ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättegrifter och griftehus  (läst 596 gånger)

2000-01-22, 18:17
läst 596 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om jag inte missminner mig förekom i ÖGF-lövet för några år sedan en liten artikel om ättehagar på kyrkogårdar. Jag har själv sett angivelsen i östgötska kyrkböcker. När jag arbetat med Viredas dödbok 1689-1699 har jag förutom denna angivelse, exempelvis Grankärrs ättehage, träffat på två andra beteckningar nämligen ättegrift och huus, till exempel Wiredahuuset. Det senare antog jag vara något som hängde samman med Vireda(holm)s säteri och var av äldre datum. Medlemmar av Hammarbergfamiljen begrovs vid denna tid inne i kyrkan. Nu har jag emellertid också träffat på angivelsen widh Elmebergz grifft Huus vilket ju tyder på att även andra gårdar än säteriet hade huus på kyrkogården. Vore intressant att höra vad andra träffat på och om det finns något skrivet om dessa griftehus.
Vänligen,
Olle Elm

2001-03-31, 13:25
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Även i Adelövs sn, grannsocken till Vireda, finns företeelsen:
1692, Dom 2 Trinit Sahl Befallningsmannen i Askaremålen en förståndig skickelig och ordnings man sina 60 åhr ligger under sit uppsatta huus.
Återigen; fler som som träffat på detta begravningsskick?
Vänligen,
Olle Elm

2001-04-01, 10:24
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
I Mo i Hälsingland begravdes 1757 direktören vid Flors linnemanufaktur Stephen Bennet i en murad grav, 6 x 7 alnar stor, väster om kyrkans västra gavel. Detta har jag tolkad som någon sorts byggnad.  
Stephen Bennet var engelsman, och jag har tolkat detta som anledningen att han inte begravdes under kyrkans golv, som var det vanliga för finare folk i Mo vid denna tid.

2001-04-01, 12:28
Svar #3

Lotta Johansson (Lotta)

I Barne härads dombok 1694 finns ett mål om en grav i Skarstads socken. Graven hade blivit förstörd och det beskrivs så här:
....vilken grav Per Jonsson (i Ingagården) hade låtit uppmura, satt däröver en griftehall på en stenfot där under en rad stenar voro lagda, där av på en sida 13 stenar blivit bortkastade...
 
Samma grav hade funnits åtminstone sedan 1644 och tillhörde gården Tomten i Skarstad.
 
Mer om förstörelsen:
...de kastat bort och neder likhallen med fotstenarna och 3 st grundstenar å den ena sidan....
 
Av protokollet framgår att gårdarna hade egna gravplatser på kyrkogården. De kallas omväxlande gravplats och ättehög.

2001-04-01, 12:29
Svar #4

Lotta Johansson (Lotta)

...kanske skulle lägga till att det är i f d Skaraborgs län i Västergötland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna