ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Testamentes- och bårklädespenningar  (läst 1662 gånger)

1999-07-29, 22:00
läst 1662 gånger

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Jag undrar bara om det datum som man betalade testamentes och bårkl. penningar var det datum som personen blev begravd. Det låter ju verkligen som det mest sannolika, eller?!

1999-07-30, 20:44
Svar #1

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Jag har gått igenom Hällestad (E) kyrkobok just vad det gäller Testamentes- och bårklädespenningar samt penningar för krona och päll, jag har då funnit där det finns både död- resp. vigselbok samt specialräkenskaper att datumen är den samme, vilket måste innebära att begravningen resp. vigseln var då man skänkte penningarna.

1999-07-31, 13:58
Svar #2

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Jättetack för svaret! Ok då fortsätter jag med mina funderingar!
Jag undrar lite över hur begravningarna såg ut på 1600- och 1700-talet. Om det betalades begravningspengar efter en person 1721-04-01, d.v.s. tidigt på våren då snön säkerligen låg kvar. Är det rimligt att anta att personen avlidit tidigare under samma år (1721), eller kan personen legat i något uthus sedan året innan (1720)? För jag menar, gräva upp en frusen vintergrav på 1720-talet var väl ingen höjdare, eller gjorde man det?!  
Sedan undrar jag om testamenten som skrevs på 1720-talet, finns dom bevarade på film eller kort?! Dom borde ju innehålla massor med intressanta uppgifter om hur arvet blev uppdelat!
 
Skiljde begravningsrutinerna på 1700-talet sig på något sätt från rutinerna på 1600-talet. En gravsten sattes väl alltid upp. Hur begravdes personer på 1600- och 1700-talet, ev. skillnader?
Slutligen, finns det böcker om begraningar förr i tiden?

1999-08-01, 11:59
Svar #3

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Christer!
 
Jag kan tipsa om en bok: När döden gästar av Louise Hagberg. Underrubrik: Svenska folkseder och svensk folktro i samband med död och begravning. (Stockholm 1937)
 
Där borde du kunna hitta svar på åtminstone en del av dina undringar.  
 
Jag har den i bokhyllan men har inte läst den ännu. Det är en lunta på sisådär 700 sidor utan sakregister. Men om du inte hittar den på biblioteket eller får tag i den på annat sätt så får du gärna höra av dig till mig.
 
/Anneli

1999-08-02, 08:37
Svar #4

Leif Boström

Jag har inte gjort någon stor undersökning av kyrkoräkenskaperna. Mina erfarenheter är från några norrbottensförsamlingar. Jag har i alla fall konstaterat att bårklädespengar kunde betalas antingen på begravningsdagen eller dagen efter. Detsamma gäller vigselpengar. När det gäller testamentespengar så är det vanligaste att de betalas i anslutning till begravningen, men det förekommer även att de betalas flera år efter begravningen.

2004-09-05, 17:34
Svar #5

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Är testamentespenningar pengar man betalade begravningen med? Det borde heta begravningspenning tycker jag :-)
Testamente förknippar jag med något annat. Något man skrev före man dog och berättade vem som skulle ha vad?
Har ingen susning om det här så någon som vill och har ork kanske kan förklara för mig?
mvh Nina

2010-07-04, 18:58
Svar #6

Marie-Louise Gradin-Robb

Ett par frågor om ordet testamenter i Ramnäs LIa:5 från 1684-1732. Är det samma betydelse som dagens testamente? Där står också siffror angivna i kolumner. Vad betyder dessa? Kan man dra någon slutsats om dödsdatum och begravningsdatum under dessa rubriker?  
 
Hälsningar
Marie-Louise

2010-07-04, 20:49
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
När någon dog i familjen gav man en gåva till kyrkan, olika stor beroende på ens ekonomi. Det är detta som menas här, och siffrorna är de olika beloppen.

2010-07-05, 20:03
Svar #8

Marie-Louise Gradin-Robb

Tack för den upplysningen Elisabeth! Det var något nytt jag lärde mej där. Nu undrar jag bara om man kan dra någon slutsats om dödsdag från dessa datum. Vid min ana Wernich Olofsson (Olsson?) står det 22 Juli. Kan det ha varit hans dödsdag eller begravningsdag?

2010-07-05, 22:39
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är nog begravningsdagen. Det var den kyrkliga förrättningen som var viktigast att notera, så att de (prästen, klockaren) kunde notera att de fått in förväntad avgift.

2010-07-05, 22:49
Svar #10

Marie-Louise Gradin-Robb

OK, tack så mycket för den nya kunskapen. Man lär så länge man lever!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna