ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Muslimskt gravskick i Sverige  (läst 2671 gånger)

2009-06-04, 13:11
läst 2671 gånger

Utloggad Yvonne Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2020-09-07, 17:24
    • Visa profil
    • www.yvonnes.bloggspace.se
Hej Ann-Mari!
För några sedan år sedan anlade Stockholms stad en ny kyrkogård i närheten av vårt koloniområde Skrubba som heter Strandkyrkogården. Där finns en speciell del avsedd för muslimska gravar. De skiljer sig inte så mycket från de andra gravarna. De har gravstenar eller ibland träplattor med de dödas namn.  
Man kanske gör likadant i andra delar av Sverige? Att man inte har en egen särskild kykogård för olika religioner och tro.
Tycker mig minnas till exempel att det finns en speciell del på Skogskyrkogården i Stockholm med Ortodoxa gravar. Har sett deras speciella kors på många gravar där.

2009-06-04, 13:52
Svar #1

Utloggad Marianne Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-09-01, 21:07
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
I Arvika finns begravningsplats för muslimer, på den vanliga kyrkogården, men lite avsides. Om jag minns rätt så ska ansiktet vara vänt mor Mecca.

2009-06-04, 14:24
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag trodde kyrkogårdarna var vigda eller vad jag ska kalla det. Därför trodde jag inte muslimer kunde tänkas ligga i sådan jord.  
 
[En mening vars innebörd skulle kunna misstolkas har tagits bort. Michael Lundholm, Moderator Övriga ämnen]
Ann-Mari Bäckman

2009-06-05, 09:13
Svar #3

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
De första tre meddelandena ovan  har flyttats hit från Övriga ämnen » 08 Döden » Barngravar. De var resultatet av en fråga från Ann-Marie Bäckman:  
 
...var begraver muslimerna sina döda? Jag vet inte om vi här i min stad har någon särskild kyrkogård, för dessa.
 
Fortsatta diskussion i frågan bör dock inriktas på redovisning av sakförhållanden.

2009-06-05, 10:44
Svar #4

Utloggad Yvonne Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2020-09-07, 17:24
    • Visa profil
    • www.yvonnes.bloggspace.se
Så hamnade mitt simpla svar på en enkel fråga överst under rubriken Muslimskt gravskick i Sverige. Huvva! Skulle aldrig vågat svara på en fråga under en sådan rubrik, då jag vet alldeles för lite om ämnet.
Kände mig därför förpliktigad att ta reda på lite mera och nedan redovisa följande sakförhållanden, hämtat från www.islamguiden.com:
 
Vid begravning
Stoftet skall enligt muslimsk sed begravas utan dröjsmål. Kremering är förbjuden i Islam. Det är också förbjudet att öppna en muslimsk grav och flyttning av gravsatt stoft kan komma ifråga endast i speciella fall. För muslimer är samhörigheten mellan deras gravplatser av stor betydelse. Hur begravning skall ske, är också noggrant reglerat inom Islam. Dessa förhållanden har lett till att det bland muslimer finns starka önskemål om egna begravningsplatser.  
 
Inom en allmän begravningsplats undviker muslimerna gravplan. Man motsätter sig också att en muslim begravs där någon annan tidigare har blivit begravd. Om ett visst område av en allmän begravningsplats upplåts för muslimer vill man kunna nå detta område utan att områden med gravplatser för andra trossamfund behöver passeras.  
 
Gravarnas orientering är väsentlig. En gravplats skall orienteras så att den döde vilar på kroppens högra sida med ansiktet vänt mot Mecka (qibla).  
 
Det finns särskilda regler för hur graven skall grävas och hur den döde skall placeras där. Vissa speciella önskemål som ibland framställs beträffande grav och gravsättning kan återforas på den muslimska traditionen att lägga ned stoftet i svepning utan kista direkt i graven. Stoftet skyddas då före återfyllningen av en täckande häll, placerad på avsatser i gravens sidor.  
 
En muslimsk gravplats får inte beträdas. Den skall därför enligt muslimsk sed vara klart utmärkt, t ex genom upphöjning över omgivande markyta.  
 
Enligt traditionen skall en muslimsk gravplats vara enkel och detta präglar också utformningen av eventuell gravgård. Gravsten är inte förbjuden (däremot överbyggnad av grav). Särskilda föreskrifter för utformning av gragårdar finns inte, men om gravsten reses skall den placeras utanför själva graven.  
 
Muslimernas principiella uppfattning är att muslimska gravplatser skall grävas och skötas av muslimer. Enligt muslimsk sed förekommer en tvagningsceremoni i anslutning till begravningsakten, vilket aktualiserar frågan om lokal för detta ändamål. Ibland används obduktionsrum på sjukhus. Om moské finns kan utrymme för tvagning tillgodoses där. Frågan om lokal för tvagning bör tas upp vid planeringen av en muslimsk begravningsplats .

2009-06-05, 14:16
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Yvonne!
 
I det utförliga svar du ger, så verkar det inte, som man kan avträda en plats på en kyrkogård, för muslimska begravda.
 
Oj, jag vet inte heller hur det kommer sig att jag har hamnat i sådan här frågeställning, trots att det var jag som ställde frågan.  
 
Vissa saker funderar man aldrig över, men så plötsligt så halkar man in på ämnet, som trots allt är intressant, att veta lite mer om.
Ann-Mari Bäckman

2009-06-05, 14:39
Svar #6

Utloggad Yvonne Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2020-09-07, 17:24
    • Visa profil
    • www.yvonnes.bloggspace.se
Ann-Mari!
Nej, det verkar ju bli svårt på redan befintliga begravningsplatser/kyrkogårdar att bereda en sådan plats. Fast på nyanlagda allmänna begravningsplatser som Strandkyrkogården jag nämnde tidigare ligger den muslimska delen så till att man inte behöver passera över andra trossamfunds gravplatser och ingen har ju heller blivit begravd där tidigare.
 
Har heller aldrig funderat över detta förut, så nu har man lärt sig något nytt i dag med

2009-06-05, 23:56
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Beteckningarna begravningsplats och kyrkogård är inte synomyma. Begravningsplats är neutralt i religiöst hänseende medan kyrkogård hör till en kyrka och är per definition en kristen begravningsplats. Inga muslimska gravsättningar där alltså.

2009-06-06, 16:41
Svar #8

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Kyrkogårdarna är väl numera religiöst neutrala på så sätt att alla har rätt att gravsättas där utan krav på kyrkotillhörighet. Det betalar ju folk pengar för genom den s k begravningsavgiften.
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2009-06-06 20:47)

2009-06-06, 19:52
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Rätt att gravsättas har alla. Det Yvonne skrev om är hur och var muslimer vill bli begravda.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna