Nordlund eller Testikel av Ander, alltså namn på de som sist blev avrättade i Sverige, Nordlund 1900 och Ander 1910.
Alltså användes deras organ i vår undervisning 40-50 år efter deras död!
 
Vänligen, Sylvia

2015-09-07, 16:46
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man kan ju undra varför det inte räckte med att det stod njure, lever, hjärna m m på preparaten? Fanns det njure av några andra också, d v s man ville skilja samma typ av organ från varanda?
 
Organen borde ha kommit från någon närliggande patologisk institution och där var ju preparaten numrerade. Det är ju möjligt att man sparat organen i formalin från brottslingar och sedan donerat själva preparaten till skolundervisningen.
Ann-Mari Bäckman

2015-09-08, 14:44
Svar #13

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Vad jag kan minnas så här långt efteråt, så fanns bara ett preparat från varje typ av organ.
En intressant tanke, Ann-Mari, att det var något slags donation någonstans ifrån, troligast då från Stockholm, där de båda brottslingarna avrättades. Kanske man delade ut preparat till olika skolor i landet.
 
Vänligen, Sylvia

2015-11-30, 16:51
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tidningen Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 31, 1791 3/8, sid. 243-244 citerar ett kungligt brev från 1791 4/7, som omnämner att Uppsala universitet redan 1777 24/1 fick kungligt tillstånd att nyttja andra »subjecta» än bara avrättade och självspillingar i samband med anatomiseringar (i N:o 33, 1791 17/8, sid. 266, infördes en rättelse om att »Uti N:o 31, på första sidan och sista raden står 1787, läses 1747»):
»GUSTAF med Guds Nåde, Sweriges, Göthes och Wendes Konung ¤. ¤. ¤. Arfwinge til Norrige samt Hertig til Schleswig Holstein ¤. ¤.
Wår synnerlige ynnest ock Nådiga benägenhet med Gud Alsmägtig. Tro-Man, Herr Grefwe, Wår ock Rikets Råd och Drotz, President, Academiæ Cantzler, Riddare och Commendeur af Wåre Orden. Wi hafwe i Nåder låtit Oß föredragas Edert underdåniga Memorial af den 31 Maji sistl. angående Subjecta för Anatomie Salen wid Academien i Lund, hwartil, i anledning af et Kongl. Bref år 1747 inga andra äro anslagne, än Delinquenter, som blifwit hängde eller sig sjelfwe afhändt lifwet, och hafwe Wi til förekommande af brist, enligt Eder underdåniga anhållan, ock i likhet med hwad för Upsala Academie genom Wår Nådiga Skrifwelse af den 24 Jan. 1777 är förordnat, welat bifalla, at, utom de uti 1787 års Bref anslagne Subjecta, alla så wäl i Fästningar och Arrester för grofwa Brott insatte, som på Landsbygden kring Lund, aflidande Tiggares, Sigenares och Tartarers Kroppar måge til Anatomie Salen insändas, och låte Wi nu Ordres derom afgå til Wåre Befallningshafwande i Malmöhus och Christianstads Län samt Consistorium Ecclesiasticum i Lund. Wi befalle Eder Gud Alsmägtig synnerligen Nådeligen. Stockholms Slott den 4 Julii 1791.
Under Hans Kongl. Maj:ts Wår Allernådigste
Konungs och Herres frånwaro
Deß tilförordnade Regering
GUSTAF ADOLPH.
 
CARL AXEL WACHTMEISTER.
Sw. R. Drotzet.
 
J. G. OXENSTIERNA.
 
GUST. ARMFELT. E. RUTH. U. G. FRANC.
 
E. Schröderheim.»
Lunds universitets kansler skrev därför följande brev till universitets rektor m. fl. (publicerat i Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 31, 1791 3/8, sid. 244-245):
»Högärewördige, Ädle och Höglärde Herrar,
Rector Magnifice, Doctorer och Profeßorer
Huruledes Kongl. Maj:t til afhjelpande af Anatomie Salens i Lund hittils widkände brist på nödiga Subjecta Anatomica, behagat i nåder förordna och Wederbörande til i agttagande anbefalla, har jag genom öfwersändande af bifogade Afskrift af Kongl. Maj:ts under den 4 i denna månad til Mig i detta Ämne aflåtne Nådige Swar, welat til Medicinska Facultetens efterrättelse Herr Rector och Consistorium Academicum tilkänna gifwa.
Jag förblifwer med wänskap och tilgifwenhet
Herr Rectoris och Consistorii Academici
Hörsamste tjenare
CARL AXEL WACHTMEISTER.
Sw. R. Drotzet.
Stockh. d. 25 Jul.
1791.»
...varpå Lunds domkapitels konsistorium med biskopen i spetsen sände ut följande cirkulär till stiftets prästerskap (publicerat i Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 31, 1791 3/8, sid. 247-249):
»Circulaire til Ven. Clerus i Lunds Stift.
Sedan Kongl. Maj:t genom nådigste Rescript af den 4 innewarande Julii i anledning af Riks-Rådets och Riks-Drotzetns, Presidentens, Academie Cantzlerens samt Riddarens och Commendeurens af Kongl. Maj:ts Orden Högwälborne Herr Grefwe Wachtmeisters anmälan af brist på nödige Subjecta för Anatomie Salen i Lund, i nåder behagat föreständiga, at Kongl. Maj:t til förekommande däraf och i anledning af hwad under den 24 Januarii 1777 är förordnat för Upsala Academie, bewiljat, at utom dem som blifwa hängde eller sjelfwe afhända sig lifwet, hwilka genom Kgl. Brefwet af år 1747 därtil blifwit anslagne, alle så wäl i Fästningarne och Arrester för grofwa brott insatte, som på Landsbygden kring Lund aflidande Arrestanters, kringstrykande Tiggares, Sigenares och Tartarers kroppar måge hädanefter til berörde Anatomie Sal insändas, så får på Nådigste Befallning Consistorium härmedelst detta Kgl. Maj:ts nådigste påbud til efterrättelse Ven. Clerus wid handen gifwa, då hwad på deß åtgärd ankomma kan, Ven. Clerus har at på det noggrannaste iagttaga. Och är Consistorium öfwertygad, at Ven. Clerus med så mycket större underdånig tacksamhet och sinnes tilfredsställelse wördar Hans Kongl. Maj:ts dyra nåd, som genom detta nådiga stadgande tillåtit en lättare wäg til insigters förwärfwande uti en för människoslägtet ganska wälgörande wettenskap, än wi någonsin tilförene ägt, hwarföre man ock i samma mon med skäl kan förmoda flere idkare af denna betydeliga Lärdomsgren, som sättet til deß upodlande blir mera tilgängeligt och beqwämligt. Den widsträkta nytta för allmänhetens wäl, som af Anatomiska kundskaper kan hämtas är också af största wigt. Då de mästa krops-swagheter sjukdomar och bräkligheter upkomma dels af kropsdelarnas bristande styrka, dels af dem tilfogad skada, då man til förekommande af deße kan läga, at känna de orsaker hwilka  härtil bidraga, och då på deße grunder man kan bygga läran om hälsans så wäl bewarande, som återfående, samt genom rigtigt anwända botemedel tidigt betaga många lidande de plågsamma och tärande smärtor, som de utom deße skulle widkännas och likwäl sluteligen se sin undergång, så kan man icke annat än på det högsta wärdera en wettenskap, som medförer så gagnande förmåner. Consistorium hyser derföre til Ven. Clerus den säkra tilförsigt, at wid underrättelsens meddelande af förenämde Kongl. Maj:ts nådiga Befallning, Ven. Clerus lämnar sine Åhörare de föreställningar och upmuntringar, som kunna anses för dem mäst paßande och därtil bidragande at de icke åsidosätta något tilfälle, som befrämjar werkställigheten af så nyttiga inrättningar. Lund den 27 Julii 1791.
Olof Celsius.
Petrus Munck. Nils Heßlén. Joh. J. Hellman.
Wilh. Faxe.»
Slutklämmen i cirkuläret är intressant, för det låter ju nästan som att konsistorium vill att stiftets invånare ska värdera anatomiseringarna högre än kristna begravningar?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna