ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Justina Ersdotter född 1773  (läst 446 gånger)

1999-11-25, 19:45
läst 446 gånger

Lena Fryklund

Jag söker anor och så mycket detaljer som möjligt
ang. Justia Ersdotter född 1773. Hon var gift med
Elias Danielsson född 1761. Dom var nybyggare i Granliden Dorotea. Familjen flyttade till Storsele
Vilhelmina.
Jag skulle också vilja veta lite om namnet Gavelin
 
 
Mvh.
Lena Fryklund

1999-11-25, 22:42
Svar #1

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Lena,
 
Justina är ett av mina problembarn i Dorotea.
 
I Doroteas första husförhörsbok finns en notering att hon kommer ”ifr Tåsjö”. Där har jag hittat henne bland pigor, men hon behöver ju inte vara född där. Jag hittar henne inte heller i någon familj i Tåsjös husförhörslängder.
 
I Doroteas andra husförhörsbok står - både på sidan 93 och 97 i kolumnen Hvarifrån - att hon kommer från Norsjön - eller möjligen Norrje med ett frågetecken efter.
 
I Doroteas tredje husförhörsbok står tydligt  - både på sidan 138 och 147 - ”Norrje?” i kolumnen ”Hvarifr”.  
 
Jag har tittat i några andrahandskällor:
 
1. Studiecirkel i studieförbundet Vuxenskolans regi. Byalaget, berättelsen om byarna  Långsele-Högland med       omnejd i Dorotea socken. Umeå: UTAB Tryckeri AB, 1979.
2. Sven Axel Sundström, red. Dorotea sockens historia. Vilhelmina: VARI -Tryck, 1977.
3. Erik Jonsson, red. Ormsjö 1733-1983. Kompendium 1983.
 
Ingen av dessa kan med säkerhet ange Justinas ursprung. Jag lutar dock åt att hon från början är norska.
 
Att familjen skulle ha bott i Vilhelmina är troligen fel.  Uppgiften i Dorotea sockens historia (sid 168) att Elias skulle ha dött i Stensehle, Vilhelmina, är hämtad från Doroteas dödbok, men avser Erik Ingelsson i Svanabyn och inte Elias. De nio barnen är samtliga födda i Granliden i ganska tät följd 1797-1815. Jag kan inte återfinna familjen i Vilhelminas husförhörslängder. Både Justina och Elias dog i Knaften, Granliden. Jag tror således att de hela tiden bodde i Granliden.
 
I ”Boken om Gafsele 1674-1989” (Studiecirkel i studieförbundet Vuxenskolans regi. Umeå: UTAB Tryckeri AB, 1989) står en del om släkten Gavelin. Dessutom är jag ganska säker på att någon (Ruth Gavelin?) har gjort en släktkrönika.
 
Mvh
Olof Stenum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna