ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att finna en gravplats  (läst 4798 gånger)

2003-10-30, 20:38
läst 4798 gånger

Ann-Cathrin Gustafsson

Hejsan
Jag har väldigt länge försökt finna platsen där min gammelmormor Elin begravdes.
I död och begravningsboken finns inget begravningsdatum eller plats där begravningen skulle ha ägt rum angivet.
Jag håller på att finkamma det aktuella arkivet för att finna några som helst ledtrådar till en ev gravsättning.
Jag fann senast en bok där prästen noterade vem han skulle läsa tacksägelse för i kyrkan, där fanns hennes namn med.
Vad betyder det, betyder det att hon blev gravsatt inom kyrkan eller läser man tacksägelse över alla avlidna i en socken. Året hon avled var 1923.
Är det någon som vet eller som kan komma med förslag på vad man kan leta efter i jakten på bevis för att en gravsättning ägt rum.
Jag har hört att det även var vanligt att man tog hem den avlidne och begravde denne någonstans på sina marker. En sådan grav är ju omöjlig att finna men om dom noterade sådant i t.ex sjukhusjournalen så vet man ju i alla fall.
Jag tycker att det verkar underligt att man bara kunde hämta hem sina döda från ett sjukhus utan att det skrevs upp någonstans.
Är det någon som kan hjälpa mej med kunskap i ämnet och även som sagt förslag på vad man kan leta efter så blir jag oerhört tacksam.
 
MVH Ann-Cathrin

2003-10-31, 07:37
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Ann-Cathrin
Dog hon på sjukhus så försök med deras arkiv. Dom begravde kanske henne därikring. Min ff dog på sjukhuset 25-30 mil bort och han begrovs där.
Har en känsla att prästen i hemsocknen läste tacksägelsen ändå. Att dom skulle tas hem och begravas i icke vigd jord tror jag inte alls på.
mvh
rune

2003-10-31, 09:53
Svar #2

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej Rune och Tack
Skönt att höra att du inte tror att dom begravdes hemma, det var ingen angenäm tanke. Jag har kollat med landstingsarkivet i Karlstad för sjukhuset har skickat in sina arkiv dit. Det finns ingen journal eller något annat att finna. Endast hennes obduktionspapper har jag funnit. Jag har även kontaktat platsen där arkiven förvarades innan dom skickades till Karlstad men jag får inte leta där. Sekretesslagen.
Tacksam för fler ideer.
 
MVH Ann-Cathrin

2003-10-31, 23:46
Svar #3

Monica Johansson

Hej Ann-Cathrin! Dog din gammelmormor Elin 1923 så kan jag inte se att du skall ha svårt att finna var hon begravdes. Du måste veta var hon var kyrkoskriven då. Vet du inte det så måste du söka reda på henne från det hon var född tills dess att hon dog. Det blir mycket forskning. Men ta kontakt med Kyrkoförvaltningen i den församling som hon anges tillhöra i obduktionspapperet(?). Någon adress måste framgå där! Sekretessen gäller idag fr o m 1930 och framåt. Genom adressen/församlingen kan du höra dig för där och fråga efter var din gammelmormor begravdes. Dog hon i en församling, men begravdes i en annan, så är det också antecknat och vice versa.
Vänliga hälsningar
Monica Johansson

2003-11-01, 00:47
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Kontrollera i orginal begravningsbok (alltså inte den mikrofilmade SCB-F). Det brukar alltid finnas mera uppgifter i orginalen än SCB-avskriften. Bl.a finns begravningar med fast man inte var kyrkskriven där.
 
Hälsningar
Björn Engström

2003-11-01, 10:28
Svar #5

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej Monica och Björn och Tack
 
Jag har följt Elin från vaggan till graven så att säga. Jag vet att hon dog på Filipstads lasarett och bodde vid den tidpunkten i Södra Mögsjötorpet, Färnebo.
Jag har kontrollerat med alla intillliggande kyrkogårdar och församlingar men kammat hem noll. Jag har även varit i Filipstad och finkammat församlingsböcker, död och begravningsböcker m m men även där kammat hem noll. Hon står antecknad som avliden på lasarettet men ingen anteckning om begravning. Jag sökte ett år framåt i hopp om att det blivit någon felskrivning men så var tyvärr inte fallet. Obduktionspappret jag talade om är en fotostatkopia som landstingsarkivet i Karlstad skickade mej och det var de enda anteckningarna de kunde finna i sitt arkiv. Jag kan inte förstå att hennes sjukhusjournal bara kan försvinna, jag inbillar mej att det kan finnas någon ledtråd i den. Vad tror ni? Det är en otroligt svår uppgift det här men jag vägrar att acceptera att graven inte finns.
Om ni har fler råd är jag oerhört tacksam.
 
Vänliga hälsningar
Ann-Cathrin

2003-11-02, 06:37
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Fanns det någon eldbegängelse förening i området ? Man betalade medan man levde för att få bli kremerad. Om hon skulle ha blivit kremerad kan själva gravsättningen ha gjorts långt senare.
Kremering var då ovanligt, men det förekom och begravningsrutinerna kring kremering var inte så klara. Kanske inte själva jordfästningsakten alls blev noterad utan endast gravsättningen.
 
Hälsningar
Björn

2003-11-02, 10:11
Svar #7

Ann-Cathrin Gustafsson

Björn
 
Hur kan jag ta reda på om det fanns någon sådan förening i Filipstad. Var söker man sånt?  
 
Om endast gravsättningen blev noterad, var noterade dom den i så fall?
 
Vänligen Ann-Cathrin

2003-11-02, 19:38
Svar #8

Monica Johansson

Hej Ann-Cathrin! Förstår bättre nu. Det blir en lång kria.
1923:  
Finns Elin kyrkoskriven i Färnebo, Södra Mögsjötorpet? Du skriver att hon bodde där. Församlingen kan uppge det. Om kyrkoboken lämnat församlingen - ta kontakt med SVAR i Ramsele och hör efter om de gjort mikrofische av den. Har de hunnit göra det, skall den sedan i original återgå till Värmlands arkiv i Karlstad. Det finns en hake. Kyrkoboken som täcker 1923 kan sträcka sig i tiden efter år 1930 och då behövs skäl för att kunna läsa den. (Jag har helt nyligen förstått att dessa mikrofishade församlingsböcker efter omkring 1896-98 som SVAR-organisationen hunnit göra inte finns i t ex Värmlandsarkiv och RA-filialen i Arninge. Man uppger kostnadsskäl därför i Arninge.)
Har kyrkoboken INTE lämnat Färnebo församling skall du be att få se den.
Sedan tillkommer andra omständigheter. Din gammelmormor blev säkert begravd i vigd jord som man sade förut. Sedan 1923 har lång tid passerat. Det kanske inte finns någon vård över graven längre, om det någonsin funnits. Min morfar dog 1914, jag är nog en generation äldre än du. Hans grav finns inte längre på kyrkogården - och inte heller finns den utmärkt i församlingens ”kyrkogårdsuppritning”, som är av mycket senare datum. Mormor och barnen hade säkert inte råd med en utmärk gravplats. Mormor däremot dog 1933 och hennes grav med gravvård är av barnen köpt på ”evinnerlig” tid.  
Till slut: Ingen begravdes 1923 utan en anteckning i den församling de tillhörde. Hela det som vi äldre kallat ”kyrkobokföringen” står för det. Din gammelmormor dog på lasarettet. Hennes hemförsamling fick besked om det och också om var hon begravdes.Idag kanske det inte finns någon utmärkt gravplats. Så kan det vara. Kanske blev den vigda jorden kyrkogården i Filipstad.
Med vänliga hälsningar
Monica Johansson

2003-11-02, 21:13
Svar #9

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej Monica
Tusen tack för din tid och hjälp.
Nu får du ursäkta en okunnig här men jag undrar vad du menar med kyrkoboken. Är det en särskild bok som heter just så ?
Det enda jag har läst är död och begravningsboken och församlingsboken för det aktuella året.
Ja, hon var kyrkoskriven i sin församling.
Jag har kontrollerat gravboken?? men inte funnit hennes namn någonstans där heller så du har nog rätt i att jag inte kommer att finna den exakta gravplatsen. Jag tror inte att det någonsin funnits någon vård över graven. Men detta att inte veta vad som hände med henne efter att hon avlidit är så sorgligt på något vis.Jag vill verkligen veta.
Du verkar så härligt säker på att det finns noterat någonstans, bara det ger mej hopp och en extra gnista energi, det behövs ibland. Frågan är bara vart dom har skrivit ner det.
 
Tack än en gång Monica
MVH Ann-Cathrin

2003-11-02, 22:59
Svar #10

Monica Johansson

Ann-Cathrin, kyrkoboken kallades församlingsbok efter det att husförhören hade upphört. Det skedde vid olika tid/olika präster/församlingar/stift. Ja g borde veta året när kyrkolagen sade så, men kommer inte ihåg det.
Jag förstår att det är sorgligt på något vis, men se det inte så. Samhället var annorlunda då. Din gammelmormor dog på lasarettet i Filipstad 1923 och hon begravdes på en kyrkogård, vigd för kristna. Prästerskapet i Filipstad tog hand om de avlidna på lasarettet. Men däremot tror jag inte att du kan återfinna själva gravplatsen. Någonstans på Filipstads kyrkogård begravdes din gammelmormor. Gravplatsen kan du inte återfinna.
Du undrar var de har skrivit ner det, att hon blev begravd.
Jag framhärdar i att Färnebo församling fick underrättelse om hennes död.
Vilket datum 1923 dog Elin? I RA-Arninge tror jag att dödsboken för Färnebo 1923 finns. Vet jag datumet skall jag skriva av vad där står om henne.
Längre än så tror jag inte du kan komma, eftersom du har sett församlingsboken i Färnebo för den här tiden.
Jag tänker så här: Har din mamma aldrig vetat var hennes mormor är begravd? Det motsvarar mig som inte visste var min mormor var begravd! Nu vet jag. Jag förstår att DU vill veta. Kram!
Vänliga hälsningar
Monica Johansson

2003-11-03, 08:00
Svar #11

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej igen Monica
Vill du verkligen kolla dödsboken åt mej?
TACK!!
Elin Maria Andersson f 1882-01-14 och hon dog 1923-11-22. Hoppas du kan finna något.
Varken min mamma eller min mormor vet var hon ligger begravd, det är lika mycket för deras skull som för min egen jag inte kan ge upp. Min mormor var bara 5 år gammal när hennes mor dog.Min mormor är nu 86 år ung.
Tack igen!!
Vänliga hälsningar
Ann-Cathrin

2003-11-03, 12:00
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ann-Cathrin, har du sett svaret/tipset du fick igår här Anbytarforum: Gamla bilder: Fotografier: Efterlysning fotografi på Elin Maria Nilsson Asker gift Andersson ? Det verkar vara värt att följa upp.
 
Hälsningar,
Eva

2003-11-03, 16:13
Svar #13

Ann-Cathrin Gustafsson

Tack Eva för att du gjorde mej uppmärksam på det inlägget. Det har jag totalt missat, ändå kollar jag anbytarforum flera gånger om dagen.
Jag ska kolla med Fryksände om det kan vara min Elin. Det vore toppen även om jag har svårt att tro det eftersom den makan i Fryksände hette Asker på gravstenen. Elin hette Andersson som gift och hon var gift när hon avled.Men man vet ju aldrig. Jag ska absolut kolla upp det.
Tack igen  
Vänliga hälsningar Ann-Cathrin

2005-01-20, 14:48
Svar #14

Celina Blomqvist (Celina)

Hej!
 
Jag har hittat min farbror Willy Bernhard Blomqvist
som föddes 16/7-1941 och dog 12/8-1941. Han begravdes 16/8-1941.
Hittade honom inte på cd-skivan, men efter en del
rundringningar hittade jag honom på Skogskyrkogården,
kvarter 28 nr. 32371.
Problemet är bara det att gravarna där enligt  
Gravrättsenheten i Stockholm, tydligen inte finns  
kvar längre efter en omorganisation, vet någon på  
ett ungefär var denna grav kan ha legat eller har  
en ny och en gammal karta över Skogskyrkogården  
möjligen? Om inte vore jag väldigt tacksam om  
någon vet var jag kan vända mig för att få reda
på mera. Gravrättsenheten i Stockholm visste inte tyvärr.
 
Tacksam för svar
 
Ha en bra dag!  
 
mvh
Celina

2005-01-20, 17:08
Svar #15

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I varje fall finns område (kvarter) 28 utmärkt på kartan.

2005-01-20, 21:28
Svar #16

Celina Blomqvist (Celina)

Hej Tord!
 
Jo, jag såg att 28 fanns utmärkt på kartan.  
Fast det ser ju ut som om kvarter 28 sitter
lite konstigt till, åtminstone enligt kartan
jag skrev ut från cd-skivan Begravda i Stockholm.
Den ser inte riktigt ut att vara markerad,  
ser iaf inte ut som kvartersmarkeringarna
gör på de andra kvarteren, men jag tolkar
den kanske fel...  
 
Men jag funderar på om det möjligen finns någon
lite mer detaljerad karta som visar numren lite
närmare. Åtminstone vilket nummer raderna börjar
och slutar på. Men det kanske inte finns någon
sådan karta?  
 
Tack för svar!
 
mvh
Celina

2005-01-20, 22:24
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om jag åker till Skogskyrkogården under veckoslutet kan jag titta efter hur det ser ut i kvarter 28 eftersom jag kör förbi det på väg till det kvarter jag i så fall skall besöka. Har åkt förbi kvarter 28 hundratals gånger men aldrig tänkt så mycket på hur det ser ut där.

2005-01-21, 08:59
Svar #18

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Hej Tord
 
Det är bättre att resa till Skogskyrkogården på en vardag under kontorstid.  
 
Kyrkogårdsförvaltningen har ett kontor där.  
Personalen där har möjlighet att slå upp gamla gravplatser och visa platsen på en modern karta, även om graven skulle vara borttagen

2005-01-21, 09:39
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag känner till detta mycket väl, men jag tänker inte resa till Skogskyrkogården en vardag, det får den som är intresserad göra. Om jag går dit gör jag det på veckosluten. Man kan lämpligen titta in på Stockholms Kyrkogårdsförvaltnings hemsida, www.kyf.stockholm.se, där står det mesta om kontor, öppettider mm.

2005-01-21, 18:58
Svar #20

Celina Blomqvist (Celina)

Hej!
 
Jag tackar så jättemycket för svaren.
Det vore jättesnällt om du kunde titta efter hur
det ser ut i kvarter 28 om du skulle besöka  
kyrkogården i helgen, Tord.
Har varit i kontakt med Kyrkogårdsförvaltningen tidigare,  
men tyvärr fastnat hos Gravrättsenheten
där jag tyvärr inte fick så mycket hjälp.  
Men idag fick jag äntligen tag på någon på  
Kyrkogårdsförvaltningen som kunde hjälpa mig.
Han som hjälpte mig sa att han hittade graven och  
att han skulle skicka mig kartan över där graven  
på ett ungefär ligger. Så nu kanske jag kommer  
någonvart äntligen.  
 
Trevlig helg!
 
mvh
Celina

2005-01-24, 02:17
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Celina! Jag har besökt Skogskyrkogården i helgen och hittat kvarter 28. På skylten står att det är ett katolskt gravplatsområde och det verkar relativt nyanlagt. Området ligger alldeles innanför kyrkogårdsmuren mot Nynäsvägen, är omgärdat av en häck och jag tycker att det ser lite annorlunda ut än övriga gravkvarter. De relativt få gravarna (i varje fall de jag tittade på) har tresiffriga gravnummer. Jag tyckte de flesta gravarna hade utländska namn på stenen och var anlagda under 1990-talet eller i början av 2000-talet. Så det verkar stämma att den av dig sökta graven försvunnit på något sätt. Utanför det det häckomgärdade området, in mot resten av kyrkogården - d v s mellan det omgärdade området och körvägen på kyrkogården - finns mark som inte visar några tecken på att där finns gravar. Kanske det är där din försvunna grav ligger. Om du vill ha mer klarhet är det nog bäst att du tar med dig kartan från Kyrkogårdsförvaltningen och åker dit. Just nu är det ju snötäckt så det är inte mycket man ser av själva markytan.

2005-01-24, 10:36
Svar #22

Celina Blomqvist (Celina)

Hej Tord!
 
Tack så mycket för att Du tog Dig tid att titta
på kvarter 28 åt mig. Ja, det verkar nog så att
jag får avvakta tills jag får kartan från
Kyrkogårdsförvaltningen för att försöka hitta
min farbror.
 
Tack igen!
 
mvh
Celina

2005-07-25, 13:40
Svar #23

Anders dahl

Hej,
 
en fråga,är Skogskyrkogården det samma som Norra begravningsplatsen i Stockholm?
 
Jag har själv anor som ska ligga på Grav 22 2 20D 1351X;  
 
18880929-0664
Olsson, Gerda Evalia
Torsg 32 Sabb.vårdhem
113 82  Stockholm
Död 10/12 1970.
Kyrkobokförd i Gustav Vasa, Stockholms stad, Stockholms län.
Född 29/9 1888 i Veckholm (Uppsala län).
Änka (8/2 1954).
 
hennes make;
Karl Josef Edvard Olsson
född 18871024; Regna församling i Östergötland.
Han dog 19540208 i S:t Görans församling.
 
hennes syster:
19100424-0063
Morin, Ingrid Märta Sofia
Hemmet för gamla
122 85  Enskede
Död 14/3 1991.
Kyrkobokförd (1984) i Skarpnäck, Stockholms stad, Stockholms län. Mantalsskriven (1984) på samma ort.
Född 24/4 1910 i Kungsholm (Stockholms stad).
Änka (1/6 1966).
 
dessa uppgifter är hämtade ur Sv.dödbok och Begr. i Stockholm.
 
Kan någon hjälpa mej och har tid att kolla om denna grav finns kvar, ev om någon kan ta en digitalbild på graven och sända på min e-mail.
 
Tacksam för svar  
 
Anders.

2005-07-25, 16:05
Svar #24

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Nej, Skogskyrkogården ligger i södra Stockholm och Norra begravningsplatsen är belägen i Solna.  
 
Bor tyvärr inte i Stockholm så jag kan inte hjälpa dig med digitalbild.
 
Hälsningar
Michael Petersson

2005-07-26, 14:20
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Anders! Hjälp mig nu ;) *förvirrad* Ligger de på Skogskyrkogården eller Norra Begravningsplatsen?
 
Om Norra begravningsplatsen så har jag vägarna förbi och kan titta efter gravarna.
 
Vänligen Helene Jorsell

2005-07-26, 22:12
Svar #26

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Helene
Gerda Evalia Olsson f. 1888-09-29  
Karl Josef Edvard Olsson föd.datum saknas och
Tekla Emilia Johansson föd.datum saknas,  
ligger i samma grav (område 20D, nr 1351X) på Norra Begravningsplatsen i Solna.
 
Ingrid Märta Sofia Morin f.1910-04-24 ligger på
Skogskyrkogården (omr 49, nr 14815E).
 
Uppgifterna hämtade från CD:n Begravda i Stockholm.
 
Mvh
Harriet

2005-07-27, 16:21
Svar #27

Anders dahl

Hej Helene,
 
Jag kanske inte var klarspråkig på mitt inlägg - förlåt  
Det är som Harriet skriver i sitt inlägg;  
Gerda Evalia ligger på Norra Begravningsplatsen. Jag trodde även att Ingrid Märta Sofia Morin, hennes syster låg där också, men det verkar ju som att jag hade fel där. Tack Harriet för ditt inlägg.....  
 
Jag är mycket tacksam om du Helene vill vara så vänlig att kolla om graven finns kvar, om du kan teckna ned vad det står på gravstenen, även om du har tillgång till digitalkamera och kan sända en bild på min e-mail....tack.
 
Med vänliga hälsningar
 
Anders.

2006-02-18, 11:01
Svar #28

Beatrice Lundgren

Hejsan!
 
Jag har länge försökt hitta min morfars mammas grav på Önsköldsviks centrala begravningsplats. Hon dog i Ö-vik 1936 (född 1906 Björna), och min morfar har försökt rita en karta över var hon begravdes.  
 
När jag kontaktat kyrkogården, och även omkringliggande församlingar, har de uppgett att någon Hilda Kornelia Sundqvist aldrig varit begravd där.  
 
Morfar minns att hans pappa inte hade råd med någon gravsten, och att hon begravdes anonymt. Jag tycker att detta låter mycket märkligt, men kyrkogårdsförvaltningen har bekräftat att så kan vara fallet. De menade att hon då inte finns registrerad någonstans, utan att hon helt sonika bara grävdes ner.
 
Jag har besökt kyrkogården och tittat på det aktuella område som min morfar pekat ut. Där fanns några gravar från 1930-talet, och de flesta som låg där var begravda ensamma, alltså ej familjegrav, och relativt unga när de dog.  
 
Finns det någon som vet ifall detta kan stämma: att man kunde bli begravd helt utan att det registrerades? Kan man på något annat sätt ta reda på vilka som ligger begravda på kyrkogården förutom genom kyrkogårdsförvaltningen?
 
Mycket tacksam för svar!
 
/ Beatrice

2006-02-18, 18:03
Svar #29

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Hej
På 1930talet var det nog fullt möjligt att det blev så. Finns ingen gravbok och ingen gravutsmyckning så glömdes det sannolikt bort vem som var begravd på platsen. Så småningom kan graven återanvändas. Åtminstone för urnor.  
Arne Berg

2006-02-19, 08:52
Svar #30

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 648
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 20:27
    • Visa profil
Om jag minns rätt så var det inte förrän på 1960-talet som församlingarna blev tvungna att föra gravböcker.

2012-07-31, 12:03
Svar #31

Utloggad Linnea Rosander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2018-05-10, 18:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittar ingen gravsöksida där man kan hitta folk som är begravda i Degerfors, Kristinhamn och Karlstad. Någon som har något förslag hur jag ska ta mig vidare?
 
MVH
Linnéa Rosander

2012-07-31, 12:27
Svar #32

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Linnéa!
Karlstad kan du finna på http://www.finngraven.se/. Vet inte om du har tillgång till cd:n Begravda i Sverige? Där finns Degerfors och Kristinehamn med.

2012-07-31, 12:27
Svar #33

Utloggad Per-Arne Wisén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 22:42
    • Visa profil
Hej!
Det finns en CD som heter Begravda i Sverige. Om du vill nämna några namn, här eller direkt till mig, så kan jag söka på den
Hälsar
Per-Arne

2012-08-01, 17:47
Svar #34

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Per-Arne, skulle du vilja se om du kan hitta ett namn i Begravda i Sverige åt mig? Jag har försökt att hitta graven genom olika söksidor på internet men det verkar inte som om de delar av Sverige som jag är intresserad av finns med. Jag letar efter en Per August Kronvall som dog i Holmsjö, Sillhövda, Blekinge den 16 oktober 1928. Hans fru Hilma Charlotta dog den 7 juli 1925 i Stora Malm, Södermanland. Han hade tillbringat en stor del av sitt liv där. Jag vet inte om de är begravda tillsammans, men han kanske finns i Stora Malm istället i så fall.
 
Stort tack på förhand,
 
Caroline

2012-08-01, 23:05
Svar #35

Carl Szabad

Hilma Charlotta är begravd 15 juli 1925 på Katrineholms kyrkogård, avd 18, grav nr 944. Uppgiften är från Begravda i Sverige 2, som kommer till släktforskardagarna i slutet av augusti.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2012-08-01 23:09)

2012-08-01, 23:16
Svar #36

Utloggad Per-Arne Wisén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 22:42
    • Visa profil
Jag kunde inte hitta gravplatsen på min CD-skiva Begravda i Sverige, och nu förstår jag varför. Det är alltså en uppdaterad version på gång. Då fick Caroline svar på sin fråga och jag fick veta om den nya CD-skivan.
Tack Carl Szabad för det.

2012-08-02, 15:27
Svar #37

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Tusen tack till er båda för ni tog er tid att leta efter dem. Ska jag tolka det som att Per August Kronvalls grav inte finns kvar eftersom han inte finns på CD-skivan?  
Och tänk att jag fick veta var Hilma Charlotta är begravd! Det hade jag inte väntat mig! Synd att man inte har möjlighet att besöka den.
 
/Caroline

2012-08-02, 15:38
Svar #38

Carl Szabad

Graven kan finnas kvar även om den inte är registrerad digitalt. På 1920-talet finns bara fyra begravda i Sillhövda i databasen och ingen är Kronvall. Fast det får man nästan kolla på plats och då särskilt det kvarter som användes vid tiden för hans bortgång. Han kan ju också ligga i hustruns grav i Katrineholm vilket i så fall torde framgå av gravstenen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna