ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gravstenar och gravplatser  (läst 2040 gånger)

2004-11-16, 12:35
läst 2040 gånger

Kurt Karlsson (Kurtk)

Birgitta!  
Jag har i varje fall på en kyrkogård i östra Uppland funnit gravstenar med namn på ännu levande personer! Gravarna är familjegravar och avsikten är väl att även den namngivne personen ska begravas där. Komplettering med dödsår är då det enda som erfordras efter dödsfallet (kan möjligen göras på plats). Praktiskt kanske! Om sedan den namngivne personen begravs på annan plats så kan ju problemet Du beskriver uppstå.  
 
Betr gamla gravstenar så uppger en kyrkogårdsförvaltning i Sthlms närhet att man säljer kasserade gravstenar till en gravstensfirma. För återvinning förmodligen! Om, och i så fall när, gravstenarna övergår till kyrkogårdsförvaltningens ägo vet jag inte.  
 
Med anknytning till ovan och till den inledande frågan om gravstenar över vanliga människor, så uppger Stig Mårtensson i sin bok om Vittja-släkten (vallonsläkten Mårtensson-Boive) att två bönder och deras hustrur har gravstenar (hällar)på Upplands-Tunas kyrkogård. Hällarna, ursprungligen en enda, över en präst i Tuna-Stavby, köptes(!) i början av 1700-talet av två bondbröder och delades i två delar. Inskriptionen anger att bröderna och deras hustrur var födda på 1600-talet. Inget dödsår verkar vara angivet på hällarna men Mårtensson uppger dödsåren 1753 resp 1761 för männen.
 
Mvh

2004-11-16, 13:27
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
I min hembygd i Norrbotten finns gott om gravstenar, där också den efterlevandes namn finns färdigt: Vilorum för makarna Andersson. Kalle f: år och d: år. Maria f: år -.
Det här är (var) ett praktiskt sätt att minska ner utgiften för inskriptionen när den andra maken går (gick) bort. En högre känslomässig bindning till gravplatsen uppstår också. När min far avled för fem år sedan  ristades stenen enligt den modellen.  
Det är ju framför allt äldre människor som använder sig av den traditionen.

2004-11-16, 22:23
Svar #2

Marianne Solli

Gravplasser, plassmangel etc.
 
Jordbegravning er en skikk som vi nordboere kanskje etter hvert må begynne å tenke mer rasjonelt over. Metoden der de d?de begraves på 2 meters dyp uansett jordtype på stedet, bidrar til at  grunnvannet på utsatte steder forurenses; dessuten er forråtnelsen avhengig av jordtypen. Så langt nede i jorden finnes det sv?rt lite mikrober, som kan bidra til forråtnelsen. Selv etter flere decennier finnes det tegn på sv?rt liten omsetning av levningene av de d?de under disse forhold. Våre gravere har derfor en lite misunnelsverdig jobb, som ofte må finne l?sninger for å få begravd de d?de på overfylte kirkegårder.
 
Jeg ble derfor så begeistret da jeg leste om Susanne Wiig-Mäsak, som var en av vinnerne til årets Skapa-stipend. Hun fikk prisen for sin forskning omkring en mer milj?vennlig metode til å begrave våre d?de. Det handler om at den d?de kroppen blir fryset?rket til pulver, som deretter blir begravet i en dertil egnet torrkista mye h?yere oppe i jordlaget enn ved vanlig begravning. Her er det et levende mikrobeliv. Det tar derfor bare noen få måneder f?r den d?de er blitt til muldjord. Metoden er milj?vennlig og forurenser derfor heller ikke luften, slik kremering gj?r.
 
Metoden får st?tte fra Svenska kyrkan. Ett valg?
 
Hilsen Marianne.

2011-10-28, 20:53
Svar #3

Utloggad Alexander Gerdtham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 12:31
    • Visa profil
Hej.Jag har lite frågor om gravar i allmänhet innan jag ger mig ut på en gravjakt långt hemifrån. Bor i Lund men vill åka till Östergörland och Västergötland och titta runt.
 
1) Ifall man vet var en släkting är begravd och året, låt säga åren 1500-1700-tal. finns de gravarna i allmänhet kvar?
 
2) Ifall man har en släkting som var en rik handelsman under slutet av 1500-talet eller under 1600talet, borde inte han möjligen ha sett till att hans grav skulle finnas kvar för evigt i princip?
 
3) Det här med att man nuförtiden får betala för graven för att den inte ska tas bort, har det alltid varit så? Det känns rätt okristerligt men ja, allt måste väll finansieras.
 
/Alex

2011-10-28, 20:57
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
1) Nej, du har tur om det finns kvar gravstenar från 1800-talet.
2) Möjligen om den finns inne i en kyrka.
3) Vet ej.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-10-28, 21:19
Svar #5

Utloggad Alexander Gerdtham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 12:31
    • Visa profil
Jag har hittat på en: Begravd vid sin stol. vad nu det kan betyda.
Och sen någon annan som på 1600-talet betalade 10 daler för sin stol, vad nu det kan betyda!?

2011-10-28, 22:52
Svar #6

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
På den tiden betalade man ofta för sina fasta platser i kyrkan, se till exempel:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/443.html?919341601
Så det är gott hopp om att du har en gravhäll att leta efter inne i kyrkan.

2011-10-29, 22:52
Svar #7

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Svar till Alexander Gerdtham :
Det har bildats en grupp på Facebook som man kan gå med i. Den heter:
Släktforskning - En gravsten och arkiven berättar
Det är många som ber andra medlemmar leta upp gravar på olika kyrkogårdar. Nu är det ju Allhelgona, så många är säkert ute och rör på sig på Sveriges kyrkogårdar.
Lägg in en liten bön där - det finns chans att du får svar genast från några som är i Östergötland och Västergötland

2011-10-30, 00:30
Svar #8

Utloggad Alexander Gerdtham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 12:31
    • Visa profil
Jag söker men hittar den inte. kan du länka?
 
/ALex

2011-10-30, 12:58
Svar #9

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Nu vet jag inte om den här länken fungerar, jag har kommit in på sidan genom att jag är en av 250 medlemmar i gruppen. Är du med i Facebook? Det är nog krav nr 1. Sen söker du gruppen - ibland skriver jag gravsten och hamnar där. Jag ska ta en skärmdump och lägga in som bild om en liten stund
 
 
https://www.facebook.com/home.php#!/groups/204121002961367/

2011-10-30, 13:04
Svar #10

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Lägger in en skärmdump på Facebooksidan där gravstenar fotograferas
 

2011-10-30, 15:00
Svar #11

Utloggad Alexander Gerdtham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 12:31
    • Visa profil
såja, där hittade jag den. vad bra! tack tack

2012-06-07, 19:09
Svar #12

Utloggad Lina Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-01-04, 15:57
    • Visa profil
Hej
 
Kan det vara så att om en kyrkogårdsförvaltning inte har några uppgifter över de begravda på sin/sina kyrkgård/ar så finns det inga gravstenar kvar efter just de personer jag söker? Eller att man har slipat om stenen och skrivit dit andra namn istället?
 
Den kyrkogårdsförvaltning som detta gäller är Värnamo i Jönköpings län. Har mailat personalen på Värnamo kyrkogårdsförvaltning, men de kunde inte hitta de personer som jag letar efter.
 
Hälsningar
 
Lina

2012-06-10, 08:08
Svar #13

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Många äldre gravar har aldrig haft gravstenar utan på sin höjd ett träkors. Detta är mycket vanligt särskilt i det allmänna varvet, där man kunde begravas utan köpt gravrätt. Allmänna varvet kan man ibland med uträkning hitta rätt gravplats med hjälp av andra gravstenar. Begravda under större sjukdomsepidemier som t.ex. spanska sjukan hade ibland ett särskilt kvarter med begravda, och där är det ännu mycket svårare att hitta rätt gravplats.
 
Gravböckerna är ofta dåligt förda och ofta ofullständiga.

2023-08-29, 12:59
Svar #14

Utloggad Pontus Nordwall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 13:31
    • Visa profil
Jag har släkt som dog 1953 respektive 1929. Har skickat till kyrkogårdsförvaltningen om dessa gravar och de skulle finnas kvar. Men där de skulle finnas var det helt tomt. Mailade igen och efter en lite noggrannare koll så kom de nog fram till att de troligtvis bara haft ett träkors och ingen gravsten, redan på en karta från slutet av 90-talet saknades det något kors eller eventuellt sten på dessa gravplatser.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna