ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-19  (läst 1782 gånger)

2004-10-07, 20:54
läst 1782 gånger

Birgitta Ohlsson

När man köpte en gravplats inne i kyrkan borde man väl fått betala en summa för den? Min fråga är om detta togs upp i kyrkoräkenskaperna eller någon annanstans? Tiden det gäller är 1600-talet.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-10-08, 15:01
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Ja man betalade säkert mycket för den.
 
Ja inkomsten till kyrkan borde finnas i räkenskaperna i kyrkoarkivet, men när det gäller 1600-talet är det tveksamt om och i så fall vilka räkenskaper som finns bevarade.
 
Olika präster uppfattade olika gåvor i samband med dop, begravning etc. olika en del ansåg att det var fråga om gåvor till honom personligen, andra ansåg att det var kyrkans pengar.
 
Sveriges äldsta kyrkobok från 1608 är just en förteckning över gåvor givna i samband med dop i Helga Trefaldighets församling i Uppsala.
 
Jag blir nyfiken, vilken församling gäller det och vilken grav?

2004-10-08, 16:44
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Åke
 
Tack för ditt svar. Kyrkan det gäller ligger i Sköllersta i Närke. Jag har födelseböckerna C:1 och C:2 och där finns även kyrkoräkenskaperna med från 1641 - 1663. På graven står årtalet 1662 så då borde väl den kostnad mina anor fick betala för sin sten finnas med i kyrkoräkenskaperna men jag vet inte riktigt vad jag skall titta efter? Jag vet även att mina anor dog långt senare nämligen 1676 och 1677 så årtalet på stenen måste ju betyda att den var färdig det året eller har jag fel? Lägger in en bild på stenen men jag har skannat av en kopierad bild så hur bra bildkvaliteten blir återstår att se.
 
Mvh
 
Birgitta
 
 

2004-10-08, 18:41
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Förutom C:1 verkar ju N:1 och O:1 men framförallt O:2 och O:3 vara mycket intressanta för dig. Fast de verkar tyvärr inte finnas på mikrofilm, så du får nog komma hit till Uppsala och läsa dem här.
 
Noteringarna i bokföringen är ju i allmänhet mycket summariska. I allmänhet står bara ett namn och en summa.

2004-10-08, 20:51
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Tack för tipsen. Jag får titta igenom de kort jag har igen så får vi se om jag kan hitta några uppgifter. Det jag hittat är att löjtnant Spilhammar skänkte 10 daler till predikstolen men den torde väl varit billigare än en gravsten. Synd att N:1 och O:1 - O:3 inte fanns på mikrokort för det blir ju lite knöligt att åka iväg till Uppsala, jag bor i Kalmar.  
 
Mvh
 
Birgitta

2005-10-18, 15:58
Svar #5

K. MacKie

Hej  
En fråga,  
Hur gör jag för att hitta vad en viss person är begravd. Jag vet var personen i fråga avled. Hur går jag vidare för att hitta ev kvarvarande grav.
 
Mvh
K. MacKie
( Key )

2005-10-18, 18:31
Svar #6

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hejsan K. Beroende på hur länge sedan det var personen avled. Men en bra början är att kontakta pastorsexpeditionen på den orten. De har register över gravplatserna på kyrkogården.  
 
Mvh Ann-Cathrin

2005-10-18, 20:01
Svar #7

K. MacKie

Hej Ann cathrin..
Tusen tack för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg och svara...
 
Personen jag söker avled 1957. Kan det vara  försent för mig att finna denna anmoders grav?
 
Mvh
Key

2005-10-18, 20:31
Svar #8

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hej igen Key. Nej absolut inte, avled hon 1957 borde det vara en enkel match att få reda på exakt gravplats. Ring till pastorsexpeditionen på orten så får du reda på var hon ligger. De behöver veta vad hon hette och när hon avled, sen brukar dom hitta platsen.
Stort Lycka Till!!
 
Vänligen Ann-Cathrin

2005-10-22, 11:44
Svar #9

K. MacKie

Hej Ann-Chathrin.
 
- Så de är inte helt hopplöst för mig. Tack för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg och framförallt svara!  
Mvh
K. MacKie
( Key )

2005-10-22, 21:24
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag sökte själv min mormors grav nyligen och visste bara att hon skulle kunna vara begravd i Skövde.
 
Jag kontaktade kyrkogårdsförvaltningen i Skövde (via e-post) och fick förnämlig service. Efter ett par brevväxlingar hade jag en karta för att hitta kyrkogården, och en för att hitta graven. Dessutom fick jag en hel del kringinformation om graven.
 
Suveränt!

2005-10-23, 16:37
Svar #11

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Hej!
Instämmer med Anders, kyrkogårdsförvaltningen brukar vara mycket hjälpsamma och bra. I mitt fall har de tom haft information om var gravar som inte längre finns kvar har varit belägna.
 
/Linda

2005-10-23, 16:53
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jo, så var det faktiskt i mitt fall med.
 
Dvs den första information jag fick var att graven var borta, men det visade sig att stenen faktiskt fanns kvar, men inskriptionen var borttagen.

2005-10-23, 21:15
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Varför var inskriptionen borttagen, men stenen kvar? Skulle den återanvändas?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-23, 21:18
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
De gjorde tydligen så, för några år sedan. Om ingen skötte graven sådde man gräs och tog bort texten.
 
Några år tidigare tog man bort stenen. Idag låter man det tydligen stå.

2005-10-23, 22:01
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Varför jag frågar, det är därför att, det är ingen som längre betalar till min farfars fars grav och därför ska den upphöra. Min farfars mor dog 1913 och min farfars far dog 1938 så trots att stenen har många år på nacken är den otroligt vacker. Jag har hört att man återanvänder stenarna och då kan man ju undra vem som får dessa stenar, som de anhöriga till den döda en gång betalt, för att sedan tjäna pengar på? Nej, enligt kyrkogårdsförvaltningen så gräver man ned stenen!!! Det skulle jag vilja se! Det här gäller Hörnefors, Västerbotten.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-23, 22:13
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag vet inte något säkert.
 
Jag tror det varierar mellan olika kyrkogårdar. Det beror väl bl.a. på hur stort behovet är på nya gravplatser.  
 
Det vanligaste nu tror jag är att man, då den gamla gravplatsen ska användas igen, flyttar stenen och ställer undan den.
 
Att den grävs ner har jag inte hört talas om (fast det låter ju möjligt och rimligt), och absolut inte att den skulle återanvändas. Det måste vara en missuppfattning.

2005-10-24, 01:12
Svar #17

Leif R.Gustafsson

Ann-Mari,vet du mojligen vem som hade gravrätten till denna grav?
Det lär vara så att om den som innehar gravrätten själv avlider så skalll den erbjudas till någon annan om man känner till någon person, ex.vis nån annan släkting.
Hittar man ingen,så har man förmodligen rätt att  
avlägsna stenen.
 
Nu vet jag ju inte om du är intresserad eller har möjlighet att underhålla graven, men i så fall kan du väl kontakta kyrkogårdsförvaltningen. Jag tror inte det kostar något,förutom möjligen en mindre expeditionsavgift.

2005-10-24, 08:00
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Egentligen vet jag inte riktigt hur det fungerar, men jag har trott att man har haft gravrätten i ett visst antal år, säj ca 70 år. Den betalar man inget till, ja kanske något i begynnelsen, medan skötseln av graven får man betala varje år till och det är det som nu denne, som hittills gjort det, inte gör längre.
 
Nej, jag är inte intresserad av att underhålla graven, men var bara nyfiken att veta vad man gör med en sådan vacker sten. Jag har fotograferat av den, men trots motljus, så blev bilden ganska bra. Jag tänkte att släktingarna i USA kanske var intresserade av att se den.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-24, 19:22
Svar #19

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hejsan
 
Jag har gjort gravinventering i Eksjö. Där någon sten är fin beslutar man sig för att sälja graven med gravsten. Och då tar man bort den gamla inskriptionen. Tycker man däremot att sten inte är okej tas den bort för att senare krossas.
Har en gravrättsinnehavare inte hört av sig under ett år då det står en skylt vid graven när gravrätten slutar i dag 25 år så tas den bort.
På några platser vet jag att de har grävt ner stenarna i graven i alla fall så djupt så den inte kommer upp när någon ny får graven. Detta har gjorts på några håll i Östergötland.
Men de flesta stenarna krossas.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2005-10-24, 19:51
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Elisabeth, tack för den informationen! Då stämmer det att i Hörnefors, Västerbotten, så gräver man ned stenarna.  
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-24, 21:05
Svar #21

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har en anknytande fråga: Jag vet var en släkting avled (1920-tal) men han finns inte med i registren över begravda. Har någon en teori om varför? Jag vet att han inte hade några tillgångar alls när han dog, så det kanske kan ha varit någon slags fattigbegravning som det inte fördes så noggranna register över? Eller är det bara slarv? Någon som har en teori?
 
Hälsningar
Linda

2005-10-24, 22:16
Svar #22

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hej Linda
Jag har ett exakt sånt fall i min släkt åxå. Min gammelmormors gravplats har jag inte funnit trots idogt sökande i alla tänkbara källor. Hon står helt enkelt inte med bland de som blev begravda. Om jag nu kunde länka, vilket jag inte kan, så skulle jag länka till en massa svar tips och ideer jag fått. Vill du kan du läsa de svar jag fick under  Hur gör man-Metodfrågor Sen är mina inlägg under Att finna en gravplats. Jag fick jättemycket fina svar där.
Mvh Ann-Cathrin

2005-10-25, 14:15
Svar #23

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej igen.
 
Då kan jag tala om att i Eksjö på S:t Lars kyrkogård fanns det i mitten av varje kvarter så kallade linjegravar. I dessa begravdes de som inte kunde betala någon gravplats. På denna fick man ej sätta upp någon sten möjligen ett litet träkors. Dessa skrevs ej upp som begravda så de finns inte med i några protokoll eller böcker. Därför kunde ej heller sedan maka eller maken begravas vid denna grav eftersom ingen visste vad hon eller han var begravd. Vi hittade en liten bok i Eksjö där stod inga datum utan endast man begravd, kvinna begravd o s v. Troligen var det grävaren som skrev detta för att sedan få betalt av kyrkan när han hade jobbat.
Hälsningar från Elisabeth Leek

2005-10-25, 16:18
Svar #24

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hej Elisabeth.
Skulle tro att det är så för min gammelmormor i Filipstad. Ett par frågor bara, är det möjligt att på något sätt få fram var de här linjegravarna var och om det går, finns det någon ordning eller vad man ska kalla det, vet man var man begravde människor ett visst år eller liknande. Tänkte att det kunde gå att räkna ut i vilket kvarter eller område man kan räkna med att hon ligger begravd. Jösses vilken rörig fråga men jag hoppas du förstår vad jag menar.
 
Vänligen Ann-Cathrin

2005-10-26, 12:43
Svar #25

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hejsan
 
Det jag fann ut när jag gjorde gravstensinventeringen i Eksjö. Var att varje kvarter hade i mitten en så kallad linjegrav. Där de begravdes på rad. Men ingen visste i vilken ordning det gjordes. Men här har de börjar med kvarter A, så kanske även i Filipstad har kvartersnr som börjar på A. Då kanske det går att räkna ut. Men så återkommer man till frågan hur många begravdes och den har jag inte lyckas att lösa eftersom inga papper finns.
Jag har inte kunnat att luska fram det på min mans sida var i Eksjö hans farmors mor och far är begravda. De hade varsin linjegrav. Efterson ingen visste var hon var begravd efter 27 år.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2005-10-26, 17:41
Svar #26

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Tack Elisabeth för ditt svar. Jag ska kolla i Filipstad hur det ser ut.
 
Vänligen Ann-Cathrin

2005-10-26, 20:23
Svar #27

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Hej igen!
 
Tack för svaret. Jag tror att även mina släktingar har hamnat på det kostnadsfria allmänna fältet som det tydligen heter här i Göteborg. Jag trodde inte att det förekom så pass sent som efter första världskriget.  
 
Hälsningar  
Linda

2008-06-25, 13:35
Svar #28

Utloggad Erika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 13:37
    • Visa profil
Hej
Jag har hittat en grav på hitta graven.se i Göteborg där jag söker födelsedata för personen som begravdes. Graven finns inte längre kvar så är det Landsarkivet i Göteborg man ska fråga eller någon annan stans ?
 
Med vänlig hälsning
Erika

2008-10-19, 20:47
Svar #29

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Hej Erika!
Prova att ringa kyrkogårdsförvaltningen som hand om den kyrkogård där graven fanns. Jag gjorde så om en grav i Vaxholm och det fungerade för mig iallafall. Lycka till
MVH
Marie-Louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna